Bild
Nästa artikel

Här är nya Renault Captur

Nyheter

Andra generationens Captur kommer nu som plug-in hybrid och ska ge mer SUV-identitet.

Sedan lanseringen 2013 har Renault Captur sålts i 1,2 miljoner exemplar. Nu är nästa generations här. Suven har nu blivit större och snålare.

Nya Captur bygger på CMF-B-plattformen som genom sin lättare konstruktion ska ge många fördelar. Underdelen är utformad för att ge bättre aerodynamik vilket enligt Renault innebär lägre förbrukning och därmed minskade utsläpp. Motorns isolering har lett till en sänkning av ljudnivån i storleksordningen 1,5 till 2 dB i hastigheter mellan 0–130 km / tim.

Captur har blivit 11 centimeter större och axelavståndet har också förlängts med 2 centimeter. En förändring som främst lett till att de bakre passagerarna får mer benutrymme. Bagageutrymmet har också blivit större och rymmer nu 536 liter jämfört med förgående bil som tog 377 liter.

Laddhybridsvarianten startar alltid på el och kan köras på el i hastigheter upp till 83 km/h. I övriga motoralternativ kan man välja på tre bensinmotorer och två dieslar.
 
Både interiör och exteriör har också fått en uppdatering. Med skulpterade skärmar, tydliga sidolinjer och ”flytande tak” vill Renault förstärka bilens SUV-identitet. Större fälgar och slankare bakljus har också lagts till.

Inne i bilen har sätena har fått en helt ny och mer omslutande utformning och sittdynan är 15 millimeter längre. I bilen finns också vad Renault kallar "Smart Cockpit"-konceptet som har de största skärmarna i segmentet. En ny ”flytande” mittkonsol ska bland annat kunna frigöra utrymme för lagring och nya funktioner som induktionsuppladdning av smarta telefoner. 

Den svenska premiären för nya Renault Captur sker i januari nästa år.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Captur?
 

Kommentarer

#1
2019-07-04 15:34

Snyggare helt klart! Väldigt S90-inspirerade bakljus.....hoppas de fått den stabilare bara, den gamla var nåt av det otäckaste jag kört på motorväg i Skåne med dess sidvind. Bara Ford Ka gen 1 som vart otrevligare....
Men som sagt, snygg för att vara en bil i den klassen. Hoppas de kastar in drivlinan från Zoe i en version framöver.

#2
2019-07-04 15:55

Renault Captur är väl baserad på Clio, och dess nya modell höjdes till skyarna av ViB vid provkörning. Så Captur blir förstås något extra... :)

#3
2019-07-04 16:06

Som vanligt för dessa mindre bilar så blir ju prisnivån intressant och säkert avgörande för hur framgångsrik den blir i vårt land. Och av bilderna att döma så ser den ju riktigt trevlig ut. Mitt planerade bilbyte 1:a halvåret i år får nog skjutas lite på framtiden eftersom det är såpass många nya och intressanta bilmodeller på gång närmaste halvåret.

#4
2019-07-04 16:08

Captur är lilla SUV/Crossover segmentets marknadsledaren i Europa. Renault modifierar designen försiktigt. Jag tyckte faktiskt den utgående var snyggare. Nya känns för ”biffig” för min smak. Men kommer säkert sälja. Laddhybrid känns förlegat. Konkurrenterna från PSA kommer som elbilar.

#5
2019-07-04 16:09

Den låga kronkursen lär även göra nya Captur dyr i Sverige.

#6
2019-07-04 16:14

Pi: Off-topic men blir nyfiken vilka bilar det är du väntar in? Håller med dig om att det är mycket intressant på gång nu......

#7
2019-07-04 17:23

Henrik - väntar inte in nån specifik men bilar i denna klass är intressanta för mig liksom kommande elbilar och även hybrider - t ex den uppdaterade Niron. Känns som det kommer att hända en hel del de närmaste månaderna och då känns det lite dumt att byta just nu och på det sättet låsa sig några år till. Sitter ju trots allt inte i sjön och Golfen har ännu inte passerat 8000 mil även om det är nära.

#8
2019-07-04 18:11

Nya? Är det bara jag som tycker den vid första anblick ser ut som den befintliga?

#9
2019-07-04 18:30

Större fälgar, hurra! :(

#10
2019-07-04 18:53

Ja den utgående modellen har jag kört och jag fattar inte hur folk vill köpa en sådan törstig buller burk.

