Bild
Nästa artikel

Japan ett steg närmare flygande bilar

Nyheter

Japans regering vill att landet ska bli ledande inom området flygande bilar. Nu har det inhemska teknikföretaget NEC hovrat med sin prototyp.

2000-talet har bjudit på mycket revolutionerande teknologi, men den klassiska framtidsvisionen om flygande bilar har fått vänta. Snart kan dock de flygande fordonen vara här, det vill i alla fall Japans regering. 

Japans mål är att flygande bilar ska börja med varuleveranser omkring år 2023 och det ska bli möjligt att transportera passagerare i städer någon gång under 2030-talet. Nyligen gjorde man nya framsteg när det inhemska teknikföretaget NEC testade sitt förarlösa prototyp i en stor metallbur.

Den batteridrivna bilen som är utrustat med fyra propeller var i luften i nästan en minut. Se videon här: 

I nuläget ser prototypen mer ut som en drönare än en bil och huruvida den fungerar på marken är aningen oklart. Den är cirka 3,9 meter lång, 3,7 meter bred och 1,3 meter hög. Anmärkningsvärt är att fordonet bara väger 150 kilo. NEC är ett av få japanska bolag som fakiskt fått upp sin "flygande bil" i luften.

Men det är inte bara Japan som drömmer om en framtid i luften. Även i Dubai, Singapore och Nya Zeeland jobbar man med liknande projekt. 

Diskutera: Vad tycker du om NEC:s flygande fordon?

Kommentarer

#1
2019-08-08 13:51

Den har ju inga problem med att bli upptäckt iallafall, vilket oljud.

#2
2019-08-08 14:05

En stad med bullrande flygande bilar i kommer att bli olidlig att bo i för de flesta förutom de redan döva!

#3
2019-08-08 14:10

Så rackarns onödigt. Inte en produkt som kommer rädda mänskligheten precis.

#4
2019-08-08 14:28

Hur skall dom hålla ordning på X-antal tusen flygande bilar i luften?

#5
2019-08-08 14:28

Teknologin med luft som pressas fungerar inte. Det kan omöjligt börja flyga 1000-tals sådana där när dem låter så. Skulle fly landet om det där blev standard. Till och med hesa Fredrik kommer få det svårt att höras.

#6
2019-08-08 15:54

Stoor, de flesta städer är olidliga att bo i oavsett hörsel!

#7
2019-08-08 17:07

Medan många satsar på energisnåla bilar så satsar andra på att få upp dem i luften. Energisnålt?

#8
2019-08-08 20:49

Ok: en flygande EU-moppe i elefantformat, som inte får plats på en normal väg och som knappt rymmer mer än en förare och ett par brev... Men utvecklingen ska väl börja någonstans, antar jag.
Dock föder det frågan: hur många av dagens usla bilister skulle klara att bli helikopterpiloter, om de inte ens kan slå på en vanlig blinkerspak?
Inte många....

#9
2019-08-10 12:47

Det blir kul det när dom ska upp i luften alla som inte kan köra på marken , men ner kommer dom ju i alla fall

#10
2019-08-11 07:28

Jag tycker mig ha hört talas om verkliga, flygande bilar fler gånger under årens lopp, så den här artikeln känns inte direkt som en nyhet.

#11
2019-08-12 08:48

Jag tror detta blir jättebra. De blinda blir nöjda eftersom fordonet avger ljud.
Läkarna blir nöjda eftersom de får mer organ att transplantera (förhoppningsvis fungerar en del organ när föraren kraschat). Med lite tur dör inte bara de i fordonet utan även några på marken i varje krasch. Därmed minskar befolkningen och djur och natur blir nöjdare.
Vanliga vägar behövs inte så asfaltsläggarna får semester året runt.
Även den glade terroristen blir nöjdare, en lastbil kommer te sig stenålders när man istället kan flyga rätt in på en idrottsarena och ta med sig hundratals åskådare till paradiset.

Med andra ord win-win för allt och alla. Eller?

#12
2019-08-12 14:27

Om man ska flyga långt, så behövs en väldigt lång förlängningssladd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.