Bild
Nästa artikel
Här faller Volvon 30 meter – för att rädda liv

Här faller Volvon 30 meter – för att rädda liv

Nyheter

Volvo gör extrema krocktester med räddningstjänsten. Med lyftkran släpps bilar rakt ner i backen för att efterlikna kraftiga kollisioner.

Volvo Cars i Sverige har utfört sitt mest extrema krocktest hittills. Tio av deras bilar hissades upp med lyftkran för att sedan släppas 30 meter ner i backen. Sedan gick räddningstjänsten loss på de kraschade vraken för att träna och finslipa sina metoder i att rädda personer ur krockade bilar.
 
 – Normalt genomför vi bara krocktester i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran, säger Håkan Gustafson, senior utredare vid Volvo Cars team för forskning kring trafikolyckor. Han fortsätter: 
– Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med.
 

Här faller Volvon 30 meter – för att rädda liv

Kraschsättet skulle likna de mest extrema olyckorna i hög hastighet där de inblandade ofta blir allvarligt skadade, till exempel singelolyckor, krock mellan personbil och lastbil eller påkörningsolyckor från sidan med hög krockenergi. 

Räddningstjänsten använder ofta gamla bilar från skroten som träningsfordon och Volvo Cars menar att det är bättre att träna på nya bilar med helt annan hållfasthet och utformning av säkerhetsbur än de som byggdes för 20 år sedan. 

I krocktestet från lyftkran fick räddningstjänsten chans att finkalibrera sina metoder med hydrauliska räddningsverktyg där de under tidspress klipper eller bänder upp bilen. 

Resultaten från krocktesterna kommer att publiceras i en forskningsrapport riktad till räddningspersonal.  

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-11-18 13:07

Imponerande hållbarhet på karossen och glastaket.

#2
2020-11-18 13:14

Minns när jag någon gång 1958-1959 såg hur man släppte en bil från en kran på Stora Torg i Halmstad för att visa effekterna av en krasch. Kanske "bara" från ca 15-20 m höjd den gången. Men det gav en ordentlig tankeställare för alla som såg på. Ingen vacker syn.

#3
2020-11-18 13:27

Mycket tveksamt om bilens front är 30 meter över mark vid fallets början!
Mät gärna på bilden och bedöm.
Om så är blir det ca 87 km/h vid islaget.

#4
2020-11-18 13:41

Dubbelpost

#5
2020-11-18 14:10

Verkar inte XC40 "mjukare" än V60? Sidorna på XC40 bågnar ..

#6
2020-11-18 14:23

På andra försöket Vargen, det är därför. Kanske dags att kolla upp saker ordentligt och utan fördomar?

Dock är det i grunden korrekt att XC40 inte är lika stark som SPA-plattformen. Men det har ju Vargen lärt oss att det är helt acceptabelt.

MVH AL

#7
2020-11-18 15:29

Vänd på steken och släpp med aktern först och visa sedan resultatet, det kunde ju bli intressant.

#8
2020-11-18 15:24

Vargen: Kan tänka mig att den oavsett är betydligt styvare än om du hade gjort samma övning med en Octavia....

#9
2020-11-18 16:37

N-iklas. Om du kollar färdigt på filmen så ser du att det är precis vad man har gjort. Och det gick utmärkt kan tilläggas.

MVH AL

#10
2020-11-18 16:38

Henrik: Ja en Octavia skulle ofrånkomligen haverera vid ett sådant här typ av våld.

MVH AL

#11
2020-11-18 16:55

Volvo kunde ha skänkt en bil till mig?

#12
2020-11-18 16:55

Men som lite information motsvarar detta fall en sluthastighet om 87 km/h (borträknat luftmotståndet) rakt in i ett fast och odeformerbart föremål. Få bilars säkerhetskarosser klarar en sådant stopp. Att avkräva dem att klara det två gånger är mycket osannolikt. Och på andra försöket ger därför även Volvon vika. Men det sker kontrollerat (i fallet SPA - hos XC40 vet jag inte).

MVH AL

#13
2020-11-18 17:33

Men det är inte nya XC40 som släpps "bakifrån", varför inte det tro?

#15
2020-11-18 17:55

N-iklas. Ja det handlar nog inte om dina påstådda svaga c-stolpar som är gjorda i utlrahöghållfast stål i alla fall.

MVH AL

#16
2020-11-18 18:00

Ultrasuperdupermegahöghållfast stål...

#17
2020-11-18 18:17

Axa: Korrekt är borstål. En svensk innovation som Volvo varit med och utvecklat.

Kan också användas för järnvägsräls, med konsekvensen att livslängden blir 10 gånger längre (och slaghållfastheten en faktor fem mot konventionella lösningar (liknande det Skoda exempelvis använder - dock har Passat (och Mercedes) en variant av Borstål (Usibor 1500P) i A-stolpar och trösklar;-)).

MVH AL

#18
2020-11-18 20:19

Jaha.
Men eftersom bilarna är så tråkiga att man somnar vid ratten blir säkerheten sådär i alla fall ;)

#19
2020-11-18 22:44

Inte verkar det som att användningen av borstål gjort något för att sänka vikten på Volvo, för de väger ofta mer än konkurrenterna.

#20
2020-11-18 23:10

Givet styrkan och bilens i övriga konfiguration så reducerar borstål vikten oavsett det monteras i en Volvo eller Volkswagen. Jag får väl posta lite konkreta exempel under morgondagen om intresse finns.

MVH AL

#21
2020-11-18 23:22

Efter hur fronterna ser ut så är nog hastigheten snarare någonstans straxt under 80 km/h. VolvoCars visar det man vill visa i syfte att marknadsföra sig som säkraste bilen, vilket de inte är. Detta marknadsföringssätt riskerar att VolvCarsförare känner sig odödliga i sina bilar och bidrar till ett vårdlösare framförande. De flesta bilar idag som klarar euroncap med högsta betyg har en hård karossstruktur och med det klara sig på ett liknande sätt vid samma prov. Överlevnadsgränsen ligger runt 80 km/h i personbilar och det skulle inte vara ekonomiskt eller praktiskt försvarbart att klara så mycket mer, fyrpunktsbälten ännu hårdare kaross, som gör bilen sämre i lägre hastigheter.

#22
2020-11-19 07:11

@J.L inne på rätt spår, enkel bedömning av bilden ger lägre höjd än 30 meter.

#23
2020-11-19 09:48

Volvo ligger ju hopplöst efter vad gäller säkerhet. Detta fordon kör ju bara vidare efter att ha blivit släppt från ett flygplan;
https://www.youtube.com/watch?v=H5U2fUgZh-g

Eller är det kanske nästa XC90 vi ser?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.