Nästa artikel
Hård kritik mot förslag om stängt fordonsregister
Nyheter

Hård kritik mot förslag om stängt fordonsregister

Publicerad 8 november 2023 (uppdaterad 13 november 2023)
Moderaterna vill begränsa tillgången till fordonsregistret för att hindra biltjuvar. Men förslaget kräver två grundlagsändringar – och riskerar dessutom att bli verkningslöst.

Allmänhetens tillgång till fordonsregistret ska begränsas. Det tycker regeringspartiet Moderaterna. I oktober gick partiets ledamot Boriana Åberg ut med ett förslag som bland annat går ut på att den som vill ta del att uppgifter om ett fordon först ska behöva identifiera sig, och att information om vem som gjort kollen sedan ska skickas till bilägaren.

Tilltaget kan ses som en del av den Moderatledda regeringens offensiv mot kriminaliteten i Sverige. Moderaterna menar att det öppna fordonsregistret gör det lättare för biltjuvar att ta reda på var dyra och exklusiva bilar finns när de planerar sina brott.

”Öppenheten i det svenska fordonsregistret är en bidragande orsak till att denna typ av organiserad brottslighet är möjlig”, skriver de.

Förslaget gladde inte minst Kungliga Automobil Klubben, KAK, som länge drivit frågan.

Kräver grundlagsändringar

Men från Transportstyrelsens sida är man skeptisk. Susann Dahlberg Karlsson, sektionschef på myndigheten, påpekar att det öppna systemet i Sverige är ett resultat av offentlighetsprincipen, som är en del av den grundlagsskyddade tryckfrihetsförordningen.

– Personligen tror jag det här kommer bli svårt att få igenom, säger hon till Vi Bilägare.

Och det slutar inte där. I dag finns hemsidor som Biluppgifter.se, där det med några knapptryckningar är möjligt att kolla upp vem som äger ett fordon – helt utan att gå via Transportstyrelsens kanaler. 

Transportstyrelsen vet inte ens var de får uppgifterna ifrån. Och de får inte heller fråga.

– Vi säljer data till företag, men då gör vi alltid en ändamålsprövning först. Vi har inget avtal med Biluppgifter, säger Susann Dahlberg Karlsson.

Biluppgifter får alltså informationen via någon annan aktör – trots att det är olagligt att rakt av sälja vidare data från Transportstyrelsen. Men eftersom Biluppgifter har ett så kallat utgivningsbevis har de källskydd, vilket innebär att myndigheterna inte har rätt att fråga varifrån informationen kommer.

Yttrandefrihet för digital media regleras av yttrandefrihetsgrundlagen, vilket är något annat än tryckfrihetsgrundlagen. För att Moderaternas förslag ska få önskad effekt måste alltså två av Sveriges fyra grundlagar ändras.

– Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. Vi inte fått i uppdrag att utreda det här, säger Susann Dahlberg Karlsson.

Ledamoten: "Inte mitt jobb"

Boriana Åberg är själv inte avskräckt av de potentiella hindren. 

– Det är inte mitt jobb att skriva hur lagändringen ska gå till, det är upp till juristerna på regeringskansliet, säger hon och fortsätter:

– Problem är till för att lösas. Min uppgift är att driva frågor som är viktiga för väljarna.

I det här fallet betyder det, enligt henne, att jobba för att begränsa allmänhetens tillgång till fordonsregistret.

– Jag tror det är väldigt få som tycker att vi ska fortsätta leverera direkta brottsupplägg till kriminella, säger hon.

Journalisten och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke delar inte den åsikten.

– Det är klart att brottsligheten ska bekämpas. Men man måste väga det mot andra intressen, säger han.

"Ställer till det för bilköpare"

– Vi ska sträva efter så mycket öppenhet det bara går. Det är det som har byggt tilliten till våra institutioner, fortsätter han.

Han är också skeptisk till om ett stängt bilregister skulle ha någon nämnvärd effekt på bilbrottsligheten.

– Man behöver väl inte ett register för att veta att de dyra bilarna finns i fina villaområden. Och reka måste de ju göra ändå, säger han.

Därmed är han skeptisk till de föreslagna lagändringarna.

– Varje begränsning av de här lagarna ska motiveras med starkt behov, vara proportionerliga och sannolikt effektiva. Det här skulle inte ge någon effekt. Det skulle bara ställa till det för bilköpare, säger han.

Linda Åkerblom, rättssakkunnig på Justitiedepartementet, skriver i ett mail till Vi Bilägare att regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över grundlagsskyddet, och att utredningen ska redovisas senast den 15 november nästa år.


Rättelse: Artikeln har uppdaterats för att tydliggöra skillnaden mellan regeringen och regeringspartiet Moderaterna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 9 november 2023 Axa skrev: Thomas Ingvar är…
  • 9 november 2023 Pi skrev: Tämligen…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.