Bild
Nästa artikel

Här är Porsche Taycan

Nyheter

800-voltssystem, fotgarage och läderfri interiör i den eldrivna sportbilen som kostar från 1,7 miljoner kronor.

Porsches första helt eldrivna bil är en fyradörrars sedan vid namn Taycan. Den drivs av två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln och de hämtar i sin tur kraft från ett batteri med kapacitet på 93,4 kilowattimmar. 

En av egenskaperna som gör Taycan speciell är att den är första serietillverkade elbilen med 800-voltssystem, istället för det vanliga 400 volt. Det betyder att man på tio minuter inpluggad i en snabbladdare kan få tillräckligt med el för att klara 10 mils körning. Att ladda från 5 till 80 procent tar 22,5 minuter ”under idealiska förhållanden”, som Porsche uttrycker det. Maximal laddhastighet för Taycan är 270 kW. 

På insidan hålls fysiska reglage och knappar till ett minimum. Istället styrs det mesta via en centralt placerad pekskärm, eller att helt enkelt säga till bilen vad man vill göra genom röststyrning. Det gäller då att inleda frasen med ”Hej Porsche”. Som tillval kan man även få en pekskärm på passagerarsidan.

Biltillverkaren har valt bort allt läder i inredningen och använt sig av återvunna material för att påvisa sitt hållbarhetstänk. Det finns två bagageutrymmen, det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter. 

Eftersom batteriet sitter under golvet har Porsche gjort en urgröpning i batteripaketet som baksätespassagerarna kan ha sina fötter i och få känslan av lågprofilad sportbil. Porsche kallar det för ett ”fotgarage”.

Porsche är stolta över en rad innovationer de gjort i drivlinan, bland annat en tvåväxlad växellåda. En växel är till för optimal spurt från stillastående, den andra med högre utväxling passar högre hastigheter. Bromsåtervinningen sägs vara väsentligt högre än konkurrenterna. 

Det slås på stort i början med effektstinna och fyrhjulsdriva varianterna Taycan Turbo S och Taycan Turbo med 761, respektive 680 hästkrafter. Sprinten 0-100 km/tim avklaras på 2,8 sekunder med Turbo S och 3,2 i Turbo. Toppfarten är begränsad till 260 kilometer i timmen. Räckvidden i Taycan Turbo S är vid blandad körning 41,2 mil och i Taycan Turbo kommer man 45 mil. 
 

Priserna börjar på 1,7 miljoner för Taycan Turbo och 2 080 000 kronor för Taycan Turbo S. Porsche hälsar att mindre kraftfulla varianter lanseras längre fram och att det kommer ett terrängstukat derivat med högre markfrigång och kraftigare hjulhus med tilläggsnamnet Cross Turismo i slutet av 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan?

Kommentarer

#1
2019-09-05 09:49

2-växlat för effektivitet, men ändå är den både slöare och mindre effektiv på energi än en 1-växlad konkurrent. Säkert bättre på många sätt i övrigt men just det kändes lite sådär efter all denna tiden. 4 års utveckling av modellen och resultatet av det som är nytt för tillverkaren känns bara sådär......
Men snygg, kommer säkert sälja slut på allt de tillverkar oavsett energiförbrukningen.
Men att kalla nåt elektriskt för Turbo känns lite som de dammsugare på 80-talet som hade turbo i beteckningen för att det skulle vara lite häftigt....

#2
2019-09-05 09:58

Absurt att döpa modellen till "Turbo" eller "Turbo S". Det är en elbil vilket Porsches reklamavdelning inte tycks fatta. Pinsamt värre, reklamarna saknar väl som vanligt insikt om hur bilar och teknik fungerar. Ledningen borde har stoppat denna groda vilket skämmer en annars säkert bra men dyr bil.

#3
2019-09-05 10:12

Drömbil trots de löjliga namnen. Lär bli svår att få tag på även om man har råd.

#4
2019-09-05 10:13

Perfekt bil för miljardärer som vill köpa sig en image av att vara en "ansvarsfull miljövän". Alltid lurar man någon

#5
2019-09-05 10:35

En hyperbil med inga avgasutsläpp för facila 1,7 miljoner, det framstår som ett kap sammanhanget kring hyperbilar.
PS. Detta är ingen konkurrent till Model S, Taycan lirar i en egen klass. Som prestandamaskin dödar den effektivt den gamla 911:an.

#6
2019-09-05 10:48

Lär vara mer välbyggd än Tesslorna vartfall :)

#7
2019-09-05 10:50

Jag har turbomunstycke till min dammsugare. Luftflödet driver via en impeller en vals för bättre effektivitet.
Är det kupéfläkten de avser?
Jag har inte så bråttom att jag behöver en Taycan.

#8
2019-09-05 10:53

Turbo?! Annorlunda? Kanske. Snygg? Sisådär. Kul för de som har råd att rädda planeten!

#9
2019-09-05 11:40

Grosser

Hmm, inte så säker på att den dödar dom snabbaste versionerna av 911:an. Men sen kommer den ju ha 4 dörrar, bagage och en helt annan komfort.

#10
2019-09-05 14:20

Äntligen!!!
Tycker dock att 4S är ett bättre alternativ!?
Avvaktar till oktober.

#11
2019-09-05 18:42

"Biltillverkaren har valt bort allt läder i inredningen och använt sig av återvunna material för att påvisa sitt hållbarhetstänk"

Dyr för att vara tillverkad av återvunna sopor!

#12
2019-09-05 18:45

"terrängstukat derivat med högre markfrigång och kraftigare hjulhus"
Sedär, kanske en speciell storstadsmodell!

#13
2019-09-05 18:49

Fulsnygg, det är ju en Porsche.

#14
2019-09-05 20:12

Gillar inte ljussignalementet fram men i övrigt riktigt snygg.

#15
2019-09-10 16:06

Läderfri inredning...?
Är det för att blidka veganer och djurrättsaktivister månne?
Borde vara rätt mycket "skinn" över när köttet är taget på djuren.
Måste väl vara mera miljövänligt än vilket konstmaterial som helst.
Skinn bryts ner av moder jord dessutom. Det enda negativa jag kan se med skinninredning är väl möjligen att beredningen av skinnet kanske kan tillföra en viss miljöbelastning. Någon som vet?

#16
2019-09-14 18:05

Tillnamnet "Turbo" är bara så patetiskt.
I övrigt är det en mycket avancerad bil, inte minst beträffande bromsarna. Men där bak må det finnas urgröpning för fötterna, men inte för huvudet.

#17
2019-09-14 18:05

Tillnamnet "Turbo" är bara så patetiskt.
I övrigt är det en mycket avancerad bil, inte minst beträffande bromsarna. Men där bak må det finnas urgröpning för fötterna, men inte för huvudet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.