Bild
Nästa artikel

Här är Seat Tarraco

Nyheter

Sjusitsiga suven kan styras med gester och har fått sitt namn i folkomröstning.

Tarraco är det latinska namnet för staden Tarragona, där premiären av bilen skedde. Suvens namn bestämdes i en namngivningstävling där man först fick nominera, för att sedan rösta bland ett gäng finalister på sitt favoritnamn. 

Tarraco har plats för upp till sju passagerare och blir Seats tredje suv, också den största. Sedan tidigare finns småsyskonen Ateca och Arona. Tarraco är drygt 4,7 meter lång och 1,6 meter hög och byggd på Volkswagengruppens MQB-A-plattform. Chassit kan anpassas i olika lägen beroende på vilket underlag man kör på. 

Den är första Seatbil som kan fås med geststyrning, infotainmentsystemet i förarmiljön kan alltså styras med handviftningar. Filhållning och Front Assist med cykel- och fotgängardetektion är standard. Som tillval går det att få dödavinkeln-varnare, skyltigenkänning, kökörningsassistent, adaptiv farthållare, automatiskt helljus och Emergency assist (vid nödsituation).

Drivningen sker på framhjulen eller på alla fyra och växellådan är manuell eller automatisk beroende på motorkonfiguration. Från start finns två bensinmotorer och två dieselmotorer att välja på, med effekt på 150 eller 190 hästkrafter. Längre fram säger Seat att det planeras ”alternativa drivlinor”.

Till Sverige kommer Tarraco under första kvartalet 2019. Det finns inga svenska prisuppgifter än.  

Diskutera: Vad tycker du om Seat Tarraco?

Kommentarer

#1
2018-09-19 09:55

Den snyggaste i syskonskaran som också innehåller Tiguan (Allspace) och Kodiaq! Fronten påminner en hel del om Kia Sorento tycker jag, men den här är mindre avrundad och ser bättre ut. SEAT gör mycket rätt just nu enligt min mening, men det vore bra om de fick använda VAG:s elektrifierade drivlinor snart!

#2
2018-09-19 10:11

Ja ToRy, Seat gör mycket rätt nu, bl.a. har de rund ratt!

#3
2018-09-19 15:45

Faktiskt riktig snygg.
Och snyggast i syskon gruppen tror jag.
Kanske vettig om man behöver 7 sittplatser.
Annars finns det nog smartare bilar.

#4
2018-09-19 10:57

Funderar på det här nya med geststyrning. Vad gör man om passagerarna (barnen) vill jäklas med föraren (farsan), och med egna handviftningar ändrar radio, navigation, temperatur, etc. osv?

#5
2018-09-19 16:56

Verkar kunna bli ett gott alternativ till sina kusiner.

En genomgång:
https://youtu.be/VG1sKKIHtNA

#6
2018-09-19 17:59

Haha, bilen ser inte helt olik ut inuti än min Octavia. Bilen är mindre invändigt, än min Octavia och lastar antagligen inte mer. Vilket slöseri, är min första tanke. Minibussar är oftast väldigt rymliga inuti, men en SUV som denna går väldigt mycket förlorat. Utanpå blir bilen bara klumpig och onödigt stor. Allt för att man skall sitta högre, är det verkligen bara den faktorn? 7-sittplatser i denna bilen kan man nog glömma, bilen är både för kort och låg i bagaget... möjligen två barn går att sätta längst bak. (vill man verkligen det? ... tänker närmast på bakkörning bakifrån).

#7
2018-09-19 18:13

Styggavargen bilar behöver inte vara långa för att rymma sju personer, det gick utmärkt i Saab 95 för fyrtio år sedan och det var ingen stor bil.
Bekvämt? Nja, men det gick!

#8
2018-09-19 19:10

Saab 95. Jo den minns man och man minns hur åksjuk man blev.

#9
2018-09-19 19:51

Den är 13 cm längre än Octavia.
Tarracon lastar 760 liter mot Octavians 610.
Med baksätet nedfällt 1920 liter mot octavians 1740 liter.
Utan att plocka fram siffror så är jag övertygad om att utrymmet i baksätet är bättre i Seaten jämfört med Octavia.
Lite perspektiv på styggvargens utfall...

#10
2018-09-19 20:03

Axa, det är inte det Vargen gnäller på, utan att det är en SUV då han är anti mot alla modeller i den kategorin.

#11
2018-09-19 20:19

Christoffer
Jo jag vet men det är märkligt att ta upp innermått som argument när det inte stämmer.

#12
2018-09-20 10:43

Skulle vi sänka eller öka utsläppen? Dessa SUV som nu kommer ut på marknaden är stort steg i fel riktning när det gäller miljö. Säkerhetsmässigt undergräver de också säkerheten för mindre bilar och även bilar i samma storlek. Vikten ökar med flera hundra kilo, och procentuellt ända upp till 40% mer i vikt jämfört med likvärdigt stor vanlig bil. Vi har under 25-30 års tid försökt få snålare bilar, sedan spottar vi dessa klumpar på våra vägar?. Det är precis detta jag är anti emot. Det är vansinnigt, men jag antar att dumheter segrar och man tvingas över i en sådan här otymplig sak. Usch, jag ryser vid tanken...

#13
2018-09-20 12:03

Stygga
Nu vet jag inte hur mycket denna väger men Kodiaq med stora dieseln väger in på 1750 kg. Det skulle jag anse vara låg vikt i den här storleksklassen även jämfört med en kombi.
En Skoda Superb väger in på 1640.
En Octavia på 1490 men då rymmer den inte lika mycket.

#14
2018-09-20 13:17

Sätt en vanlig italienare i denna bilen, deras armar snurrar som väderkvarnsvingar när de pratar.
De kommer att sätta igång alla funktioner samtidigt och starta alla radiokanaler på en gång.

#15
2018-09-20 13:41

1375 kg.. 1490? Kommer jag inte ens upp i när jag sitter i bilen också.

#16
2018-09-20 16:27

Stygga
Vid jämförelsen är det samma motor 2,0 Tdi och det var den vikten jag fann på nätet.

#17
2018-09-20 17:05

Behöver ingen diesel i lättare bilar.. hahaha

#18
2018-09-20 23:49

Stygga
Ok då, 1486 kg för Kodiaq med 150 hk bensinmotor.
Sluta tramsa och kolla upp saker istället för att svamla.
Stora bilar behöver inte väga mycket.

#19
2018-09-21 15:23

Axa, om vargen inte ska tramsa / svamla lär han inte ha mycket att säga... Går alldeles utmärkt att åka sju personer i de här bilarna, gör det regelmässigt. Men nej, den bakre raden är inte bekväm för vuxna män. Det är iofs inget problem för de är för stela för att lyckas krångla sig in där... Vill man åka sju vuxna är det typ xc90 eller buss som gäller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.