Bild
Nästa artikel
Hyundai Kona uppdateras

Hyundai Kona uppdateras

Nyheter

Hajnos, mildhybrid och bättre åkkomfort. Här är nyheterna i crossovern.

Hyundai Kona introducerades 2017 och har sedan dess sålts i 228.000 exemplar i Europa. Nu är det dags för en uppdatering. 

Den nydesignade fronten ska enligt Hyundai själva efterlikna en hajnos. Här har designteamet bland annat sträckt ut motorhuven och breddat varselljusen med LED-teknik samt lagt till en silverfärgad hasplåt. Baktill sitter en omdesignad stötfångare. Bilen är 4 centimeter längre än förut och det finns fem nya lackfärger att välja på.  

Hyundai Kona N-Line.
Hyundai Kona N-Line.
Hyundai Kona N-Line.
Hyundai Kona N-Line.

För första gången finns Kona med N Line trim. Det innebär visuella detaljer som ska signalera sportighet, som egen form på fälgarna, extra luftintag i nosen och ett tuffare kjolpaket.

På insidan har man lagt till en elektrisk parkeringsbroms efter önskemål från kunder. De har också gjort förändringar i stämningsbelysing och aluminiuminramningar runt luftutblåsen.

Infotainmentsystemet har uppgraderats och det finns ett nytt digitalt mätarkluster. Mobiltelefonen kan anslutas trådlöst till Apple CarPlay eller Android Auto. 

Hyundai Kona uppdateras

Hyundai har gjort förändringar i systemen för förarhjälp, till exempel den adaptiva farthållaren och döda vinkelnvarnaren.  Uppdaterade Kona sägs också vara mer komfortabel att köra, då man justerat fjädringen och kalibrerat om styrsystemet.  
   
Bland drivlinealternativen introduceras 48-volts mildhybridteknik i förbränningsmotorerna. De varianterna börjar säljas i slutet av året. I början av 2021 kommer hybridversionen och  snart planerar Hyundai också att presentera uppdatering av helt eldrivna Kona Electric.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona?

Hyundai Kona uppdateras

Kommentarer

#1
2020-09-07 10:28

Hahaha, lägre var det ja... eller så man helt enkelt insett att det inte går att minska förbrukningen om bilen är onödigt hög? Fast det hade jag kunnat tala om redan innan de började tillverka modellen för länge sedan. Ock bättre komfort fick de på köpet när de gjorde den lägre...se där!? Kanske har den mindre dimensioner på hjulen också?

#2
2020-09-07 10:51

Jag gissar att Kona electric facelift kommer att vara lägre och mer strömlinjeformad, detta kommer innebära längre räckvidd kanske med samma batteri kapacitet.

#3
2020-09-07 11:13

#1: Freudiansk felläsning? Texten är: "Bilen är 4 centimeter längre än förut..." Obs bokstaven "n"!

#4
2020-09-07 11:15

"en elektrisk parkeringsbroms efter önskemål från kunder" - NEJ en rejäl riktig krycka (handbromsspak) är mycket bättre än en liten knapp till elektronik. Jag gillar den mekaniska feedbacken och möjligheten till finkänslig användning av handbromsfunktionen.

#5
2020-09-07 11:36

Masa - du har fortfarande mängder av nya bilar att köpa med "mekanisk" handbroms så du behöver nog inte vara alltför orolig...:

#6
2020-09-07 12:04

Ser inte så mycket av haj i nosen.

#7
2020-09-07 15:48

Tycker om elektrisk handbroms. Då slipper man en stor krycka att dra i. Dessutom kan man om man är glömsk bara köra med handbromsen i så släpper den per automatik.

#8
2020-09-07 19:45

Har rätt lång erfaren av både elhandbroms och konventionell och båda typerna har sina för- och nackdelar. Men generellt tycker jag att elhandbroms i kombination med Autohold kanske passar lite bättre för manuellt växlade bilar - för automater har jag upplevt ett litet "hugg/ryck" när man skall iväg och bromsen släpper. Men det kan ju också ha varit en dåligt injusterad elhandbroms ?

#9
2020-09-07 20:53

Mildhybrid, kan det göra någon annan skillnad än i plånboken?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.