Bild
Nästa artikel
Här är världens mest sålda bilar

Här är världens mest sålda bilar

Nyheter

Nyfiken på vilka bilmodeller som är vanligast över hela världen? Se topp 50 över vad som köps mest.

Under första halvan av 2018 såldes 44 miljoner bilar på 57 marknader världen över. Det är en ökning med 3,6 procent jämfört med samma period förra året, enligt siffror från analysföretaget Jato Dynamics

Kina är världens största bilmarknad, följd av länderna USA och Japan. Men regionen där bilförsäljningen växer mest är i Indien, som blev fjärde största bilmarknad och alltså sålde fler bilar än Tyskland mellan januari och juni 2018. Enligt LMC Automotive som analyserar trender inom bilindustrin kommer Indien att gå om Japan i fordonsförsäljning 2021. 

Här är världens mest sålda bilar

När det gäller biltyper så fortsätter suvarna att dominera. De står nu för drygt 34 procent av försäljningen av passagerarfordon. Mest populära är suvarna i Ryssland, USA, Kina och Japan där över 40 procent av de sålda bilarna var en den typen. Den vanligaste suven i statistiken mellan januari och juni blev Toyota RAV4 som med sina drygt 395.000 sålda exemplar blev världens femte vanligaste bil. 

Här är världens mest sålda bilar

Bilarna som toppar listan över de mest sålda är Fords pickuper i F-serien, följd av Toyota Corolla och Volkswagen Golf. Största klivet på listan har gjorts av Volkswagens förlängda version av Tiguan, kallad Allspace. Den ökade sin försäljning med 183 procent. Även Jeep Compass visar positiva siffror: +140 procent. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken? 

50 mest sålda bilmodellerna januari-juni 2018

(Placering, bilmodell, antal sålda, förändring från jan-juni 2017)

  1. Ford F-serie: 534.827 st, +3%
  2. Toyota Corolla: 478.122 st, +1%
  3. Volkswagen Golf: 431.836 st, +1%
  4. Honda Civic: 412.664 st, 6%
  5. Toyota RAV4: 395.816 st, +7%
  6. Nissan X-Trail/Rogue: 392.489 st, -5%
  7. VW Passat/Magotan: 356.566 st, +5%
  8. Honda CR-V: 339.081 st, +0%
  9. Honda HR-V/XR-V/Vezel: 334.917 st, -8%
  10. Chevrolet Silverado: 326.427 st, +10%
  11. Toyota Camry/Aurion: 313.394 st, +13%
  12. Nissan Qashqai/Rougue Sport: 313.149 st, +26%
  13. VW Polo: 312.677 st, +5%
  14. Ford Kuga/Escape: 299.410 st, -6%
  15. Ram Pickup: 290.125 st, -8%
  16. Hyundai i35/Avante/Elantra: 287.492 st, +3%
  17. Ford Focus: 270.183 st, -19%
  18. Hyundai Tucson: 260.601 st, +0%
  19. Wuling Hongguang: 245.137 st, -6%
  20. Mercedes C-klass: 244.377 st, -5%
  21. Mazda CX-5: 239.450 st, +24%
  22. VW Jetta/Bora/Sagitar/Vento: 227.516 st, -9%
  23. Honda Accord: 224.121 st, -10%
  24. Kia Sportage/KX5: 222.108 st, +8%
  25. VW Lavida: 221.248 st, -4%
  26. Haval/Hover H6: 220.653 st, -3%
  27. Subaru Impreza/WRX/STI/XV: 217.467 st, +15%
  28. Nissan Sylphy Classic/Almera: 217.259 st, +16%
  29. Baojun 510: 216.742 st, +111%
  30. Ford Fiesta: 215.157 st, -3%
  31. Chevrolet Equinox: 215.030 st, +27%
  32. Renault Clio: 214.675 st, +4%
  33. Jeep Compass: 213.543 st, +140%
  34. Honda Jazz/Fit: 212.195 st, -1%
  35. VW Tiguan: 208.813 st, -24%
  36. Mercedes E-klass: 208.797 st, +10%
  37. Skoda Octavia: 202.559 st, +0%
  38. Mazda 3/Axela: 202.424 st, -5%
  39. Toyota Hilux: 202.132 st, +11%
  40. Dacia Sandero: 201.558 st, -6%
  41. VW Tiguan Allspace: 201.437 st, +183% 
  42. Mercedes GLC: 199.937 st, +29%
  43. Suzuki Swift: 190.213 st, -20%
  44. Audi A4: 189.684 st, +14%
  45. BMW 3-serien: 188.634 st, -7%
  46. BMW 5-serien: 186.298 st, +17%
  47. Toyota Highlander/Kluger: 180.687 st, +5%
  48. Toyota Yaris/Vitz: 176.177 st, +0%
  49. Kia Cerato/Forte/K3: 172.830 st, -5%
  50. Ford Ecosport: 166.164 st, +48%
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-08-15 15:55

