Nästa artikel
Hårdare regler för utländska åkerier
Nyheter

Hårdare regler för utländska åkerier

Publicerad 8 december 2014 (uppdaterad 8 december 2014)
Cabotagereglerna skärps från och med första januari, första mars utökas också Polisens befogenheter mot utländska fordon.
Från och med den första janari så kommer det inte längre vara belagt med böter, som det är i dag, att överträda cabotagereglerna. I stället införs en sanktionsavgift på 40 000 kronor. Det förväntas innebära att det blir svårare för oseriösa åkare att agera i Sverige och därmed underlätta för seriösa åkerier.

Från och med första mars så kommer Polisen och Tullverkets befogenheter att hindra fortsatt färd också att utökas. Om en sanktionsavgift inte betalats eller om ett fordon inte anses trafiksäkert ksn nycklarna eller någon annan del som är nödvändig för fortsatt färd beslagtas. I vissa fall kan fordon också låsas, så kallad klampning.
 

– Det här är två viktiga steg mot ordning och reda i åkeribranschen, en fråga som är högt prioriterad av regeringen. Slås seriösa åkerier ut försämras förutsättningarna för mer miljöanpassade och trafiksäkra lastbilstransporter med schyssta villkor, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Diskutera: Kommer detta hindra oseriösa åkare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-08 18:13
Eric H

På tiden, minst sagt..
Mes-Sverige MÅSTE börja säga ifrån!
Hur tänker man sig fö kunna hålla koll på alla utländska lastbilar som flyter omkring i Sverige?
Instämpling/utstämpling? GPS:er?
Lite OT: Macken i närheten, Shell E4/ Torsvik har stängt av en stor del av sin yta efter ett katastrofalt nersk-ande i området från rastande/övernattande utländska lastbilar.. Förstår dem.
På hemresa nyligen sö-från stannade vi på en rastplats i sö Småland, totalt nersk-at med vodkaflaskor, soppåsar och annat matavfall bara slängt.. plus ett boardingkort från Gdynia-Karlskrona. mindre än ett dygn gammalt.
Finns mer att göra...

#2 • Uppdaterat: 2014-12-09 07:45
Hackenbush

Det sorgliga är att vuxna människor kastar skräp rakt ner på marken trots att det kanske finns en sopsäck eller papperskorg 5 meter bort.
Är säker på att dessa "lortpellar" gärna vill stanna på en ren och fin rastplats men att lämna den i samma skick är förstås helt otänkbart,
Bra att man nu börjar bry sig om seriösa åkare istället för att låta de oseriösa härja fritt.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-09 22:33
nisseste

Beställaransvaret måste vara en ännu viktigare del i att få bort oseriösa åkare. Det finns även svenska åkerier som arbetar oseriöst och lägger sig på prisnivåer som förutsätter fusk på olika sätt, t ex med kör- o vilotider. Sen får det ju inte bli sånt fjantande som domen mot en falskleggad makedonier utan att man verkligen tillämpar reglerna strikt, som i en hel del andra europeiska länder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.