#11
2019-07-04 19:01

Fick dom dit de saknade krock gardinerna i baksätet nu då?

#12
2019-07-04 19:04

Lägre utsläpp, bli inte förvånad om den drar mer än gamla modellen. Högre bil, mer luft under bilen som kan suga ner bilen mot marken, därmed göra den trögare att köra framåt.. slutsats, högre förbrukning.

#13
2019-07-04 19:09

Den gamla modellen drog ca 0,72 i snitt (bensin), haha.. det är egentligen rent vansinne..

#14
2019-07-04 19:21

Små förändringar exteriört, men till det bättre. Interiören har blivit riktigt lyckad.

Den tidigare hade bra benutrymme bak, men sämre på bredden. Tre pers var ingen höjdare.
Den var även ganska plastig i mångt och mycket.
Hoppas att dieslarna nu även har bottendrag.

#15
2019-07-04 19:31

Det jag saknade hos den gamla var främst moderna säkerhetssystem men den bristen är ju åtgärdad nu.
En diskret fråga - finns det nån annan bil än Skoda Octavia som inte kan kallas "buller burk" ? Något tveksam om det verkligen finns nån...

#16
2019-07-04 19:49

Lexus...eller en Honda Jazz?
http://www.vibilagare.se/reportage/bullrigast-och-tystast

Jag har en Jazz, och en Octavia... men visst, högre bilar (även om den har mindre hjul) blir mer buller. Octavia är rätt tyst, men tveksamt om den är i närheten av "premium" bilarna. Sedan är det nog tyvärr så att trenden med större hjul och bredare däck är mycket negativt och påverkar också hur mycket buller som genereras.

#17
2019-07-04 19:57

Ja Pi det finns många halvtysta bilar men ofta är dessa småsuvar olidligt bullrig på motorvägens grova asfalt men det kanske är därför man ser fler och fler som har musik kåporna på sig när man kör bil.
Jag vet inte hur din golf+ är men jag antar att den är betydligt tystare än en captur.

#18
2019-07-04 21:29

Vargen, den förra generationen drar 0,65 l/mil enligt WLTP med 1.3 150 motorn i kombination med EDC. Den motorn är ett nytt erbjudande och faktiskt klart snålare än 120 EDC varianten, trots att den har fler hk och även partikelfilter. Faktorer som egentligen drar upp förbrukningen. Så den nya motorn är väldigt lyckad ur förbrukningsperspektiv.

#19
2019-07-04 21:42

mso 1000 - gissar att min Golf SV kanske t o m är aningen tystare än din Octavia...:)

#20
2019-07-04 21:58

Raphael, vet inte vad jag skall säga... men en bil som är mindre än en Golf kan dra så mycket är smått fantastiskt. Sedan att den motor man vill ha med automat och fler växlar kostar en kvarts mille... man måste vara rubbat om man köper denna bilen till det priset.

#21
2019-07-04 22:21

Raphael. Jag är säker på att man får vara nöjd om man hamnar under 0,65 med en bensin captur.
Spritmonitor säger 0,72 på.
Men för att säga nåt positivt då så har fransmännen fått bra stuk på designen.

#22
2019-07-04 22:16

Snyggare växelspak än PSA:s, fast lite för bred ändå.

#23
2019-07-04 22:52

mso 1000.

Jag trodde vi gått igenom varför Spritmonitor inte är ett tillförlitligt underlag för att skatta en bilmodells förbrukning ute i populationen?

Den följer nämligen inte de villkor som är uppställda för statistisk inferens. Och då är de redovisade uppgifterna inget annat än enskilda fall som saknar representativitet.

Den gamla regeln om att föraren avgör förbrukningen är alltså fortfarande den enda rimliga förklaringen, precis som jag redan har visat.

Och så är det. Förbrukningsvariansen avgörs i första hand av förarens risktagande. I andra hand kommer fordonets konstruktion.

MVH AL

#24
2019-07-04 22:54

Och bilen? Ja som vanligt när fransmännen hållit i pennan snygg att titta på.

Tyvärr - också som vanligt - sannolikt mer felfrekvent än alternativen från Japan, Korea och Tyskland.

