Bild
Nästa artikel
Hyundais teknik ska rädda barn från att dö av värmeslag

Hyundais teknik ska rädda barn från att dö av värmeslag

Nyheter

I år har 24 barn i USA dött av värmeslag då de lämnats kvar i varma bilar. Detta vill Hyundai ändra på. Ett utvecklat system som ska förhindra dessa olyckor kommer att vara standard i de flesta Hyundai-modeller till 2022.

Varje år dör flera barn av värmeslag efter att ha lämnats kvar eller glömts i varma bilar. Det händer även att barn klättrar in i heta bilar och sedan inte lyckas ta sig ut. Enligt sajten Noheatstroke har över 800 barn dött av värmeslag bilar i USA sedan 1998. I år ligger dödsiffran på 24 stycken. Den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai har utvecklat två system som ska kunna förhindra många av dessa tragiska dödsfall.

Det lite enklare systemet kallas ”Rear occupant alert system” och kommer vara standard i de flesta Hyundai-modeller till 2022. Systemet känner av att bakdörrarna har öppnats och stängts innan bilen kör iväg. När bilen sedan nått sin destination påminns föraren via ett larm att kolla baksätet.

Det andra systemet kallas ”Ultrasonic rear occupant system" och är lite mer avancerat. Detta system bygger på sensorer som känner av rörelser i bilens baksäte. När föraren låst och lämnat bilen kommer bilen att tuta och bilägaren får en notis i mobilen skickat till sig. Denna teknik finns redan som tilläggstjänst i Santa Fe men kommer nu också bli standard i kommande årsmodeller av av Santa Fe och Palisade.

Hyundais teknik ska rädda barn från att dö av värmeslag

Diskutera: Tror du att Huyndais system kan göra stor skillnad?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-08-01 14:11

Eh? Detta bling-bling mäter ju inte värmen på något vis? Så om en förälder vill gå in och köpa ett paket Lucky Strike och lämnar barnet i baksätet så allt som händer är att föräldern får ett gäng elaka varningar om att det är ett barn i baksätet. So what? Tell me something I did not know? Farking annoying.

Själv hade jag velat se (om jag nu gillade allt detta bling-bling som gör att kostnader och reparationer far i skyarna) att om det detekteras:

A) värme över X grader
+
B) rörelse i baksätet

då dras klimatanlänggningen igång och sprutar in sval luft. Det hade kanske gjort någon form av skillnad.

Men återigen: Himla roligt om systemet ballar ur på något vis. Elbilsägare som är borta från bilen ett tag lär ju finna den med tomt blodsbatteri när de kommer åter. Felsökning och reparation lär ju, dessutom, kosta multum.

.

#2
2019-08-01 14:39

Så sant som det står skrivet:
When something is made idiot proof, they will just make better idiots.

#3
2019-08-01 14:58

Klarsynt: Återigen visar du på bristande kunskap.......du skriver att elbilisterna kommer komma ut till dränerade batterier......vet du hur mycket ac drar på en elbil? Har du en aning hur länge den behöver stå och gå för att bilens batteri ska ta slut?
Självklart tycker jag däremot det vore bättre försöka finna en lösning så man inte kan lämna sina barn i bilen än, att fixa en lösning på hur man ska kunna göra det.....

#4
2019-08-01 15:04

@ Klarsynt: Ja, vad spelar 800 döda barn för roll om du blir irriterad av att din mobil plingar i onödan vid något tillfälle.

#5
2019-08-01 16:16

Glömmer man bort att man har sina barn med sig i bilen? Det verkar ju så, i USA i alla fall. Är det inte enklare att ha ett system som helt enkelt drar ner bakrutorna automatiskt om temperaturen i bilen når över en viss gräns och det sitter någon i baksätet? Hur vet bilen om någon sitter i något säte? Tja, nån form av avståndsmätare som vet vilket avstånd det ska vara mellan dörrarnas insidor. Är det inte rätt så finns det nåt där bak. Kanske en kartong? Nåja teknikerna kommer på nåt.

#6
2019-08-01 16:55

test

#7
2019-08-01 17:44

Nu fattar jag varför det står i tv-manualen att man inte får sänka tv:n i vatten. Det är för amerikaner. Varför inte använda sätets befintliga sensor för bilbälte (som känner vikt i sättet och alla bilar har) eller larm (med rörelse detektor i kupén som många bilar har) ? Det enda som behövs är en extra funktion i appen (larm kopplad till mobil-app finns redan också) Men hur gör man om de glömmer att ta ner barnet från taket?

#8
2019-08-01 20:15

Klarsyn, som så ofta avslöjar du din okunnighet om elbilar och deras batterier. Det är direkt osmakligt att kalla batterierna för blodsbatterier. Jag har gett dig (och andra) en tillräckligt uttömmande beskrivning i en annan tråd för att du ska förstå.

#9
2019-08-02 12:09

Som förälder kan man knyta ett snöre runt fingret och sedan fästa det i ratten. När man sedan ska lämna bilen tar snöret emot och föräldern frågar sig varför? Jo, det var en påminnelse om något.

#10
2019-08-03 13:23

varför inte samtidigt gå över till helt elektrisk AC? Eftersom de flesta bilar inom en relativt snar framtid åtminstone kommer att vara mildhybrid så borde det finnas kapacitet i batteriet. Det vore ganska enkelt att koppla systemen med varandra.

#11
2019-08-04 18:41

Vi måste ju framhålla signaturen klarsynt för hans tekniska snille. Han(?) är väl den enda som kan skriva insändare här med hjälp av en griffeltavla....för allt modernare än så är väl av ondo??

#12
2019-08-05 16:39

Varningstext på micron: Levande djur får ej placeras i ugnen.
Varningstext hos McDonalds: Kaffet är varmt och du kan bränna dig om du dricker.
Varningstext hos Centern: Röstar du på oss får du en sossestatsminister.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.