Nästa artikel
Kreativa idéer får miljonbidrag
Nyheter

Kreativa idéer får miljonbidrag

Publicerad 23 juni 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Vägverket ger 4,4 miljoner i bidrag för att utveckla idéer om hur trafiksäkerheten ska bli bättre. Läs hela listan med innovativa projekt.
Syftet med bidragen är att ge ekonomiskt stöd för utveckling av idéer som kan förbättra trafiksäkerheten. Pengarna kommer från den så kallade Skyltfonden som utgörs av de avgifter som privatpersoner betalar för privata registreringsskyltar. Av de 6 000 kronor en privat skylt kostar hamnar 5 400 kronor i fonden.

- Skyltfonden ger möjlighet att utveckla och demonstrera trafiksäkerhetsidéer, och på det sättet spelar fonden en mycket stor roll för trafiksäkerheten. Det finns så många kreativa personer och organisationer som på det här sättet kan ges en chans att bidra på ett område där så mycket kan göras, säger Vägverkets generaldirektör Lena Erixon i ett pressmeddelande.

Fonden ger bidrag till projekt som främjar trafiksäkerheten två gånger per år. En förutsättning för bidragen är att de snabbt ska ge resultat och komma svenska trafikanter till godo.

- Inför den här omgången efterlyste vi särskilt lösningar för att främja säkerheten för MC och fyrhjulingar. Glädjande nog kan vi nu stödja ett antal sådana projekt som kan öka säkerheten för dessa trafikantgrupper, säger Lena Erixon.

Förutom bidragen från Skyltfonden har vägverket också beslutat att ge stöd till ideella organisationer med 6,5 miljoner kronor. Syftet är att främja ideellt arbete i vägtransportsystemet.

Läs hela listan med innovativa projekt i faktarutan till höger. Saknar du något eller ser något projekt extra intressant ut? Kommentera!
Projekt

Följande projekt har tilldelats bidrag denna gång:

Synlighetsmätning av informations- och säkerhetsmarkör för övningskörning, Mats Åhlin, Eskilstuna

Uppföljning av informations- och åtgärdsprocess efter körlämplighetsutredning på Mobilitetscenter,
Mobilitetscenter, Västra Frölunda

Betydelsen av användning av bil med automatisk växellåda - en jämförelse mellan yngre och äldre bilförare, Mobilitetscenter, Västra Frölunda

Hur kan vältningar med fyrhjulingar förhindras? Umeå universitet/Designhögskolan, Umeå

Modell för säker trafik - hur anpassas modellen för att omfatta olyckor med invalidiserande personskador? Karolinska institutet, Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholm

Fältdatastudie av dödade respektive skadade fotgängare och cyklister som kolliderat med personbilar, Autoliv Research, Vårgårda

Säkra city- och trekkingcyklar - uppfyller marknadens cyklar lagkraven?
Svensk Maskinprovning AB, Uppsala

Djupstudieanalys av vältning i olyckor med fyrhjulingar, Vectura, Norrköping

Utveckling av testprocedur för integrerad säkerhet för fotgängare, Volvo Personvagnar, Göteborg

Riskfaktorer för motorcykelolycka med allvarlig personskada - en nationell kohortstudie, Karolinska institutet, Institutionen för medicin, Stockholm

Skaderisk för fotgängare med fokus på betydelsen av drift och underhåll
, VTI, Linköping

Vinner fotgängare på reglering av övergångsställen?  Ramböll Sverige AB, Malmö

Säkra kuvöstransporter för sjuka barn - krockprovning, P A Consulting Pär Andersson, Ljungby

Säkrare hållplats för skolbuss och linjetrafik, Safe X System/Safe Xrossing Sweden AB, Borlänge

Pay-as-you-drive utifrån motorcyklisters perspektiv, Sweco Position AB, Stockholm

Nytt 3-hjuligt motorcykelkoncept med god säkerhet och miljöprestanda, Vehiconomics AB, Stockholm

Krocktestvideo-clip på www.krocktest.com , Fredrik Bagge, Uppsala

MC-Ola på Gotland, SMC Gotland, Visby

Slagghus - en förstudie, Sigurd Melin, Näsviken

Luftmotståndsmätning av personbilar med och utan fotgängarskydd, Autoliv Research, Vårgårda

Utveckling av snällare lastbilar vid frontalkrock med bil, Epsilon UC Väst, Göteborg

Fordonsspecifik bilbarnstol, Christer Lönn, Stockholm 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-23 16:29
Bengt Gyllenros (ej verifierad)

Utbilda alla journalister, oavsett media, i att det inte finns självkörande bilar. Dagligen får man läsa, höra att bilar krockar, kör av vägen eller har andra konstigheter för sig. Om man istället lägger skulden där den hör hemma dvs i de flesta fall föraren kanske en del förare "tänker till".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.