MVH AL

#25
2019-07-04 23:32

Fick, tyvärr, förra modellen som hyrbil i Spanien förra året och efter fyra veckor med den skulle jag aldrig köpa en för egna surt förvärvade pengar. Kan bara hoppas denna är den förbättring Rensult själva påstår.

#26
2019-07-05 18:40

Mina erfarenheter av Renault är ganska gamla och skulle jag gå efter dem blev det aldrig ett köp, däremot en leasing där allt ingick.
Jag har dock en granne som köpte en ny Megane för några år sedan och som lämnades efter ca 20000 mil, då var det inte mycket kvar av värde.
Den gick ändå relativt billigt och väl och med få, men dyra ; reparationer på märkesverkstad.
Han var ändå väldigt nöjd med den.
Det trevliga med franska bilar är ändå att de har lite gladare färger ut- och invändigt jämfört med de tråkiga svarta interiörerna som är så vanliga.

#27
2019-07-05 22:57

Vargen, 0,65 l/mil blandad körning med en motor på 150 hk och automat, det är faktiskt bra. Och Captur är större än en Golf och dessutom högre. Jämfört med VW T-Cross är Captur prisvärd i sin utgående generation. Vad den nya hamnar på i pris det återstår att se men kronkursen är svag vilket driver upp priserna.

#28
2019-07-05 23:00

Captur är marknadsledare och Europas mest sålda SUV/Crossover i den lilla SUV-klassen. Jag tror inte att så många européer har fel. Modellen är en succé för Renault och uppskattas av kunderna. Den nya kommer troligen fortsätta framgången.

#29
2019-07-05 23:53

Raphael: Captur var Europas mest sålda modell för 2018.

I Q1 2019 har man dock blivit omkörda av Volkswagen T-Roc.

Totalt sett tappar dessutom Renualt i försäljning. På 20 år har man förlorat 600 000 fordon i försäljningsvolym. Marknadsandelen i Europa har sjunkit från 10,7% år 1999 mot 7,3% år 2018.

Hade man inte fått fram Captur skulle det tappet dock varit ännu större. Så något bra finns det trots allt med Captur.

http://carsalesbase.com/european-sales-2019-q1-small-crossover-segment/#...

MVH AL

#30
2019-07-06 10:55

AL årssiffror är mycket mer intressanta än kvartalssiffror. Sedan så har du i vanlig ordning missat att det är ett modellskifte på gång. Du fortsätter din vana att påstå att modeller är floppar på marknaden bara för att sista årsmodellen tappar i försäljning för att kunderna väntar in den nya generationen istället. Detta kallas för *modellskifte* och är en helt naturlig och normal process. T-Roc är fortfarande en ny modell. Du jämför äpplen och päron! T-Roc genomgår inte ett generationsskifte nu. Det är alltså fullkomligt normalt att kunderna väntar in den nya generationen vid ett modellskifte. Märkligt att AL fortfarande inte förstår detta trots att vi har den här diskussionen varje gång det är ett modellskifte när en modell ersätts med en ny.

Faktum är att Captur säljer fantastiskt bra med tanke på att det är en utgående generation. Orderböckerna för den nya generationen har inte öppnat än. Jag ser ingen anledning till att tro att den kommer att floppa i försäljning.

Både Clio och Captur genomgår ett modellskifte nu. Jag förstår inte hur en så påläst person som AL har kunnat missa det. Det är klart att när Renaults populäraste modeller genomgår ett modellskifte så blir det ett tillfälligt tapp i försäljningen tills orderböckena öppnat för de nya.

#31
2019-07-06 11:01

AL försöker med all sin iver påstå att Captur är en flopp på marknaden och han kommer med siffror för 20 år sedan då marknadssituationen och konkurrensen var helt annorlunda mot idag. Allt färre människor köper ny bil, volymerna har minskat samtidigt som det har kommit fler konkurrenter. Jag är förvånad över att AL inte känner till hur bilmarknaden har utvecklats under de senaste 20 åren. Captur var bilen som från början tog ledarpositionen i lilla SUV-segmentet. Bilen är en succé trots ALs återkommande påståenden om motsatsen. Det var tack vare Capturs framgångar som VW gjorde T-Roc. Och nu ersätter Renault den föråldrade Captur med en ny modell. Till skillnad från AL så tvivlar jag inte på att den kommer återupprepa succén från den förra modellen som var Europas mest sålda mini-SUv under sin levnad.

