Bild
Nästa artikel
Så här är strukturella litiumjonbatterier i kolfiberkarossen uppbyggda. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.
Så här är strukturella litiumjonbatterier i kolfiberkarossen uppbyggda. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.

Kolfiberkaross kan lagra energi

Nyheter

Ska kunna sänka vikten med hälften i framtidens elbilar.

En studie vid Chalmers tekniska högskola visar att det går att lagra energi direkt i kolfiber som batterielektroder. Detta öppnar upp för möjligheten att använda sig av strukturella batterier.

– En kaross skulle då inte bara vara ett bärande element utan också fungera som batteri. Kolfibern kommer även att kunna användas för andra ändamål så som att ta tillvara på rörelseenergi, till sensorer, och som ledare av både energi och data. Om alla dessa funktioner var delar i en bilkaross eller ett flygplansskrov så skulle det kunna minska vikten med upp till 50 procent, säger Leif Asp, professor i material- och beräkningsmekanik på Chalmers. 

För att energiladdningen ska fungera måste kolfibern ha lite lägre styvhet med en struktur av små kristaller. Om den består av stora kristaller – som merparten av dagens dyra kolfiberkompositer är uppbyggda på – blir de elektrokemiska egenskaperna sämre. I Chalmerstudien menar man att det inte skulle vara något problem att gå ner i styvhet på kolfibern för bilar, eftersom kolfibern i nuläget är anpassad för flygplan och att kolfiber med lägre styvhet ändå skulle vara något mer hållfast än stål. 

– Det är lite av ett nytt sätt att tänka för fordonsbranschen, där man är mer van vid att optimera enskilda delar. Den lägre energitätheten hos strukturella batterier skulle dessutom troligtvis göra dem säkrare än vanliga batterier, särskilt i kombination med att de inte skulle innehålla några flyktiga ämnen, säger Leif Asp. 

Diskutera: Tror du att det kommer bli verklighet med energilagrande kolfiberkarosser på bilar?
 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-10-18 13:17

Bra kanske, men vi måste få ned vikten på bilarna... för mycket energi går åt till att få fordonet till att rulla, antagligen under 1% för att frakta personen i bilen. Vi har målat in oss i ett hörn, då säkerheten varit för mycket förknippat med tyngre bilar. Det är passiv säkerhet man säljer, vilket för så mycket negativt med sig. Det går att bygga lätta och säkra bilar, men då måste alla fordon vara inom samma vikt norm, det får inte skilja för mycket i vikt som idag när vi ser på tex en Golf och en XC90.. det skiljer mer än en "liten Fabia" i vikt mellan fordonen. Det funkar inte...och bara den saken, gör nya tänkesätt och införande av nya "bil typer" ogenomförbart. Hur får man någon att sätta sig i en bil som väger 600 kg, stor som en V70? När alla "elefanterna" på 2 ton finns på samma vägar...

#2
2018-10-18 18:35

"Styggavargen", om vi nu är så låsta i den tanken måste ju även all tung trafik förbjudas på våra vägar. Det går ju inte att kräva att alla bilar ska väga 1274 kg och ha exakt likadant krockskydd. Tanken är ju inte nu att en säker bil måste vara tung, det är väl snarare så att krocksäkerheten väger. Jag tror nog att alla tillverkare vill använda så lite material som möjligt då det är billigare på alla sätt för dem. Jag skulle gärna sitta i ex en V90 som väger 700 kg om den fortfarande var lika säker då den troligen skulle vara ännu trevligare att köra dessutom. Aktiva säkerhetssystem kan inte trolla med bilens struktur, inte ens om det är en Fabia som krockar med en Fabia. Men jag vill gärna ha en lätt och stor bil om det vore möjligt.

#3
2018-10-18 18:48

Och när man får en skrapa på karossen, stannar bilen då?

#4
2018-10-19 10:24

Ja det måste helt enkelt finnas något jättedåligt med detta :P KAN INTE VARA BRA! Man blir säkert strandsatt om man får ett stenskott. Och så exploderar bilen säkert då med. Och som Styggavargen var inne på - att lagra delar av energin i en KOLFIBERKAROSS istället för i ett batteri måste helt enkelt göra bilen tyngre, även om ingressen anger viktbesparing som ett av huvudsyftena. Förjävligt är det!

#5
2018-10-21 11:53

Man har forskat på detta i flera år på lite olika håll i världen.

#6
2018-10-21 22:43

Vågar man ens tänka på priset?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.