Bild
Nästa artikel

Här är nya Opel Astra

Nyheter

Den nya bilen är till utseendet lik sin föregångare, men innanför skalet har flera ändringar gjorts.

Är det ett facelift eller en ny generation? Enligt Opel rör det sig om det sistnämnda, men till utseendet är nya Astra sig lik. Istället är det innanför skalet som man hittar flera förändringar.

Den nya bilen är enligt Opel 200 kilo lättare än sin föregångare och kommer bland annat med nya motorer, en 9-stegad automatväxellåda, digitala hastighetsmätare och trådlös mobilladdning.

Motoralternativen som erbjuds är en 1,2 liters bensinmotor som genererar en effekt på 81 kW/110 hk, 96 kW/130 hk eller 107 kW/145 hk samt en 1,4 liters bensinmotor som landar på 107 kW/145 hk. Dessa motorer ska enligt Opel reducera CO2-utsläppen med mellan 5-19 procent beroende på version jämfört med föregående generation.

Dessutom presenteras en ny 1,5 liters dieselmotor som genererar 77 kW/105 hk eller 89 kW/122 hk, vilket reducerar CO2-utsläppen med cirka 17 procent respektive 10 procent jämfört med föregående generation. Både bensin- som dieselmotorerna är utrustade med start/stop-teknik.

Bländfri strålkastarteknik, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, automatisk nödbroms, kollisionsvarnare och en kamera fram och bak ska ge bilen ökad säkerhet.

Detta blir den första Astran att erbjuda digitala hastighetsmätare. I bilen finns också en 8 tum pekskärm. Bilen kommer med ergonomiska säten med massagefunktion och uppvärmda vindrutor.

Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Astra?

 

Kommentarer

#1
2019-07-08 09:51

Alltså - denna är i stort sett identisk med nuvarande, det är alltså en facelift, så den är inte 200 kg lättare än nuvarande modell. Däremot kanske nuvarande modell är upp till 200 kg lättare än förra generationen men det är en annan sak. Skriv inte bara vad tillverkaren skriver i sin presentation utan skriv gärna med egna ord efter att ha tänkt till lite, ViB.

#2
2019-07-08 10:02

Pi
Karossen är identisk, men hela drivlinan är ju utbytt till standard produkter från PSA hyllan.
Huruvida dom är lättare än GM:s prylar
Men det låter ju onekligen väldigt mycket, Astra K är ca 200 kg lättare än Astra J, det är helt riktigt.

#3
2019-07-08 10:21

Nej Guran, hela drivlinan är inte utbytt. PSA har ingen 1,4 motor. Det är 1,2 bensin och 1,5 diesel som är PSA. Opels versioner är inte identiska med övriga PSA för Opel har andra effektuttag. 1,2 med 145hk finns inte i någon annan PSA produkt. Övriga PSA kör 1,6 varianten av 1,2 motorn för högre effektuttag än 130. Och 1,5 diesel med 122 finns inte hos övriga PSA. Övriga PSA har 130 i den motorn. Sen håller PSA på att lämna 1,2 110 och ersätta med 1,2 100 som även ersätter 1,2 82hk.

Så Opels versioner är justerade jämfört med övriga PSAs, dvs inte standardversionerna.

#4
2019-07-08 10:40

Guran - detta har redan klarats av i andra biltidningars diskussions-spalter. Opel jämför med förra generationens Astra vilket ju inte är ärligt i detta fall.

#5
2019-07-08 11:05

Pi, det är inte Opel som skriver att den är 200kg lättare, det är den nya generalagenten KW Bruun, som än en gång
visar att man inte är speciellt seriös.
Den svenska texten är inte överensstämmande med vad Opel själva skriver i sin pressrelease.

#6
2019-07-08 11:10

Highlander - för mig som bilköpare så är den svenske generalagenten liktydig med tillverkaren i sådana här ärenden.

#7
2019-07-08 11:46

Oavsett så är Astran är riktigt snygg modell, både utvändigt/invändigt.

