Bild
Nästa artikel
Här registreras flest laddbara bilar

Här registreras flest laddbara bilar

Nyheter

Plug in-hybrider och elbilar ökar kraftigt. Var tionde ny bil är laddbar i länet som leder ligan.

Det är i Stockholmsområdet som flest nya laddbara bilar registreras. Här består 10 procent av nyregistreringarna av laddhybrider och elbilar. På andra plats kommer Jämtlands län med 7,3 procent och på tredje plats Halland med 6,5 procent. 

– Den höga andelen laddbara bilar i Stockholms län förklaras bland annat av att flera leasingbolag och större företag har sitt säte i Stockholms län, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden som sammanställt siffrorna. 
 

Här registreras flest laddbara bilar

Enligt ny statistik från den europeiska branschorganisationen för fordonsindustrin, ACEA, befinner sig Sverige just nu på tredje plats i Europa när det gäller hur stor andel bilar som är laddbara av de totala nyregistreringarna. Bara Norge och Island ligger före. 

– Bil Swedens prognos är att vi kommer ha en andel laddbara bilar i Sverige på drygt nio procent när vi summerar helåret 2018, säger Mattias Bergman.

Diskutera: Tror du att laddbara bilar är här för att stanna?

Här registreras flest laddbara bilar
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-05-21 16:40

Givetvis, de har en nyckelroll i skiftet från fossilt beroende till ett mindre klimatpåverkande transportsystem.

#2
2018-05-21 17:08

Ännu en som inte har förstått att elbilar globalt sett är en nitlott, både miljömässigt och humanitärt.

#3
2018-05-21 17:14

Jämtland också i topp - äntligen har flera insett det jag predikat i flera år att eldrift lämpar sig väldigt bra i glesbygd som numera också är glest på bensinmackar - men el finns ju i varje hus. Givetvis passar det inte alla men generellt passar det nog många fler i glesbygd där man bor i egna hus med eluttag utanför dörren jämfört med stora städer där många kan ha svårt att komma åt laddplatser.

#4
2018-05-21 17:21

notarius..
En till här som inte har förstått. Så utveckla gärna dina myter!

#5
2018-05-21 17:36

Notarius, problemen ska och måste åtgärdas, det är nog alla överens om. Vidare behöver inte alla batterier i Tesla-storlek utan storleken kan gott hållas nere till rimlig nivå, 40-50 kWh.

#6
2018-05-21 19:47

Problemet är nog att folk vill ha SUV kaross, då lär bilen dra över 2 kWh per mil. Kör man vanlig kaross kan man nästan halvera den siffran. (60-90% lägre)

#7
2018-05-21 20:01

60-90% lägre är betydligt mindre än nästan hälften, jag förstår inte riktigt hur du tänkte där?

#8
2018-05-21 20:05

Minns Edwin att han pustade och pustade

#9
2018-05-21 21:30

Visst Vargen, en förbrukning på 1,2-1,8 kWh/mil (IONIQ/Leaf) är mer rimligt än för en TMX med 2,5 kWh/mil.

#10
2018-05-22 08:10

Och så finns det ju bilar som är litet mittemellan.... MIndre än Model X, men som man kan sitta i baksätet i utan att vrida nacken i 30 grader eller så. :-)

Men, det stora problemet med hybrider av alla de slag just nu tycker jag verkar vara att de i hög grad försvinner ut ut landet som begagnade (som rapporterats i en del tidningar). Skulle man inte kunna göra så att bonusen måste återbetalas till staten om bilen exporteras, eller åtminstone exporteras inom t ex 8 år?

#11
2018-05-22 09:01

Kommer Ni ihåg "för länge sen" när vi skulle spara på EL -earth hour - energilampor m.m. Nu med elbilar har man som brukligt kastat bort eller bortser från GAMLA SANNINGAR till förmån för andra sk. intressanta lösningar som våra lobbyister "peppar" för.
Har hittat ett parti gamla glödlampor så nu är alla energilampor utbytta till dom som också ger värme på vintern. Jag skall ta mé faen vara med och förbruka el jag också. Över en livscykel, tillverkning m.m. är också en elbil större miljöboven en bensinare.

#12
2018-05-22 12:54

@Alfie
Hahaha Den var bra. Såg framför mig Gustav Fridolin stå i tv, göra ett handhjärta och säga: Våga säga nej till earthhour du med, köp en elbil. :-D

#13
2018-05-22 13:55

Du verkar vara bestämd på din sanning Alfie. Elbilen är fortsatt det bästa valet för minst klimatpåverkan.
http://emobility.se/startsida/elfordon/elbilen-och-klimat/

Det är ju ändå effektivare om jag på en resa (460 km) använder 60 kWh elektrisk energi istället för 250 kWh (25 liter = 0,55 l/mil) bensin. Till vadå, jo kråkvärme.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.