Världens mest sålda bil är en fullsize pickup truck som i sitt lättaste utförande väger 1,8 ton.

#2
2018-08-15 16:20

Jag undrar hur de använder den där F-150.. det finns säkert en och annan bonde som kör saker på flaket, men alla andra? Det är lite av en gåta för mig hur det kan vara världens mest sålda bil. Corolla tycker jag är väldigt logiskt, rymlig liten bil med bra tillförlitlighet.

#3
2018-08-15 17:02

Vargen vi är snart där här hemma också.
Suvar med front som en ladugårdsvägg och avhuggen bak som Röv4, Qashqai och Xc 60 är det som ökar mest trots att det ofta är ett konstigt val för en familj.

#4
2018-08-15 16:31

"The bigger, the better" tycks vara devisen i Amerikat.

#5
2018-08-15 20:23

Nu är jag inte så hemma på vad andra märken har för märkesfilosofi i olika länder med för VW så heter ju den vi kallar Golf lite olika i andra länder - alltså VW Jetta/Bora/Sagitar/Vento - så rimligen borde dessa räknas ihop kan man tycka. Det är fullt möjligt att t ex Corolla också har olika namn i olika länder och i så fall borde samma sak gälla där. Vad nu detta egentligen har för betydelse annat än för tillverkarna själva.

#6
2018-08-15 21:46

Nej "Pi" Den bil vi kallar Golf heter Golf överallt och är en halvkombi/hatchback. Jetta/Bora/Sagitar/Vento må ha en del gemensamt med en Golf speciellt de första generationerna men de senare är mer eller mindre en egen modell mitt emellan Golf och Passat samt att det är en sedan, med vanlig baklucka. De ska inte slås ihop då det inte är samma bil. Vi i Sverige har tappat intresset helt för sedaner och bilen har försökts att relanseras flera gånger under olika namn men med uselt resultat och säljs inte längre. Däremot älskar kineser och jänkare sedaner och där säljer den bra.

#7
2018-08-15 23:34

Den senaste versionen av Jetta som fanns i Sverige var riktigt snygg.

#8
2018-08-16 09:43

Inte en enda Peugeot trots märkets storhet på kontinenten eller Volvo?

#9
2018-08-16 12:11

Våra utsläpp av CO2 i Sverige ligger på ett par eller tre promille av världens totala. Men miljöpartiet lovar att ge oss bättre dvs. kallare väder bara vi röstar på dem och de får förbjuda bensin och diesel.Hurra för miljöpartiet

#10
2018-08-16 12:48

En fråga till er som verkligen vet: Räknas Ford F-150 verkligen till bil?
Är det inte därför som den säljer så mycket i USA, det är en lätt lastbil, inte personbil, och därför så gäller inte samma miljökrav och skatteregler på denna.
Jag har fått det förklarat på detta sättet när jag varit där borta och jobbat, så om det stämmer, kanske man skall räkna bort denna.

#11
2018-08-16 13:10

Mycket skräp på listan.

Detta visar bara att höga försäljningssiffror knappast betyder att produkten verkligen är bra. Dock säger det en hel del om oss konsumenter.

#12
2018-08-16 13:14

Världens mest sålda bil väger alltså 2.6 ton. Varför straffa svenskar när de droppar vi sparar tacksamt dricks upp av andra på vårt klot istället. Det hela är ett nollsummespel och som vanligt står svensken som den stora förloraren.

.

