Bild
Nästa artikel
Kia avslöjar nya Optima
Kia avslöjar nya Optima
Kia avslöjar nya Optima
Kia avslöjar nya Optima
Kia avslöjar nya Optima
Kia avslöjar nya Optima
Kia avslöjar nya Optima
Kia avslöjar nya Optima

Kia avslöjar nya Optima

Nyheter

Kia har visat upp bilder på nya Optima, eller K5 som den heter i Sydkorea. Den nya bilen kommer nu med en sportigare design och en helt ny grill.

Den Sydkoreanska biljätten Kia Motors visade igår upp exteriörbilder på den nya generationen av populära Optima. Bilen som i Sydkoreas heter K5 har bland annat fått en ny tredimensionell grill som de kallar för ”Tiger Nose Evolution”. På den nya bilen är strålkastare och grill integrerade i ett. Bakljusen har också fått ny design vilket enligt Kia ska ge ett ”sportigare” intryck

Bilen är också längre och bredare än sin föregångare. Optima har växt 50 mm på längden och 22 mm på bredden. Totalt är bilen 4 905 mm lång och 1 860 mm bred. Hjulbasen ligger på 2 850 mm och takets har sänkts med 20 mm.

Bilen börjar säljas i Sydkorea i december

Diskutera: Vad tycker du om Optima/K5?
 

Kia avslöjar nya Optima

Kommentarer

#1
2019-11-13 11:09

Riktigt snygg! Bara hoppas de får ut den med full eldrift, både i sedan och kombiversion så kommer Kia cementera sig som en av de riktigt stora på eldrift, vilket de ju redan är med.....men håller fortsatt en bra position.
Gillar nosen som har drag av gamla Galanten.....

#2
2019-11-13 11:44

Kromlisten ser blaffigare ut baktill, men annars tycker jag inte det blivit sämre.

#3
2019-11-13 11:52

Sport, sport, sport, överallt bara sport...

#4
2019-11-13 11:59

Jag fattar heller inte kromlisten som förfular. I övrigt snygg och snäppet snyggare än den redan snygga nuvarande.

#5
2019-11-13 12:21

"takets har sänkts med 20 mm", antar att det innebär lägra tak för förare...
Då kan man med andra ord kolla efter en annan bil nästa gång man skall byta.
Dagens Optima var precis jag fick rum i, kunde inte beställa med taklucka, då den sänkte taket för mycket.
Å andra sidan, få koreaner som är 2m långa :D

#6
2019-11-13 13:41

En konkurrent till Peugeot 508 med snarlik design.

#7
2019-11-13 14:19

Trist att alla bilmodeller växer på längden och bredden, blir bara större och större. En bil på 5m är inte direkt smidig att hantera på parkeringsplatser/hus. Annars har de fått till en snygg bil, kromlisten kan ju diskuteras.

#8
2019-11-13 14:21

Ganska snygg.

#9
2019-11-13 17:48

Snygg men för stor, tycker redan den jag har är otympligt stor ibland.

#10
2019-11-13 20:21

Jag tycker kromlisten är riktigt snygg, den ger ett bra brytning på den släta formen, kanske lite för fläskig i slutet bara.
Men som så ofta är jag tveksam till grillen, den måste nog upplevas IRL innan den kan bedömas.

#11
2019-11-13 21:33

Sedaner med lågt luftmotstånd är den framtida karosstypen. Låg förbrukning får du aldrig i en suv/ cross over. Och Kian är snygg men smaken är ju individuell

#12
2019-11-13 21:45

Snygg bilmodell med plats för familjen och bra garantier

#13
2019-11-14 08:06

Batteridrivna SUV/Crossovers är ju utsläppsfria och det kommer nu flera stycken. SUV/Crossover har tagit över marknaden efter minibussar och kombis. De är onekligen mer praktiska och familjevänliga än en lågbyggd sedan. Lågbyggda sedaner är tjänstebilar/representationsbilar för företag där man sällan har mer än 1-2 personer som är i bilen och där det räcker om bagaget rymmer 2 kabinväskor.

#14
2019-11-14 09:13

Svenrune, tom. volvos vd sa här om dagen att högbyggda bilar inte rimmar med framtida krav på låg energiförbrukning. Det vore fantastiskt om dumheterna med "suv" och "crossover" fick ett slut men det är nog att hoppas på för mycket.

#15
2019-11-14 13:58

Raphael: Fast dom eldrivna SUV:arna tappar typ 20% i räckvidd och det borde ingen bli glad över...
Och en vanlig kombi är ännu mer praktisk än en SUV. Bättre komfort, bättre väghållning, lägre bränsleförbrukning, billigare i både inköp och ägande. SUV:en är dock lättare att stiga in i om man är gammal eller har dålig rygg eller nått sånt, dock så är minibussen/MPV:n ännu bättre där, den har dessutom bättre utrymmen och packförmåga än SUV:en som tillägg till den bättre komforten och väghållningen.

SUV:en är den bästa bilen om man har en sommarstuga långt ut på landet dit vägen är så kass att man måste ha den högre markfrigången. Annars är andra modeller bättre.

#16
2019-11-14 18:35

Raphael
Är det något SUVar har generellt är det kasst bagageutrymme. För att komma upp i lastvolym motsvarande en mellanklasskombi behöver man en Xc90 eller liknande.

