Bild
Nästa artikel

Klassiska bilmärket Alvis återuppstår

Nyheter

Brittiska Alvis har inte byggt bilar sedan tillverkningen lades ner 1967. Nu ska Alvis återintroduceras med hjälp av originalritningarna.

Alvis grundades i Storbritannien 1919 och var en tongivande tillverkare under framför allt 1930-talet.

När produktionen avbröts 1967 hade totalt 22 000 bilar tillverkats.

Nu öppnar företaget Red Triangle för en nystart.

Nypremiär
Red Triangle bildades 1968 av tidigare anställda på Alvis och har sedan dess tillhandahållit reservdelar till bilmärket.

För att ta fram en ny Alvis 4.3 Litre har Red Triangle grundat företaget The Alvis Car Company Limited.

Bilen har inte tillverkats sedan andra världskriget bröt ut då Alvis tvingades lägga om produktionen till flygplansmotorer.

Riktigt ny blir ändå inte bilen eftersom den ska byggas utifrån originalritningarna.

Dock utlovas moderna material och mer nutida motorteknik för att få motorn renare och leverera fler hästkrafter.

Diskutera: Vad tycker du om Alvis?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
ViT
2010-07-09 15:29

Elvis var bättre på att sjunga ;.)

#1
Saabnisse
2010-07-09 17:13

Det var ju en gång en bil med gott rykte och de hade ju några trevliga modeller, men går det att få lönsamhet nu?
Kanske, Morgan går ju bra.

#1
Thorbjörn Ek
2010-07-09 22:46

Jag ger ett GRÖNT KRYSS till denna talang o vill se den färdiga slutprodukten i en final på Silverstone tillsammans med Morgan +8 och ev en Lotus.
Pengar kommer att föras in i projektet från diverse håll...var så säker.
Hur länge sagan varar återstår att se...men så länge hjärtat är med och finansiärerna gillar det de ser så kommer skutan att segla.

#1
Jes
2010-07-10 23:07

Lönsamhet?
Vem frågade efter lönsamhet?
Spyker, Königsegg och Saab har väl aldrig varit lönsamma .. ändå finns de.
Så länge det finns tokstollar med för mycket pengar .. lika länge finns det produkter som säljs med förlust.
För oss är det bara att tacka ... för vi gillar ju mångfald inom bilindustrin.

#1
Haubits77A
2010-07-11 20:24

Re: JES
För din information gick Koeningsegg med 3 miljoner i vinst under föregående år. Det har vänt uppåt nu alltså- det kostar alltid pengar att starta ett företag. Samma sak kommer att hända Spyker, tro mig.

#1
bruno
2010-07-11 22:17

något för Gösta, kanske? borde väl vara tillräckligt fri från "onödiga" tekniska finesser...

#1
Jes
2010-07-12 19:54

Njäää Haubits77A, min granne Koenigsegg får nog tillgodogöra sej betydligt flera goda år innan det kan bli tal om "lönsam".

#1
Haubits77B
2010-07-13 14:46

Re: JES
3 miljoner plus är 3 miljoner plus=lönsam. Frågor på det?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.