Bild
Nästa artikel
Inuti nya G-klass
Inuti nya G-klass
Inuti nya G-klass
Inuti nya G-klass

Inuti nya G-klass

Nyheter

Mercedes släpper insidesinformation om nya generationen av terrängbilen Geländewagen.

Genom åren har det sålts nära 300.000 G-klass och det sägs att fordonet nu har genomgått den mest märkbara förvandlingen i sin 40-åriga historia. Hela bilen får vi först se i samband med Detroit Auto Show i början av januari. Till dess ger Mercedes en försmak genom att bjuda på bilder på interiören.

För mer traditionella G-klassfans finns de klassiska, runda mätarna i förarmiljön kvar, men det går också att byta ut dem mot digitala diton som visas på två 12,3-tumsskärmar, en ovanför mittkonsolen och en i framför föraren. Förare av nya G-klass kan styra infotainmentsystemet utan att släppa ratten. Liksom på smartphones kan reglagen på ratten styras med pek- och sveprörelser.

Mercedes har också tänkt över förvaringen och skapat nya utrymmen för vattenflaskor, koppar och möjlighet till trådlös laddning. Utrymmena har växt jämför med den gamla modellen, baksätespassagerare har till exempel 15 centimeter extra benutrymme. Precis som tidigare G-klass har den nya generationens terrängtålighet satts på prov på det 1445 meter höga berget Schöckl, nära tillverkningsanläggningen i österrikiska Graz. Detta intygas med ett speciellt emblem vid B-stolpen.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes G-klass?
 

Inuti nya G-klass

Kommentarer

#2
2017-12-15 13:51

Jag trodde fyrkantigt var 80-talsdesign..?

#3
2017-12-15 14:13

Säkert bra kvalitet men, nej, inte i min smak. Håller med övriga som tycker det är lite för mycket 80-tal.

#4
2017-12-15 14:37

Är praktiska bilar 80-tal? Går inte att komma ifrån att kuben är oslagbar för hundburar, barnvagnar och resväskor. Tummen upp!

#5
2017-12-15 15:14

Om Schöckl-märkesbilden kommer från den nya modellen får vi en viss aning om det yttre utseendet.

#6
2017-12-15 16:02

Gillar den skarpt...

Retrodesign på ett modernt sätt, står ut då de flesta bilar idag ser likadana ut invändigt.

#7
2017-12-15 16:46

Snyggt.

#8
2017-12-15 17:36

Släng bort vinkelhaken, maken till fyrkantigt har sällan skådats sedan Aston Martin Lagonda.

#9
2017-12-15 17:41

Styrbjörn
Nu tror jag att kommentarerna främst rörde instrumentering och förarmiljö.

#10
2017-12-15 18:12

Yes, håller med Prestigelös. Sticker ut på ett bra sätt. I den första blicken tyckte jag det var lite väl mycket kantighet, men tittar jag lite extra så är det inte så dumt trots allt. Den här bilen skulle inte vara så tokig att åka runt med.

#11
2017-12-15 18:50

Det är modernt och fräscht men samtidigt rörigt och för mycket. Det är just MB och BMW problem. Mycket bra kvalitetskänsla och bra materialval och häftigt design men för många element. Det ser ut som om man vill visa hur mycket man kan och hur duktig man är. Det intressanta är att alla tillverkare visar superavskalade interior på konceptbilar, sen i verkligheten blir det en massa grejer ihopkokt. Mycket snygga ventilationsutblås men det blir mycket snyggare helt utan. Man har ersätt massa visare med en enkel skärm men varför inte behålla enkelheten, det får gärna vara massa ädelträ, glas, sten, läder, kolfiber, ull, guld... ( en eller två inte alla tillsammans) men inte knappar och hål. Och inte låtsas vara något annat än man verkligen är ( som Saab med två miljoner knappar för att visa arvet från flyget, vilket arv?)

#12
2017-12-16 09:29

@junkers, Geländewagen skall vara fyrkantig, på både in och utsida! :)

#13
2017-12-16 10:26

En av två som klarade FMs terrängbilstest felfritt för trettio år sedan.
Den andra hette Niva!

#14
2017-12-16 18:05

Das Beste oder nichts, konkurrenterna har som vanligt noll och intet att sätta emot världens bästa terrängbil.

#15
2017-12-16 19:20

Niva kunde sätta mot!
Och så får man väl åtta Niva för en G-klass.
Sedan är det ju en annan sak om man börjar jämföra komfort och prestanda förstås!

#18
2017-12-17 16:19

Vore jag rik skulle jag gärna ha en g-klass, inte för att skryta utan enbart för att den är så fin

#19
2017-12-18 00:29

Måste det vara så oroligt och plottrigt invändigt? Mercedes kan bättre, och Volvo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.