#13
2018-08-16 18:06

Inte en enda KinaSvensk Volvo bland 50 mest sålda! Är vi svenskar unika som köper just Volvo? Ser konsumenter i andra länder mer på behovet av en viss bilmodell, och svenskarna mer på att det här hemma är status med bilvalet. Jag bara undrar.

#14
2018-08-17 10:26

Klarsynt
Ett riktigt ihåligt alibi.
Varför vi men inte alla andra?
Lite ruggig läsning dock, listan. Ingen verkar bry sig.
För att spara lite energi: I senate numret av VIB ventilerar Johan Norberg, som jag inte alltid är överens med, problematiken med vår skygglappsförsedda, faktaförnekande, självbedrägliga livsstil, där vi gärna gärna omdefinierar dagens överflöd till morgondagens minimikrav.
Varför ska jag avstå, när ingen annan gör det?
Alldeles utmärkt presenterat av hr Norberg!
Läs och begrunda!

#15
2018-08-17 13:05

Det kommer alltid upp på agendan här, varför skall vi snåla när alla andra inte gör det. Håller väl delvis med, men så går egentligen inte att resonera. Klimatet drabbar alla lika, då måste vi också kollektivt ta ansvaret. Då dyker det upp moraliska dilemmat varför grannen kör en ineffektiv SUV när jag drar åt motsatt håll och snålare in på en miljövänlig bil som relativt mot en tung SUV blir osäker. Detta faktum gör att jag avskyr SUV som företeelse. Vill man döda alla människor som försöker ta ansvar genom att åka en lättare bil med mindre utsläpp!? Eldriven SUV är inte bättre det med, alla måste dra ner på sin energiförbrukning oavsett vilken resurs man använder. Fler människor i världen gör att tillgängliga resurser blir mindre per person för att ekvationen skall gå ihop. Därför sitter vi idag i knipan att jordens resurser tar slut strax efter halvåret passerat.

#16
2018-08-18 11:18

MIN NEVØ REJSER VERDEN RUNDET MED SIT FIRMA OG FORSTÅR GODT AT TOYOTA COROLLA SÆLGER GODT, KØRER LANGT BEDRE PÅ ALLE MÅDER OG TOPKVALITET , LANGT BEDRE END FOLKEVOGN..

#17
2018-08-19 17:10

Carnival, Peugeot säljs inte över hela världen - framförallt säljs inte Peugeot i Nordamerika, och betänk nu att världens mest sålda bil är den bil som framförallt är en storsäljare i Nordamerika. Peugeot har en blygsam försäljning i Kina, Japan och övriga Asien. Däremot är Peugeot stora i Mellanöstern och Nordafrika men de marknaderna tillhör inte ens de 10 främsta. Som du ser så är hela Afrika och Mellanöstern blankt. Däremot säljer Peugeot bra i vissa länder i Sydamerika/Latinamerika där Peugeot också har egen tillverkning.

Men att Peugeot inte säljs i Nordamerika samt har en ytterst blygsam försäljning i Kina och övriga Asien, det gör att Peugeots storhet i Europa och popularitet i Syd/Latinamerika inte räcker till för en placering.

#18
2018-08-20 23:03

Wuling Hongguang har sålts i c:a 245000 exemplar. Många många fler än t.ex BMW 3 och 5-serie, Skoda Octavia, Renault Clio, Ford Fiesta, Mercedes E-klass med flera. Jag tror inte någon av oss i tråden vet vad det är för bil, om man inte härstammar från Asien förstås.

#19
2018-08-21 11:30

En anledning till att diskussionen om att spara här (samtidigt som andra konsumerar friskt) inte medför någon total minskning av världens användande av fossila drivmedel. Det är globala utsläpp vi resonerar kring. Trots detta angriper både politiker och populationen frågan med lokala argument.

Varför jag som svensk skall subventionera amerikaners, ryssars eller kinesiska biltransporter har ännu ingen förklarat. Det är nämligen konsekvensen av den förda politiken.

Därför kan vi lika gärna - även om en del religiösa fundament har svårt att förstå det - plocka bort samtliga inskränkningar av koldioxidutsläpp i Sverige. De är nämligen helt verkningslösa utifrån ett globalt perspektiv.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.