Bild
Nästa artikel

Kia gör Ceed SW och XCeed till laddhybrider

Nyheter

Crossovern och familjekombin som plug-in hybrider lanseras i början av nästa år.

Drivlinorna i Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid och Kia XCeed Plug-In Hybrid är uppbyggda på samma sätt. En 1,6-liters bensinmotor jobbar tillsammans med en elmotor och total effekt blir 141 hästkrafter.

Litiumjonpolymerbatteriet på 8,9 kWh sitter under baksätets och bagagutrymmets golv. Lasturymmet i Ceed Sportswagon som laddhybrid är 437 liter och i laddbara XCeed får det plats 291 i liter i bagaget.

 

Med fulladdat batteri kan bilarna köra på el i upp till 6 mil, enligt preliminära siffror. Kia menar att valet av sexväxlad dubbelkopplingslåda minimerar effektförlusterna. 

Laddluckan sitter på sidan framför förardörren och båda bilarna stöds av infotainmentsystemet UVO Connect med tillhörande mobilapp. Såväl Ceed SW som XCeed Plug-In Hybrid kan fås med dragkrok men det finns inga uppgifter om dragvikt. Bilarna byggs i Slovakien och rullar in hos bilhandlarna i början av 2020. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Tror du att Kia Ceed SW och XCeed som laddhybrider kommer att bli framgångsrika?  

Kommentarer

#1
2019-09-03 12:15

Kia Ceed säljer bra i Sverige så dessa hybriderna har god chans att lyckas.

#2
2019-09-03 12:22

Kia är helt klart ett av märkena som många mer etablerade kommer behöva se upp för framöver. Men kan inte låta bli att tycka det är lite klent med 6 mil på el på en bil som kommer först 2020......

#3
2019-09-03 13:04

Helt okey tycker jag.
Tror att dom flesta klarar sig med 6 mil per dag.
Och tar batteriet utrymme eller höjd med pucklar och andra nödlösningar tar jag gäller några km kortare körning på batteriet.

#4
2019-09-03 13:08

Henrik, får man det till 6 "verkliga mil" - vilket iof låter smått utopiskt med ett 8,9 kWh-batteri - så räcker det nog ganska långt. Man gör förmodligen en avvägning mellan batteristorlek/elkörsträcka och pris, och de flesta klarar sig rimligen med 4-5 mil i sin dagliga körning, särskilt om man har möjlighet att ladda på jobbet.
Och konkurrensen för laddhybrider lär de kommande åren inte bara komma från billigare helt fossildrivna varianter utan även från rena elbilar som också blir billigare och kommer i fler och fler varianter.

#5
2019-09-03 13:33

I brist på sedan kanske Xceed är vettig. Inte onödigtvis stor basreflexlåda på den.

#6
2019-09-03 13:36

Ja, det borde finnas en sweet spot för körsträcka på el. Om den är längre så ägnar man väldigt stor del av körtiden och totala sträckan åt att släpa runt på en förbränningsmotor med tillbehör som knappt behövs. Och dessutom blir bilen dyrare. Frågan är var denna sweet spot ligger? Någonstans mellan 6 och 10 mil?

#7
2019-09-03 13:37

Ja KIA har bra lanseringstakt av elektrifierade fordon, de måste bara lyckas skruva upp leveranstakten, men det gäller ju tyvärr alla som satsar på elektrifiering och de jagar ju egentligen bara att klara av att "vara bra" till 2021... när de måste

#8
2019-09-03 17:48

Henrik M...
Kommer att behöva se upp med?!
De har ju varit tredje-fjärde största märke i Sverige länge nu!

#9
2019-09-03 18:25

Ja, Optiman sålde ju bäst av miljöbilarna under augusti...

#10
2019-09-03 20:54

Väldigt vettig paketering av drivlinan. Hoppas de kan tygla priset för "nya" Niro skuttade upp 20 000 i pris. Dock med mer utrustning ska tilläggas.

#11
2019-09-03 21:28

Junkers: Jag menade inte vad gäller försäljning här i Sverige bara, jag har skrivit det tidigare med att jag tror att i den omställning som är på gång kommer ett par av de "gamla" märkena stryka på foten. Jag tror t.ex. att Opel och europeiska Ford är 2 märken som vi eventuellt kommer se försvinna inom en inte alltför avlägsen framtid. Särskilt här hemma känns det som många som tidigare körde de märkena åker Kia idag.

#12
2019-09-03 22:20

Opel är väl redan borta, ommärkta Citroen inom kort.
Ford ska ju bara göra SUV snart men det säljer ju bra så de lär överleva, F150 kommer snart eldriven till och med,

#13
2019-09-03 23:32

Henrik M:
Instämmer avseende Ford och Opel.
De verkar vara de stora förlorarna när Kia tagit marknadsandelar i Sverige. I t.ex. Sveriges sjätte största stad (Örebro) finns det överhuvudtaget ingen Fordhandlare.

#14
2019-09-03 23:59

Junkers: Jag skrev europeiska Ford! Ford USA lär överleva och kan nog ha nåt riktigt bra på gång tillsammans med Rivian.

#15
2019-09-04 14:45

Köpte Kia Niro för 2 månader sedan. Räcker i storlek för mig. Fungerar toppen. Mycket nöjd.

#16
2019-09-05 09:32

Xceed tilltalar mig och mina ögon vad jag ser på bilder jag sett på den. (Dock är inte insidan av bilen i paritet med utsidan i mitt tycke.) Där har man nog en storsäljare hos Kia. Men med tanke på vad jag ser så skulle den få vara något högre för bekvämare i och ursteg till bilen. Men jag kan ha fel om höjden.....

Angående diskussion om Ford så är det jag funderat på också vart märket tagit vägen här i Sverige tycker mig se mindre och mindre av nyare bilar av märket på vägarna. Tyvärr gäller det även Opel, synd att märket hamnat i klorna på fransmännen, hur blir kvaliten undrar man....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.