#8
2019-07-08 13:00

Jag kommer med största sannolikhet att v byta ut min 2010 års Astra J mot en begagnad Astra K. Synnerligen prisvärd och snygg bil med bra komfort som allt för få här i Sverige hittat fram till i bruset av alla VAG-produkter. Sen vem som är generalagent skiter jag fullständigt i, påverkar väl bara mitt ägande positivt i så fall att KW Bruun ställer tuffare krav på handlarna för att kunna pressa priserna. Förstår inte varför jag som slutkonsument skall se detta som något negativt.

#9
2019-07-08 13:24

Vill man anstränga sig riktigt mycket för att vara dum, så är det inte svårt att lyckas.
(Vad som avses med det är fritt för tolkning)

Till allmän överraskning för hela världen (eftersom man har åsikter om detta även i Australien) Så finns det ingen PSA teknik i denna bilen alls - utöver ersättningen för OnStar.

Motorerna är inte modifierade PSA utan helt nya 3-cylindriga motorer från Opel, gissningsvis baserade på den tidigare 3-cylindriga 1.0, men dessa nya uppvisar så stora genomgripande skillnader att de ser ut att var just nya motorer.

1.5 dieseln är en ny 3-cylindrig GM diesel från Turin, vilket ju är överraskande men så är det.

Till detta kommer en 9-växlad automat för dieseln och en CVT växellåda för 1.4, båda från GM.

Och i övrigt är bilarna ganska mycket tekniskt ändrade även om det inte syns, Cw talet är sänkt betydligt till 0.26 för 5-d från tidigare 0.28 och kombimodellen ligger nu på 0.25, ett av de lägsta värdena för en kombibil.
Så det är inte identiskt samma, trots att det ser så ut.

Och t.ex. också nya stötdämpare, modifierad bakaxel, ny backkamera med skarpare optik, ny mindre men effektivare kamera i vindrutan med nya utökade funktioner.

#10
2019-07-08 13:30

Bra N-iklas
Läst på konkurrerande biltidningars info där var informationen om motorerna betydligt tydligare att det är Opels egenutvecklade motorer med likartad specifikation som PSA:s och kan naturligtvis därför väldigt lätt leda till att man tror att dom bara lyft i en ny drivlina rätt från lagerhyllan
Även viktförvirringen var tydligt beskriven :)

#12
2019-07-08 17:56

Jag tycker mig se att nosen blivit rejält sänkt, för att sänka luftmotståndet. Nackdelen som jag ser det med låg nos är att känslan av hur lång bilen är försvinner, nästan så att det måste till parkeringssensorer fram på bilen. Men rent tekniskt är det bra med lägre nos, minskar energiförbrukningen rejält och såldes förbrukningen på bilen. Tror också det är lite positivt med lägre nos för fotgängarskyddet, men det har jag inga belägg för.. mer en känsla om man skulle jämföra med en SUV som ofta har en hög "nos" (front)....vilket jag inte tror är positivt ur säkerhetssynpunkt.

#13
2019-07-08 19:01

Vargen
Alla bilars fronter är anpassade för att få bra resultat i forgängarkollision i EuroNcap.
Nosen på ”uppdaterade” Astra är exakt lika dan som tidigare, inte en plåt ändrad. Däremot lite ändringar i grill och frontspoiler.
Men framförallt nya motorer med högre verkningsgrad. Har ju varit Opels Akilles med onödigt hög deklarerad förbrukning.

#14
2019-07-08 22:22

Kan bara hålla med er som redan har skrivit att Opel har kvalitét och driftsäkerhet. Körde en 150hk Astra ett antal tusen mil, himla skön bil med en riktigt bra motor och växellåda. Skulle kunna tänka mig en Astra igen, nackdelen tycker jag att Opel har varit så försiktiga med sin "facelift". Få personer som kan se att bilen är en ny bil, tror det är viktigt att det syns att modellen är förändrad.

#15
2019-07-08 22:31

"Detta blir den första Astran att erbjuda digitala hastighetsmätare."

Kom att tänka på att, nej faktiskt inte om man använder ordet "digital", Astra GSi 16V 1992 fanns med LCD instrument som tillval.

