Bild
Nästa artikel
Kamiq ny suv från Skoda

Kamiq ny suv från Skoda

Nyheter

Bilen kan förstå och lära sig olika dialekter genom röststyrning.

På bilsalongen i Peking har biltillverkaren Skoda offentliggjort sitt senaste tillskott i suvfamiljen. Den heter Kamiq och är 4,39 meter lång, alltså ungefär samma mått som på lillsuven Karoq.

Kamiq kommer att lanseras i Kina inom några månader. Röststyrningen i infotainmentsystemet har förmågan att förstå och lära sig olika kinesiska dialekter. 
Bilen drivs av en 1,5 liters bensinmotor på cirka 109 hästkrafter. Växellådan är automatisk, men Skoda går inte in på hur många växlar den har.    

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kamiq?

Kamiq ny suv från Skoda
Taggar: Nyheter, Skoda Kamiq

Kommentarer

#1
2018-04-24 15:13

Klarar den Norrländska?

#2
2018-04-24 15:26

Kineserna kommer att häpna över den låga bränsleförbrukningen.

#3
2018-04-24 17:15

Vad är det för skillnad mot Karoq?
Bara för Kina-marknaden?

#4
2018-04-24 17:16

Undrar hur många kinesiska dialekter det finns...

#5
2018-04-24 17:44

Hur många suvar behöver världen? Och hur länge ska folk åka Ford F150 till dagis? Vanliga sedaner och lite förhöjda CrossCountry varianter borde väl räcka åt de flesta. Om sedan några entusiaster leker med monsterjeepar i grusgropen stör det inte mig, men vi behöver inte fylla gatorna med stora suvar med snitt drygt en person i varje.

#6
2018-04-24 17:54

Reagerar ingen på hur det här påverkar krocksäkerheten för övriga bilfloran? Snart måste väl alla ha en SUV för att ha en rimlig chans att överleva en krock. Hur många säkerhetssystem bilen än är utrustad med så är ju bilens storlek och vikt den avgörande säkerhetsfaktorn. Det spelar alltså ingen större roll om din konventionella sedan eller kombi har 15 krockkuddar och 15 andra (dyra) säkerhetsfinesser om den möter en högre och tyngre SUV...

#7
2018-04-24 18:15

Borde inte säga detta, påhoppen haglar snart... men bra att andra tar upp frågan om SUV. Slutar inte detta snart, är vi nog alla mer eller mindre tvingade över till en SUV vare sig vi vill eller inte. Skall den som räddar miljön mer än andra ta hela smällen?

#8
2018-04-24 18:31

Peter E, några hundra https://webb.folkbildning.net/kina/kina-folk-kinesiska
Hur ska man kunna tycka något om den här när den bara visats i Kina?
Märkligt f.ö. med en bensinmotor eftersom det satsas så hårt på elbilar i Kina.

#9
2018-04-24 19:29

Lite förvånad över svenskarnas behov av Suvar. Här uppe i södra och mellersta norrland åker fortfarande många bilägare i Volvo 240 sommar som vinter. Ibland på dåligt plogade vägar tar man sig fram med, kan ni tänka er, enbart bakhjulsdrift. Verkar som moderna bilar oftare "kanar" av vägen vintertid. Bara en liten reflektion. Kan det ha någonting med att anpassa hastigheten efter väglaget.? Det är klart kör man mycket terrängkörning så behöver man nog en SUV.

#10
2018-04-24 19:39

Återgång till sugmotor verkar det som...

#11
2018-04-24 19:41

Denna bil är OFÖRnuftig, det är hög tid att Skoda erbjuder miljövänligare drivlinor till sina modeller-elhybrider eller är det gashybrider som gäller för dem?

#12
2018-04-24 20:17

Det bör påpekas att kinesiska "dialekter" egentligen är att ses som olika språk. Kina har samma skriftspråk i hela landet men olika språk. De som talar de olika språken, som felaktigt kallas för "dialekter", de förstår inte varandra så de måste skriva istället... Det är alltså så stor skillnad. De olika språken i Kina har dessutom olika dialekter... Kantonesiska t ex har flera olika dialekter, där det är rätt stor skillnad mellan den dialekt som talas i Hong Kong och den som talas i fastlandet, där Hong Kong varianten anses "finare"... Sen har vi ju Mandarin som är den största dialektgruppen i Kina.

Det är definitivt en debatt om man ska säga att de olika språken i Kina verkligen är olika språk eller egentligen olika "dialektgrupper", där Kantonesiska och Mandarin är exempel på två samlingar av olika närbesläktade dialekter inom samma språk. Men jag ställer mig på samma sida som de som hävdar att de olika dialektgrupperna egentligen är olika språk.

I Indien har man en liknande situation men där säger man verkligen att det är olika språk och inte olika "dialektgrupper". Där har man hindi som kan sägas motsvara mandarin i Kina och Tamil som kan sägas motsvara kantonesiska om man ser till ställning, status och mängden talande. Men hindi och tamil räknas som olika språk, har officiell status som olika språk.

#13
2018-04-24 20:29

Extremt intetsägande design men säkert en bra bil

#14
2018-04-25 00:05

Tycker diskussionen till stora delar är irrelevant. Bilen är en lågprisvariant, avsedd att konkurrera prismässigt med inhemska kinesiska märken. Den lär bygga förra Polo-modellens plattform PQ25, och lär därmed inte få någon annan drivlina, även av kostnadsskäl. Sugmotor av kostnadsskäl. Crossover, kunde jämföras med en minibuss typ gamla Scenic, med en vikt på gissningsvis 1400 kg. Höjd 160, som en Scenic. Byggd för att vara rymlig. Kan nog närmast jämföras med Dacia Duster som idé. Kan hålla med Vargen att 4wd klunsar på 16-1800 kg är onödor, men det är knappast den här folkbilen.

#15
2018-04-25 18:16

Vad vi tycker om bilar på den kinesiska marknaden?
Inte just någonting, faktiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.