Nästa artikel
Insidan på Kia Niro EV
Nyheter

Insidan på Kia Niro EV

Publicerad 8 juni 2018 (uppdaterad 8 juni 2018)
Nu får vi för första gången se hur elbilens förarmiljö ser ut. Och så får vi veta prestanda och måtten på bagageutrymmet.
Kia ska lansera sin crossover Niro som renodlad elbil. Den finns redan som hybrid och laddhybrid och nästa steg blir alltså en helt elektrifierad version. 
– Vi märker ett superstort intresse för Niro EV. Jag kan inte säga något om priset ännu, men indikationen är ”mycket prisvärd”, säger David Lilja, PR-chef på Kia Motors i Sverige.

Han berättar att svenska Kia kommer att börja ta förbeställningar på bilen under sensommaren/hösten och att själva debuten sker i januari 2019. I Norge har över 2.000 personer ställt sig i kö och betalat handpenning på över 7.700 norska kronor.    
Kia Niro EV erbjuds med två olika batteripack: ett 64 kWh litiumpolymerbatteri som påstås ge en räckvidd på mer än 45 mil och ett 39,2 kWh litiumpolymerbatteri som gör att bilen kan ta sig 30 mil på en laddning.

Bilen är framhjulsdriven och elmotorn har en kapacitet på 150 kW, motsvarande lite över 200 hästkrafter. Vridmomentet på 395 Newtonmeter gör att accelerationen från stillastående till 100 kilometer i timmen går på 7,8 sekunder. 

Niro EV är någon centimeter längre än både laddhybriden och hybriden. Bagageutrymmet på elbilen är det största av alla tre: 451 liter får plats i EV, jämfört med 427 i hybriden och 324 i laddhybriden.  

Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro EV?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.