#16
2019-07-08 23:07

Måste vara ovanligt att få massagestolar i "Corollaklassen" som i nya Astra, en bra komfortdetalj. Men jag saknar en hybridversion i modellprogrammet, men ja gillar nya Astra. Ja, nog föredrar jag nya Astra före Golf, vem har förtroende för VAG idag.....

#17
2019-07-09 01:10

Spännande. Är själv insnöad på Insignia. Folk menar alltså att GM har koll på sina grejer (motorer) i nuläget? Provkörning stundar.

Förtroendet för VAG bör vara rena börskraschen i förtroende. Men gemene bilköpare är nog inte så upplyst, plus priserna på bilarna är faktiskt konkurrensmässigt spot on. Vilka andra har nånsin ökat sin försäljning mitt i en skandal?

#18
2019-07-09 07:53

När det kommer till dieselskandalen så är den väl rapporterad, även i mainstream media. Gemene man har nog koll på skandalen. VAG erbjuder väl produkter gemene man ändå vill ha.

Just det här segmentet tappar en del i Europa. Det är tufft och frågan är hur väl nya Astra kommer att lyckas med tanke på att kunder verkar hellre välja SUV i olika storlek.

#19
2019-07-09 11:03

"Gemene man har nog koll på skandalen"

Inte nödvändigtvis, jag träffar enbart människor som inte är bilintresserade, men med mig kommer man nästan alltid in på något med bilar ändå, och inte en enda person av dessa hade hört talas om det eller visste någonting om det.

Och detsamma kan sägas som allt annat också, ingen har någonsin känt till någon "omtalad" "händelse" gällande bilar, utöver när en ny Volvo kommit, DET brukar vara bekant.

#20
2019-07-09 11:46

Niklas
Nu kanske man inte ska värdera anekdoter högt?
Vad jag menar är att det har publicerats om skandalen en hel del utanför motormagasinen. Och har tillhört allmän nyhetsrapportering. Även på sociala medier har det ältats.
Om nu en del inte följer nyheter i stort och begränsar sin allmänbildning till HäntExtra är knappast ett tecken på att gemene man inte har koll på skandalen.

Jag skulle kunna ta upp vad mina bilägande bekanta vet om skandalen men det saknar värde.

#21
2019-07-09 13:19

Att förutsättning finns är inget bevis för att "gemene man" känner till det, det är endast ett antagande baserat på egen tro.
Människor är vanligtvis inte alls insatta i frågor de inte är specifikt intresserade av, i största allmänhet.

Men den som själv har detta intresse ha ju ofta svårt att sätta sig in i hur det skulle vara att vara ointresserad och tror därför lätt att både kunskap, medvetenhet och intresse är betydligt större än det i verkligheten är.

#22
2019-07-09 14:22

Niklas
Å andra sidan är det ett antagande om att folk som fortsätter att köpa VAG-bilar inte har hört om skandalen.
Man kan ändå konstatera att skandalen är vida omskriven.

#23
2019-07-09 17:20

Jag har alltid tyckt att Opel varit ett underskattat fabrikat, vilket i och för sig medförde att jag rekommenderade Opel som begagnad till min dotter. Hon och hennes kille, förlåt, make (gifte sig förra helgen) var nöjda med den Astra 2003 de hade trots några förväntade, smärre reparationer.
För en tid sen bestämde de sig för att leasa bil, dels för att slippa lägga ut ett för dem ganska stort kapital och dels för bekymmersfriheten. Noggrann som min dotter är, synade hon marknaden noga. Några till synes bra erbjudanden ( t ex från Peugeot och Kia) var inte så förmånliga sett till garantier och totalkostnad. Det blev faktiskt en Opel Astra igen. De lär alltså snart köra denna nya, som jag hoppas är lite mindre vägbullrig i baksätet.

#24
2019-07-10 12:28

Fun fact: Liverpools tränare Jurgen Klopp kör en dieseldriven Insignia Kombi till vardags. Han tjänar 83mkr/år

#25
2019-07-10 14:24

Jo har åkt en del i Astra 2000:s baksäte eftersom en släkting hade en sådan, (eller har, förresten, eftersom den är kvar i familjen) (kört Opel sedan 1950-talet) samma modell som 2003 alltså och så mycket är i varje fall klart, att märkbart lägre ljudnivå är det.