#32
2019-07-06 11:04

Att komma med siffror från 20 år sedan tycker jag verkar rätt desperat för att motbevisa att Captur är en succé. Lilla SUV-segmentet fanns inte ens för 20 år sedan, så det finns faktiskt inget att jämföra med. Biltypen fanns inte ens 1999!

#33
2019-07-06 16:16

Klart en billig fransk plåtburk säljer bra i Frankrike och medelhavsländerna där det är slät asfalt som inte bullrar.

Nä det är väl inge fel med bilen men inte vill jag åka lång landsväg i onödan med folk i bilen.

#34
2019-07-06 17:14

Nåja mso 1000, inte bullrar väl Kadjar mer än Octavia?
Nu har jag inte provat den här, men de franska bilar jag kört har nog samtliga varit komfortablare än de svarta träbänkarna i VAGs billigare utbud.

#35
2019-07-06 17:50

Nåja, i Europa och i segmentet säljer Captur bäst. Dock ökade man inte under 2018 jämfört med 2017.
Största ökningen 2018 stod T-Roc för, även Arona och C3 Aircross sålde bättre än föregående år.
Huruvida nya Captur kommer sälja lika bra återstår att se, det verkar som att konkurrenterna jobbar ifatt.

Uppenbarligen tycker européerna att komforten i VAG-modellerna är fullt tillräcklig.

#36
2019-07-06 18:04

Saab nisse där har du helt fel.
Åk ut på grova asfalten samma dag med dom två bilarna då kan en döv höra skillnaden.
Småsuvar är bara bullriga på dålig asfalt så är det.

#37
2019-07-07 02:46

Raphael: Jag vet inte på vilket sätt du tycker att debatten utvecklas genom att sitta och pådyvla folk saker de inte har sagt. I ärlighetens namn är det faktiskt tämligen oseriöst. Som professionell PR-skribent borde du faktiskt veta och kunna bättre. Eller är det allt vin, kvinnor och sång i Almedalen som påverkat dig? ;-)

Vad jag skrev var att Renualt har tappat dryga 3 procent av sin marknadsandel (motsvarande 600 000 fordon) i jämförelse med tidigare. Jag underströk till och med att om man inte haft Captur skulle det tappet vara ännu större. Då skulle man inte ens nå över en miljon fordon i försäljning i EU och EFTA och i princip ha halverat sin marknadsandel. Genom att titta på andelarna eliminerar vi volatilitet i total marknadsvolym (som mycket riktigt påverkas av makroekonomiska fundament och faktorer) vilket möjliggör jämförelser mellan olika märken över tid. Och när vi tittar på just andelarna har "succén" Renualt alltså förlorat mer än 3% under de senaste 20 åren och trenden är kvarstående oavsett var produkterna befinner sig i sin PLC. Ett problem med delar med både PSA och Opel.

Att Captur sedan behåller sin volym - trots att den befinner sig i slutet av sin PLC - är ett annat resonemang. Det jag lite försynt försökte påpeka för Raphael är att Captur inte längre säljer mest, vilket Raphael påstod, utan att man har blivit omkörd av Volkswagen (gäller förvisso Q1 men det skall nog mycket till för att situationen skall ändras under Q2-Q4..

Men något som är intressant är att det finns plats för båda - vilket visar hur stark efterfrågan är i segmentet just nu. Att Volkswagen lyckas klämma in en modell till i segmentet utan att Captur förlorar sina volymer bekräftar att det finns utrymme för fler modeller utan att det sker på bekostnad av någon befintligt alternativ (även om Peugeot 2008 tappat 10% så är dess tapp inte i närheten av Volkswagens tillväxt).

Jag tror dock inte att segmentet kommer uppvisa lika starka tillväxttal framöver. Jag tror att det kommer att klinga av - samtidigt som köparna får allt fler alternativ att välja mellan. Då kommer också de mer traditionella ekonomiska modellerna kunna användas för att dra slutsatser om marknadsjämvikt och substitutionseffekt. Idag är det mer svårbedömt.

MVH AL

#38
2019-07-08 11:20

Raphael, jag kör min Octavia på mindre förbrukning än en captur, en mycket större bil som lastar mer och har mindre buller och kanske till och med är billigare i inköp!? Nä, dessa små SUV modeller är bara så fel på alla sätt. Miljömässigt är det också väldigt dåligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.