#17
2019-11-14 19:09

Axa: Vilka mellanklassare har 721 l bagage?!
Det är långt ifrån alla Suvar som har dåligt nyttjat bagage kontra en "vanlig" bil som är lika lång.
Jag hade en XC60 när vi hade 2 barn i barnstol ett tag, inga som helst problem med kombivagn och allt man behövde för en semestervecka iväg och allt under insynsskydd.

#18
2019-11-14 21:37

Henrik
Volvo XC60: 505 liter
Skoda Fabia: 530 liter
Golf Kombi; 605 liter
Hyundai i30 SW: 602 liter
Octavia: 610 liter

#19
2019-11-14 22:07

Axa: Det var väl inte nån av dem som når upp till XC90?! Som du påstod....
XC60 är fullt tillräckligt bagage för de allra flesta, jag har väldigt svårt att se varför en del använder det som det absolut viktigaste triumfkortet på sina bilar. Hur ofta åker du med det fullt? Ja, de mellanklassarna har bra bagage, men sen då? Komfort? Säkerhet? Teknik? Design? Nä, men det behövs ju inte, jag har ju ett jättebagage.....
Bara för att ett bagage är mindre än 550 liter typ är det ju inte litet! Då kan ju jag som har en bit över 700 liter bagage i min halvkombi säga att usch vad alla mellanklasskombi är uselt byggda, såååå litet bagage....
Men nej, det finns så mycket annat som är viktigare i en bil. Ryms ägarens behov så är det ju fullt lagom stort, eller hur? Om det så bara är på 290 liter....

#20
2019-11-14 23:08

Henrik
Jag kanske skulle varit tydligare med att ifall man har behov av stort lastutrymme i SUV då är det den största klassen som gäller.
Nu var det ju så att från början så var mitt inlägg en replik på Raphaels inlägg om att SUV har bättre lastutrymme än sedaner.
Förvisso exemplifierar jag med mellanklasskombi men kan plocka fram siffror för sedaner som har fullgott utrymme för mer än två kabinväskor.

Sedan blir det lustigt när du hemfaller åt att förminska nyttan med lastutrymme och lyfta egenskaper som även vanliga bilar har: teknik, design, komfort, säkerhet, etc.
Skillnaden mellan olika typer av bilar handlar om hur utrymmen, inkl lastutrymme, fördelas. Övriga egenskaper som du lyfter handlar snarare om prisklass.

Att framhäva att SUV på något att skulle vara mer praktiskt bara för att...är lite av trams anser jag. Kokar man ner nyttan med SUV så handlar det om i slutändan ”skönt insteg” eller jag har ont i ryggen”...

#21
2019-11-14 23:22

Axa: Har jag någonsin påstått att en SUV är mer praktisk?
Jag replikerade bara på ditt tramsiga inlägg om att man var tvungen att upp på XC90 för att ha samma bagage som en mellanklasskombi.....
Sen kan du ju inte påstå att en mellanklassare har samma komfort/säkerhet m.m som en större bil. Särskilt inte de mellan/budgetbilar du drog upp i ditt exempel.
Körde senast häromveckan en Octavia -18, maken till taskig bil för att vara så ny får man leta efter. Var nog bara nya Focus jag tyckte sämre om.
Och ja, sedaner funkar utmärkt, nån som påstått annat? När min dotter föddes körde jag S80 -08. Var större golvyta i bagaget på den är motsvarande V70.

#22
2019-11-14 23:59

Henrik
Ibland undrar jag...
Det här var en fråga om SUV kontra vanlig bil ifråga om lastutrymme. Vad gäller komfort så finns det ju mellanstora bilar som med råge slår SUV på fingrarna. Du verkar blanda ihop storlek med prisklass. Vad du tyckte om Octavian skiter jag högaktningsfullt i.
Ja, sedaner fungerar utmärkt och ibland bättre än SUV ifråga om lastutrymme, därav min reaktion mot Raphaels påstående ovan som du verkar missat.

#23
2019-11-15 11:54

Raphael

Man får nog plats med mer än två kabinväskor i en Optima sedan. Jag åkte till Ullared(första och sista gången) förra året med några vänner som kör en A6 sedan, får plats med mycket mer än man tror. 530 liter räcker till de flesta. De har för övrigt en liten nyfödd son och klarar sig utmärkt med en sedan.

#24
2019-11-15 18:02

Om vi utgår från bilens längd, behöver det inte vara någon skillnad på bagageutrymme på en konventionell kombi och en SUV, även om en MPV är det optimala.
En SUV behöver ju inte vara jättehög. Subaru Outback var ju en Legacy på styltor liksom Volvo XC70 var en höjd V70. Lite högre markfrigång och lite enklare att sätta sig i bilen.
En bra variant på temat är Jaguar i-Pace, även om bagageutrymmet kunde varit ännu större. Cab Forward-konceptet ger maximalt utrymme. Hjulbasen är ju större än på någon annan bil med den totallängden.

Precis som Henrik M reagerade jag spontant över likheten med gamla Mitsubishi Galant. (Och jag antar att du menar "trumfkort".)

Kan generellt tipsa om att tecknet ellipsis (uteslutningstecken) består av tre punkter och kan skrivas med hjälp av Alt+0133 om man sitter vid en dator …

#25
2019-11-15 19:35

För att komplettera detta med volymsuppgifter för bagaget och med en sedan-modell så rymmer t ex en Octavia Sedan/Hatchback 590 l.

#26
2019-11-19 04:17

http://KiSex.net - bra projekt för vuxna som vill hitta en sexpartner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.