#26
2019-07-10 18:11

Jürgen Klopp är eller har varit märkesambassadör för Opel så det är inte konstigt att rattar just Opel :). Tyvärr är Opel ett marginal märke i Sverige och därför tror/hoppas en del att det ska försvinna från marknaden men det finns fler länder i världen.
Nu har man en ny ägare som vill satsa på märket på marknader som GM inte gjorde för då konkurrerade med de inhemska märkena som Chevrolet och Buick.
Tyvärr verkar det som den nya importören/generalagenten har skrämt iväg många återförsäljare men vem vet det kanske blir bra i längden.
Opel Astra k är riktigt fin och med faceliften blir den lite modernare och kan verkligen stå upp mot konkurrenterna. Däremot har de lite för dålig dragvikt för oss husvagnsdragare och därför kör jag en Opel Insignia CountryTourer-18 som nu rullat dryga 2000mil.

#27
2019-07-10 21:12

I Sverige tappar man väl försäljare huvudsakligen för att det inte finns någon ekonomi i att sälja märket längre.
Ute i Europa och i Norge raderar man systematiskt avtalen med försäljare som sålt Opel länge, praktiskt taget nästan alla som sålt Opel mer än 50 år, om det är samma ägare till företaget, har blivit uppsagda, i Norge nyligen en som snart sålt Opel i 115 år.

Det ser ut som man vill ideologiskt göra sig av med alla som har långa traditioner och stark koppling till det gamla och därmed kan antas ha egna "motsträviga" åsikter om hur verksamheten ska skötas.

I Ukraina är man nu missnöjda med att när Opel börjar säljas där igen så plockar PSA bort massor av lyxutrustning ur bilarna och säljer dem som strippade billighetsbilar utan möjlighet att välja till något som finns i Västeuropa, medan all den utrustningen erbjuds i de franska bilarna, det är inte den position Opel tidigare hade i Östeuropa så man undrar där hur kunderna kommer att reagera.

#28
2019-07-11 12:51

N-iklas
Du kan läsa lite mer vad som skett i Norge i denna artikel.
https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2019/06/20/1...
Läser du så skall du strax finna att man SATSAR nytt för att stärka Opels position och otydliga varumärke.
Norges största bilhandlare Bertel O Sten
Och att samtliga avtal med handlare i hela Europa sades upp.

#29
2019-07-11 13:37

Tja det har ju inget att göra med att man systematiskt gör sig av med de som sålt Opel längst.
Och som för länge sedan satsat på att stärka Opels varumärke, men de får kicken ändå.
Så det handlar nog om något annat...
Den man själv skapar kan man få att göra precis som man vill utan invändningar.

När en ny regering tar över brukar man rensa ut de som anses allt för kopplade till föregångarna för att försäkra sig om att slippa kritik och invändningar "inifrån".

#30
2019-07-11 15:31

Ja eller att dom gamla handlarna som sålt Opel i hundra år kanske har blivit kvar i sextio och sjuttiotalets glansdagar??

#31
2019-07-11 21:43

Försäljningsresultaten lär avgöra frågan om man klarar att öka försäljningen väsentligt, de senaste siffrorna visar att Opels totala försäljning i Europa i detta ögonblick fortsätter att sjunka.

Stora ord och stora löften har man hört från Opels generalagenter förut, "att nu minsann ska man satsa och få fantastiska resultat" av det blev ingenting när det kom ut i verkligheten, snacka går ju, men det är resultat som räknas och hittills är det mycket olåt och lite hårdvara.

Avgastest av en organisation som kallas Green NCAP har placerat Corsa 1.0 på delad förstaplats av bilar med förbränningsmotor av 17 testade bilar i fråga om helhetsbetyg för motorn, endast elbilar får högre poäng i testet.

Det är den som ligger till grund för de nya motorerna här vilket antyder ett löfte om att de förmodligen är rätt bra, eftersom man antagligt försökt förbättra alla resultat när man tog fram de nya.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.