Bild
Nästa artikel
Hedin Bil om Byton: “Det bästa av tre världar”

Hedin Bil om Byton: “Det bästa av tre världar”

Nyheter

Vi fick en pratstund med Stig Sæveland, vd i Hedin Bils norska dotterbolag Hedin Automotive, för att få höra om deras tankar om ett eventuellt samarbete med Byton.

2021 är det tänkt att elsuven Byton M-Byte ska göra entré i Europa. Med en prislapp på 480.000 kronor, räckvidd på 36 mil och en gigantisk skärm på 48 tum i förarmiljön, hoppas man kunna locka kunder. Kinesiska Byton håller just nu på och söker samarbeten med återförsäljare i Europa och diskussioner har inletts med Hedin Automotive, ett norskt underbolag till Hedin Bil.

På vilket stadium är ni nu i ett eventuellt samarbete med Byton?
– Vi har signat ett så kallat ”Memorandum of Understanding”, där vi båda är intresserade av att försöka hitta en lösning, men vi har inte skrivit under något kontrakt än. Vi jobbar parallellt med att få fram hur vi ska göra detta ”in reality”. 

 

Hedin Bil om Byton: “Det bästa av tre världar”

Hur skulle ert samarbete kunna se ut?
– Vi skulle inte bli en traditionell importör. Det blir mer en agentmodell, att vi hjälper dem med försäljning och hanterar Byton i de länder vi är representerade.

Skulle det finnas Bytonbilar på Hedins anläggningar som man kan provköra?       
– Hur det kommer se ut är för tidigt att säga, men det kommer finnas fysiska bilar för provkörningar på olika platser. 
– Det kommer vara mycket mer kunden i fokus och de ska inte lida av gränsen mellan online och offlineförsäljning. De ska inte behöva dra hela historien igen om de tittat på nätet och går in i en fysisk butik. Vi jobbar med olika koncept på hur det här ska bli, men att det blir bilar tillgängliga för provkörning är uppenbart.

Hedin Bil om Byton: “Det bästa av tre världar”

Kan ni med ert nätverk stötta Byton när det gäller service?
– Även när det gäller service kan man tänka sig moderna alternativ. Kanske behöver det inte alltid en verkstad, kanske kan man tänka sig mobila lösningar. Vi jobbar utifrån hur du som bilägare vill ha det. Du kanske inte vill köra iväg och sitta en timme i kö i morgonrusningen för att lämna bilen på en verkstad. Det kanske finns andra bättre lösningar som vi kan hjälpa Bytonägarna med. 

Vad tycker du om Byton som bilmärke?
– Jag jobbar mycket med premiumbilar som BMW och Porsche och jag tycker att Bytons design och körupplevelser tar mycket inspiration av BMW. Jag tror att de har tagit det bästa utav tre världar, med bilutveckling i Tyskland, digital utveckling i USA och bilproduktion i Kina. Den lösningen tror jag är väldigt rationell. 
– Enligt min uppfattning är Byton ett märke som vill tilltala europér också, det här är inte den vanliga ”Kina-brandingen”, utan en mer västerländsk brandning. Jag tror att Byton har stor chans i norra i Europa.
 

Hedin Bil om Byton: “Det bästa av tre världar”

Har du själv sett deras första bil M-Byte i verkligheten?
– Ja det har jag, på bilmässan i Frankfurt. Den ser väldigt bra ut. Jag har provsuttit och den känns bekväm. Känslan när du sitter i bilen med den stora skärmen och digitala ytor överallt är att det är en modern bil som på många sätt är revolutionerande. När man ser bilder tror man att skärmen kanske tar mycket plats och stör i synfältet, men saken är den att skärmen sträcker sig så långt fram i bilen, så du får en fantastiskt fin rumskänsla och god översikt.   

I dagsläget har det gjorts 50.000 reservationer på M-Byte. Förproduktionen startade nyligen i fabriken i Nanjing, Kina.

2021 är det tänkt att elsuven Byton M-Byte ska göra entré i Europa. Med en prislapp på 480.000 kronor, räckvidd på 36 mil och en gigantisk skärm på 48 tum i förarmiljön, hoppas man kunna locka kunder. Kinesiska Byton håller just nu på och söker samarbeten med återförsäljare i Europa och diskussioner har inletts med Hedin Automotive, ett norskt underbolag till Hedin Bil.

På vilket stadium är ni nu i ett eventuellt samarbete med Byton?
– Vi har signat ett så kallat ”Memorandum of Understanding”, där vi båda är intresserade av att försöka hitta en lösning, men vi har inte skrivit under något kontrakt än. Vi jobbar parallellt me

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-11-19 09:52

Ju större skärm, desto bättre bil....tror inte det, jag behöver faktisk ingen skärm alls utan bara en pålitlig bil

#2
2019-11-19 13:36

Ser inte alls dum ut i mina ögon. Men instrumentpanelen är bara för mycket......gammal gubbe med hatt, ja kanske det....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.