Nästa artikel
Isabella får nytt liv
Framtidsvisionen

Isabella får nytt liv

Publicerad 11 augusti 2014
I varje nummer av Vi Bilägare presenterar vi en framtidsvision. Här är framtidsvisionen från nummer nio i år.

Borgward är ett märke med rötter långt tillbaka i bilhistorien. Redan 1905 byggdes de första bilarna vid fabriken i tyska Bremen, men då hette företaget Hansa-Lloyd.

1929 blev Carl Borgward direktör för Hansa-Lloyd och slog då ihop företaget med sitt eget bolag; Goliath Borgward & Co.
Genom åren levererade Borgward en hel rad modeller, ofta lyxiga och tekniskt innovativa.

Mest känd är kanske Borgward Isabella, som lanserades 1954 och fanns både som fyradörrars sedan, elegant coupé, cabriolet och kombi. Isabella kunde redan från start köpas med finesser som luftfjädring och automatlåda. Bilen drabbades tyvärr också av en rad kvalitetsproblem, såväl när det gällde teknik som rost. Det svärtade ned både Isabellamodellen och tillverkaren som helhet. 1961 var Borgwards saga som bilbyggare över och företaget försattes i konkurs.

Men nu finns planer på att återuppliva märket med en ny Isabella-modell. Bakom projektet står Carl Borgwards sonson Christian. Enligt uppgift finns två prototyper klara och för designen står norrmannen Einar J Hareide, som även har ett förflutet hos Saab. Tanken är att den nya Isabellan ska bli en ny utmanare i prestigeklassen och slåss med BMW, Mercedes och Audi.
Om nu Christian Borgward lyckas ro projektet i hamn...

Illustration: Autotechart

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-11 10:23
Peter i Sydney

Kan nog bli tufft att ta sig in på marknaden men Tyskland har en stor hemmamarknad.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-11 15:24
chrille300

Mercedes inspirerad grill eller vad!? Möjligtvis lite SAAB också över helheten. Loggan är också lite för stor jämfört med grillen.

#3 • Uppdaterat: 2014-08-11 15:41
chrille300

Nu har jag noterat också att illustrationen är lite lik orginalet också, speciellt grillen som jag tyckte var Mercedes inspirerad, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/2005-08-27_Borgward_Isabella_Coup%C3%A9_(bearb).jpg

#4 • Uppdaterat: 2014-08-11 16:36
celef

Bilen ser inte ett dugg spännande ut så tillverkaren lär få problem att skaffa kunder, inte heller märket och dess historia lär locka många, nä det där kommer att gå i stöpet om dom inte gör något mer radikalt och nytänkande

#5 • Uppdaterat: 2014-08-11 17:11
wacom59

Njä, tycker den mest liknar nya Dodge Charger över grillen med en taklinje från sista 9-5.
Man får nog fixa till designen lite mer om man skall lansera denna. Emblemet är ju erbarmligt. Men kul ide att väcka liv Isabellan, det är det. Frågan är, finns behovet?

#6 • Uppdaterat: 2014-08-11 17:20
Focus

I min ungdom fick jag låna en Isabella för en semesterresa på bortåt 500 mil. I förhållande till dåtidens bilar var den en dröm att köra. Konstruktion och utseende var attraktiv för de flesta. Rosten ansågs vara det stora problemet men rätt skött och underredsbehandlad var den inte ett dugg sämre än andra av dåtidens märke. Hoppas att den här tidens Isabella blir lika bra i jämförelse med nutidens bilar.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-11 17:27
trasten

Min moster köpte alltid Isabella och när dom dog hamnade dom bakom huset på hennes lantgård. Där lekte jag hela dagarna med en granntjejen som förövrigt hette.....just det ISABELLA!! Bra bilar men dog fort!

#8 • Uppdaterat: 2014-08-11 18:48
Krister_L

Det var den som lite skämtsamt döptes om till "Hon dansade en sommar" pga sin korta livslängd

// Krister

#9 • Uppdaterat: 2014-08-11 20:32
saabnisse

Det är precis som Focus skriver att rätt skötta var de inte sämre än några andra av dåtidens bilar. De hade ju också fördelen att vara tekniskt avancerade och var betydligt snyggare än många av konkurrenterna.

Jag tror säkert en ny Isabella har en chans om den får en tillräcklig uppbackning, vilket inte Borgward fick när företaget tvingades till konkurs, bl.a. med hjälp av BMW som själva var på väg ner i diket. BMW fick möjligheten att ta över Isabella II som var en östtysk design och den blev istället BMW 1600!

#a • Uppdaterat: 2014-08-14 07:49
Hackenbush

Bilen måste bli något alldeles extra om den skall sno åt sig Mercedes, Audi och Bmw köpare och till detta kommer att det blir ett helt nytt bilmärke som ingen vet något om ännu. (om vi bortser från de gamla Isabellorna)
Det är en trevlig idé men det blir inte lätt och kommer att kosta massor med pengar att ta fram och få ut på marknaden.
Folk kommer inte att köpa denna bilen enbart för nostalgikicken p.g.a. namnet.
När jag gick i mellanstadiet i Malmö på 60-talet så var det en i bostadsområdet som hade just en Borgward Isabella, vet inte vilken årsmodell men jag brukade gå och titta på denna skönheten då den stod ut från alla andra parkerade bilar där.
(var bilintresserad redan då, men det var nog de flesta grabbar på den tiden)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.