Bild
Nästa artikel

Här är Range Rover Velar

Nyheter

Evoque och Sport har fått ett mellansyskon. Förarmiljön är nästan helt knapplös.

Formgivarna bakom Range Rover Velar har satsat på stilren lyx. Det märks bland annat i de infällbara handtagen, en ny sorts klädsel av ullblandning med mockainslag utvecklad tillsammans med danska företaget Kvadrat. Förarmiljön är avskalad och domineras av två tiotums touchskärmar. Mätarna framför ratten är även de digitala.

673 liter går in i skuffen och den fyrhjulsdrivna bilen kan vada i upp till 65 centimeter djupa vattendrag, enligt Land Rover. Om bilen utrustas med luftfjädring kan den ge upp till 25 centimeters markfrigång.

Från start finns fem motorer att välja på, alla med åttastegad automatlåda: tre dieseldrivna och två bensinalternativ, antingen 2,0 liters fyrcylindriga eller treliters V6:or. Effekten blir beroende på motor 180-380 hästkrafter. Senare kommer också en hybridversion.

I Storbritannien, där bilen också byggs, börjar Range Rover Velar säljas till sommaren till ett pris strax över halvmiljonen.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Velar?
 

Kommentarer

#1
2017-03-02 14:58

Hmm. Klassiska linjer men ank-stjärten? Med tanke på att denna bilen står ämnad åt brittisk överhet som äger hästar..de kör inte i svår terräng men att jag förstår att kapet undertill är till för att klara stigningar bättre mot förr.
Det finns bättre, IS vet...
Tja...faktiskt ok ungefär som en mindre lyckad plastik operation.

#2
2017-03-02 17:02

Alls icke oäven.
Mer sansad än Evoque med sitt tilltryckta tal.
Trivsam interiör, i synnerhet för att vara Range Rover.
Sammansättningskvaliteten har tydligen varit lite sisådär. Månne de har bättrat sig?

#3
2017-03-02 17:58

Undrar just hur de där "touchskärmarna" fungerar om tio år. Eller rentav en kall vinterdag med -15º.

#4
2017-03-02 18:07

Satan i gatan, det där var en riktigt fin bil, skrytig men fin

#5
2017-03-02 18:09

Man kan bara buga och gratulera till ytterligare ett snyggt jobb! LandRover har verkligen fixat till både duglighet, utseende och kvalitet det sista årtiondet. Alla andra SUVar göre sig inte besvär - ni torskar allihopa totalt sett. Men, som LandRover ägare hoppas jag på en ren elektrisk LandRover maskin (som Teslas) - hybrid är (snart) ute - när kommer den LR?

#6
2017-03-02 18:14

Touchskärmar är ett elände, billigt i tillverkning, men passar inte i en förarmiljö.
Men den har ju ändå som väl är en rund ratt!

#7
2017-03-02 18:52

Mycket snygg bil, men jag förstår inte varför de gör den så stor? Den är tydligen 480 cm lång, bara 5 cm kortare än RR Sport. Skulle det inte ha varit bättre med en bil litet mer mitt emellan Sport och Evoque, ungefär som X3 eller Q5 i längd? För att få större spridning på sortimentet.

Nu har de två nästan lika stora bilar, men det är kanske meningen att Velar skall vara enklare i funktion, och därmed billigare. Och de vill kanske inte internkonkurrera med LR Disco Sport?

#8
2017-03-03 05:53

Velar mellan denna och XC90

#9
2017-03-03 07:41

Tycker det känns lite Jaguar över hela designen...

#11
2017-03-03 16:13

Återigen väldigt snygg. De har verkligen lyckas med design, än igen!

#12
2017-03-03 18:31

Den verkar onekligen kompetent.
Gudarna vet om den är bättre som familjebil än XC90, den är troligen inte säkrare - men mer kompetent när underlaget knölar till sig.

#13
2017-03-03 18:36

Om den är ett mellanting mellan Sport och Evoque så är den för det första betydligt mindre än XC90. Redan Sport är klart mindre än XC90.

#14
2017-03-05 21:08

skärmar har inget i bilar att göra, trams.

#14
2017-03-05 21:08

skärmar har inget i bilar att göra, trams.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.