Nästa artikel
Hybrid på husvagnssemester
Nyheter

Hybrid på husvagnssemester

Publicerad 23 mars 2015 (uppdaterad 23 mars 2015)
Range Rover Sport Hybrid fick bekänna färg under en husvagnssemester i Arjeplog.
För att testa sitt hybridsystem gav Range Rover sig i väg på husvagnssemeter. Mitt i vintern hakade de på en amerikansk jättehusvagn och styrde mot Arjeplog.
Range Rover gör inte billiga bilar, med en prislapp på närmare 1,3 miljoner kronor är Range Rover Sport Hybrid är inget undantag från detta. För att testa bilens hybridsystem beslutade tillverkaren att kroka på en husvagn från amerikanska tillverkaren Airstream och sätta siktet på Land Rovers testcenter i Arjeplog.
 
Första etappen gick utan släp från England till Tyskland, men från Tyskland och hela vägen upp till Arjeplog hade expeditionen en vinteranpassad Airstream-vagn på dragkroken. Vagnen vägde in på cirka 2,5 tom och mätte modiga 8,25 meter på längden.
 
Range Rover Sport Hybrid drivs av en 3,0 liters turboladdad diesel-V6:a samt en elmotormed effekten 35 kW, Range Rover beräknar sammanlagda effekten och vridmomentet till 335 hästkrafter och 700 newtonmeter.

Bränsleförbrukningen utan släp ska enligt Range Rover själva hamna på 6,4 l/100 km vid blandad körning, vad bilen drog under denna husvagnsexpedition framgår inte.
 
Färden ska ha gått
odramatiskt trots stormbyar över Öresundsbron samt temperaturer strax under 20 minusgrader. Range Rover vill med detta trycka på just denna modellens höga vridmoment samt det elektroniska Trailer Stability Assist-systemet som fördelar för den som vill dra tungt.

Trailer Stability Assist känner om ekipaget börjar slingra sig, vid exempelvis halt väglag eller starka vindar. Det går då in och bromsar bilens hjul individuellt för att motverka krängningarna.
 
Diskutera: Vilken är den ultimata dragbilen enligt dig?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-24 06:27
Hälsingen

C K!
Varför börjar du tjata om en gammal Volvo när vi nu ser en Range Rover Sport i hybridutförande?
R-R Sport är ju en av världens starkaste SUV:ar när det gäller antalet hästkrafter.
Därtill är det en fantastisk bil att åka i - om än inte lika påkostad som "stora" Range Rovern.
Nej, dags för vissa här att släppa sargkanten och komma ut på isen.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-24 15:38
erikivan72

Jag frågade chefen om jag fick köpa en Range Rover i somras, när jag bytte tjänstebil.
Svaret blev: vill du jobba ihop bilen så...
Det var en intressant diskussion med mig själv (det är mitt företag, och jag är chef).
Tyvärr kunde jag inte riktigt rättfärdiga något sådant hur lockande det än var.
Blev en mer modest Mercedes GLK istället. Sticker inte heller lika mycket i ögonen på folk.

#a • Uppdaterat: 2015-03-25 07:42
Hälsingen

Ja C k, jag förnekar inte att XC70 är en bra bil - men det i sin klass.
XC70 delar en del teknik, bl.a. bottenplatta med Land-Rover Freelander 2 samt Range Rover Evoque.
Dock är Land Rover-koncernen ledande på den svenska marknaden när det gäller dragvikter för personbilar. (Minns jag rätt får både LR defender, LR Discovery, RR Sport samt RR dra max dvs. 3,5 ton.)
När det gäller priset så är Land Rover Discovery 4 inte så mycket dyrare än en XC70, och bilen i denna artikel bygger till stor del på Discoveryn.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.