Nästa artikel
Honda Concept M – grillen alla pratar om
Nyheter

Honda Concept M – grillen alla pratar om

Publicerad 24 april 2013 (uppdaterad 24 april 2013)
Vissa designer väcker mer uppmärksamhet än andra. En av dem sitter på Hondas nya konceptbil M, som visar en framtida MPV.

På bilsalongen i Shanghai har biltillverkarna fokuserat mer på koncept än på nya och produktionsklara bilar. Vissa koncept väcker dock mer uppmärksamhet än andra.

Ett av dem är Honda Concept M, vars iögonfallande, minst sagt enorma, grill har varit grunden till rubriker och kommentarer i biltidningar världen över. Honda har lyckats skapa en ilsken front som ser fullständig livsfarlig ut med den stora grillen i kombination med formen på strålkastarna, om den här bilen nosar en i bagageluckan lär man i alla fall flytta sig illa kvickt.

Honda Concept M visar en MPV, multi-purpose vehicle, som framförallt är ämnad för den kinesiska marknaden. Syftet är at introducera en personbil som har gott om utrymme, och är rolig att köra, i segmentet. Enligt Honda är man på god väg att lyckas utveckla en serieproducerad modell som baseras på konceptet. Planerad lansering är nästa år.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Concept M?

Siffror och bokstäver

235 = däckets bredd i millimeter

45 = däckets profilhöjd i procent av däckets bredd.

R = typbetäckning. R står för radialdäck. ZR på prestandadäck som klarar extra hög hastighet.

18 = däckets innerdiameter i tum. Visar vilken fälgstorlek i diameter som passar däcket.

98 = belastningsindex. Man bör ej köpa lägre index än vad bilen anger i instruktionsboken. Högre index är inga problem.

Y = Hastighetskod, se tabell till höger. Däckets maxhastighet som ej bör understiga bilens topphastighet. Undantag är vinterdäck som ofta har lägre hastighetsklassning. Högre hastighet är inga problem. (Tabell)

XL = Extra Load. Förstärkt däck med högre belastnings-
kapacitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:27
Raphael

Kanske dags att grilla Hondas designer för detta åbäke?

#2 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:30
saabnisse

Huga, eftersom jag är allergisk mot kreatursgrindar hoppas jag denna stannar i Kina....

#3 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:34
KaptenOberkommando

Tja, först Lexus och nu Honda. Asiaterna kan inte designa bilar, varken in- eller utvändigt.

Kevins utläggning "... om den här bilen nosar en i bagageluckan lär man i alla fall flytta sig illa kvickt" säger mig främst en sak: Om den här bilen nosar mig i bagageluckan har föraren av bilen valt ett för kort avstånd.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:39
Swemba

Med de där små hjulen ser den ut som en buss! Designen överlag hade passat bättre på en bil av typen Mercedes R-klass.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-24 11:08
Hackenbush

Detta är inget annat än en grill som man har hängt en kupe på.
Kan hända asiater är glada för dylika bilar men i mina ögon är det inget annat än en styggelse av värsta sorten.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-24 15:56
Björn Sala

Många bilar är tandlösa idag. Men att bygga en med käften öppen som visar det.......Men den ser ut att vara glad ändå.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-24 18:08
trasten

Batman har ju sin bil redan, kul att jokern också fick sin!

#8 • Uppdaterat: 2013-04-24 19:35
Jozzi

Är den baserad på lastbilen från Maximum Overdrive?

#9 • Uppdaterat: 2013-04-25 00:57
Roger Skagerström

Förutom den stora kromlisten som går under grillen är den inte ett dugg större än Audis. Tänker man sig en nedtonad produktionsvariant med mindre krom och en högre ljus-sektion (strålkastarhusen är rätt smala här) så kommer den nog inte bli så pjåkig.

En stor del av det man ser är ju en list som bygger mest på djupet. Själva grillen är inte alls så stor. Bilen i övrigt är en klassisk japansk buss med coola proportioner. Jag tror på den.

#a • Uppdaterat: 2013-04-25 04:59
Roy J

Måttbandet kanske håller med Roger men intrycket är ett annat. Jag håller med Hackenbush och trasten.

Jag tyckte att den sista faceliften på den första och näst sista 9-5 gav ett clownaktigt intryck. Vad ska man då säga om denna garvande krommask? Själva bilen försvinner ju och blir något intetsägande där bakom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.