Bild
Nästa artikel
Honda Jazz blir hybrid och crossover

Honda Jazz blir hybrid och crossover

Nyheter

Nya generationen av halvkombin i B-segmentet elektrifieras och kommer i varianten Crosstar med högre sitthöjd.

Sedan tidigare har vi fått reda på att nya Honda Jazz enbart kommer att säljas i hybridversion i Europa. Här får den tilläggsnamnet e:HEV, en beteckning som sprider sig till alla framtida elektrifierade modeller från Honda.

En annan nyhet med Jazz är att det blir en crossover-variant av den, kallad Crosstar. Här sitter de åkande högre upp och bilen har en egen design på fronten, vattentålig klädsel och integrerade takräcken.

 

Honda Jazz blir hybrid och crossover

Via infotainmentsystemet kan man trådlöst koppla sin smartphone till bilen genom Android Auto eller Apple CarPlay. 

Framsätena har vuxit på bredden och är uppbyggda på ett sätt som ska minska tröttheten i ryggen vid långa bilresor. Även baksätesåkarna kan njuta av bättre sittkomfort i och med tjockare sittkuddar. 

Bränsletanken sitter under framsätena, vilket enligt Honda är unikt för klassen. På detta sätt har de kunnat behålla finessen med sina "magic seats" där baksätets sittdyna går att vika upp likt biostolar för bättre lastmöjlighet. 
 

Honda Jazz blir hybrid och crossover

Säkerhetssystemen har förbättrats med mer vidvinkel och bättre upplösning i kameran som ersätter den tidigare kamera och radaruppsättningen. Bilen kan nu känna igen vägkanter utan markeringar eller trottoarkanter. Systemet för autobroms har förbättrats och kan upptäcka fotgängare och cyklister i mörker. Bilen bromsar även automatiskt om mötande fordon skär in i färdvägen. Den adaptiva farthållaren med filhållningsassistent fungerar i såväl låg hastighet i bilköer som på motorväg . 

Nya Honda Jazz börjar säljas i Europa i mitten av 2020.  

Diskutera: Vad tycker du om Honda Jazz?

Honda Jazz blir hybrid och crossover
Taggar: Nyheter, Honda Jazz

Kommentarer

#1
2019-10-23 14:21

Utmärkt när allt fler tillverkare kommer med bekväma bilar som man inte behöver krypa i eller ur.

#2
2019-10-23 14:59

Nuvarande Jazz är redan en MPV/crossover med höjden 152 cm. Kanske den har sänkt takhöjd i nya modellen (vilket verkar vara en genomgående trend...), och därför skiljer ut den med en uttalad crossover-variant.

#3
2019-10-23 15:51

Hur säkert är det att ha bränsletanken under framsätena?

#4
2019-10-23 16:24

Jag är ingen jätte så jag klarar mig bra med normalhöga bilar.

#5
2019-10-23 16:53

Lovande bilmodell - skall bli intressant att se den (får dock åka till grannstaden för det) och att se hur Honda positionerar denna B-klassare prismässigt.

#6
2019-10-23 16:53

Om nu bränsletanken skulle smälla spelar det förmodligen mindre roll var i bilen den är placerad.

Tycker att det var smart lösning med baksätena.
Men i vanlig ordning när det gäller asiatiska design så lite rörig förarmiljö för min del.

#7
2019-10-23 16:55

Spontant så ser den vettig ut.
Rätt pris, tyst och bra utförande så helt klart vettig bil.

#8
2019-10-23 17:06

Vattentålig klädsel, läcker bilen in?

#9
2019-10-23 19:47

Nuvarande Jazz är 155 cm hög...inte 152. Jag tror dock att de kommer att sänka den nya lite. Trots allt påverkar höjden väsentligt förbrukningen, så därför var man nog tvungna att ta fram den högre modellen. Märkligt att man måste sitta så högt, det är tyvärr sämre..saker intill bilen som små barn skymms, och den där överblicken alla snackar om fungerar dåligt när alla kör högre bilar.... Snacka om ironiskt!

#10
2019-10-23 19:53

Peter E,
Den är tänkt för äldre förare och de kan ha inkontinensproblem.

#12
2019-10-24 03:11

Peter E.

Det är ingen VW vi pratar om.....

#13
2019-10-24 08:59

Trist design jämfört med föregångaren. Börjar tröttna på trenden med liggande baklampor. Och sidoprofilen påminner väl mycket om Mercedes B-klass. Trist interiör. Föredrog den förra generationen.

Men bra att de - äntligen - löst det med Apple Carplay. Två-ekrad ratt är en flört med ur-Civic.

#14
2019-10-24 09:22

Baklyktorna är som från Opel Crossland X och fronten på den som inte är en cross, påminner om Toyota Prius. Strålkastarna återvänder till formen hos generationen innan ”vingarna” hos föregående generation, och påminner om den högbyggda Ciivic som fanns i början av 00-talet.
Överlag är formgivningen försiktig och återhållsam, kanske den äldre köpargruppen skrämdes bort av den förra generationens mer dynamiska och skarpa design?!

#15
2019-10-24 21:34

Tycker denna är ett steg framåt när det gäller både design och teknik. Bra att man försöker i första hand låter den praktiska aspekten gå före design. Gillar skarpt att sätena kan blir helt platta i baksätet, detta ger maximalt utrymme och bra med utrymme i en ändå förhållande liten bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.