Bild
Nästa artikel

Hyundai ser framåt med tillbakablick

Nyheter

Concept 45 tar inspiration av märkets första bil från 1970-talet.

Kommentarer

#1
2019-08-26 10:47

Nej.

#2
2019-08-26 10:55

Kom första generationen hit? Generation två har jag tyvärr sett.

#3
2019-08-26 11:04

Mäkinen: Nej den kom först hit på tidigt 90-tal, tror t.o.m. det var generation 3.

#4
2019-08-26 11:34

Bekräftar bara Henrik M. Första annonsen i SvD för nya Hyundai Pony dök upp dec 1990. Den såg rätt mycket modernare ut.

#5
2019-08-26 14:29

Jag såg för första gången en Pony i Belgien. Jag trodde det var en Morris Marina. Den var inte snygg ens som ny.

#6
2019-08-27 10:21

@Världens vackraste..:

Första generationen Pony konstruerades av ett gäng brittiska ingenjörer (under ledning av f.d. British Leyland-bossen George Turnball), som även låg bakom Morris Marina, därav likheten...

Hyundai kom till Sverige modellår 1991, och då var det generation 3 av Pony som var aktuell.

#7
2019-08-27 14:51

Jag har sett första Pony, i Frankrike. 80-talet. Det finns egentligen ingen generation 3 av Pony, det var halvkombiversionen av Excel som i Europa såldes som Pony från mitten av 80-talet. Tredje generationen kom -94 och såldes som Accent i Europa.

#8
2019-08-27 20:42

Raphael: Både halvkombimodellen och sedanen av den modell som i bl.a. USA kallades Excel såldes under namnet Pony i Europa under åren 1985-1994. Undantaget är Frankrike där även den modell som här i Sverige kallades Accent såldes under Pony-namnet under åren 1995-2000.

Den bakhjulsdrivna Pony 2 tillverkades till 1990, men ersattes av framhjulsdrivna "Excel"-Ponyn på de flesta "väst"-marknader 1985.

#9
2019-08-28 22:13

De hämtar inspiration från Pony...

Ja med noll historia så får ju Hyundai försöka inbilla folk att Ponyn var något att minnas. För den var definitivt usel på alla plan...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.