Bild
Nästa artikel

Här är nya Chevrolet Corvette Stingray

Nyheter

Den åttonde generationens Corvette Stingray har fått en mittmotor och kommer med 502 hästkrafter. Priset är oväntat lågt.

I går presenterade Chevrolet den efterlängtade åttonde versionen av Corvette Stingray i Tustin, Kalifornien. Den mest signifikativa ändringen är att motorn har placerats i mitten av bilen, bakom sätena, vilket ändrat både bilens utseende och hur det ska kännas att köra den. Den mittplacerade motorn ska också ge föraren bättre sikt och bidra till en ökad acceleration.

Sugmotor V8:an är på 6,2 liter och har en styrka på 502 hästkrafter. Maximala vridmomentet är 637 Nm. Enligt biltillverkaren ska bilen kunna gå från 0–60 mph (96 km/h) på under tre sekunder.

Motorn är kopplad till en kompakt, åttastegad Tremec dubbelkopplingslåda och för första gången erbjuds inte någon manuell låda i Corvette. 

Bilen har blivit 13 cm längre och har nu en total längd på 463 cm. Måtten för bredd och höjd ligger på 193,3 cm respektive 123,4 cm. Vikten ligger på 1 527 kilo. Bilen har givetvis också genomgott en interiör förändring och bland annat utrustats med en 20-tum bildskärm, med en pekskärm till höger om ratten.

Det preliminära ingångspriset förväntas ligga på 60 000 dollar (cirka 560 000 kronor) vilket är förvånansvärt lågt med tanke på de stora förändringarna. Om priset stämmer blir bilen inte mycket dyrare än den nuvarande versionen.

Diskutera: Vad tycker du om nya Corvette Stingray?

Kommentarer

#1
2019-07-19 10:48

Underbart med en biltillverkare som fortfarande bygger rejäla sportbilar till vettiga priser, sen vet vi ju att den kommer kosta betydligt mera här, precis som den gamla.
MEN, nej, en Corvette ska ha frontmotor och ha de klassiska linjerna med lång huv m.m....
Detta ger den säkert bättre prestanda runt en bana, men det är inte rätt på en Corvette......är min åsikt som själv kört Corvette en hel del tidigare.

#2
2019-07-19 10:48

Nej tack, jag föredrar nuvarande och tidigare generationer som jag anser är snyggare i formerna, denna är alltför extrem. Tillbaka till rötterna.....

#3
2019-07-19 11:09

De har sneglat en del på Ferrari verkar det som. Priset gäller väl för den amerikanska marknaden, det svenska priset gissar jag kommer vara några hundratusen mer (även om det också är konkurrenskraftigt för en sportbil med dessa specifikationer).

#4
2019-07-19 11:28

Nya modellen är säkert snabbare och bättre på många sätt speciellt på en bana och varför ska dyrare sportbilar ha ensamrätt på mittmotor? Bra att den har vissa utseendemässiga likheter med den förra modellen så att man ser att det är en corvette. Lär bli en framgång med ett konkurrenskraftigt pris.

#5
2019-07-19 12:22

Oj, betydligt snyggare än nuvarande modell. Riktigt bra pris, om det stämmer.

#6
2019-07-19 13:16

Fantastiskt pris, helt klart. Den ser dessutom ut som betydligt dyrare bilar (tio gånger dyrare). Hatten av!

.

#7
2019-07-19 16:32

Supersnygg. Vill ha!!
Denna kommer Magdalena Andersson att gilla! Hahaha!

#8
2019-07-19 16:36

Tur att det fanns plats för plånboken!!

#9
2019-07-19 16:43

Hoppas att knapphysterin minskat något när det är dags för KorvTvå.

#10
2019-07-19 17:41

Alla lyssnar på Greta och ingen törs ifrågasätta de allmänna sanningarna. Då kommer en körsbärsröd raket med V8 och den är helt onödig. Jag tänker inte köpa en sån här maskin men jag tycker om den. Jättemycket.

#11
2019-07-19 19:09

Jag gråter, ett rent helgerån. Blir detta den sista generationen av Corvette?

#12
2019-07-19 19:29

Underbart snygg!
Men nej, ingen Corvette.

#13
2019-07-20 08:58

Ingen korv här inte.

#14
2019-07-20 14:52

Corvette som modell nedlagd. Namnet återanvänds på en mittmotorbil.

#15
2019-07-20 17:14

en bil alla vill ha men få köper pga pris och opraktiskhet

#16
2019-07-20 19:30

Ser väl inte så pjåkig ut, men så värst mycket Corvette är det ju inte. Mittmotor är kanske ett måste om de ska hävda sig. Jag menar, en 718 ( till exempel Boxter) är ju faktiskt en bättre vägbil än en 911.
Den där långa, taniga knappanelen, hur tänkte man där? Har alla ergonomer avskedats?

#17
2019-07-20 22:38

Tillbaka till ursprunget med Corvette...vill man bygga en mer avancerad Ferrari konkurrent så varsågod, men låt Corvettenamnet vara förbehållet Corvette.....och håll er till ursprunget/rötterna som sagt, just my two cents...

#18
2019-07-21 16:42

Jag har en Corvette. En med motorn fram och bagageutrymme bak. Vi har just varit i Italien med den och har man en hustru så fyller man bagageutrymmet. Den här Corvetten är ingen långfärdsbil utan en bil för golfspelare kanske. Vad tusan tänkte GM på? Så inte byter jag.

#19
2019-07-21 17:07

Arne: Och vart ska du få plats med golfklubborna i denna? Tvärtom var väl den gamla mer för golfare isåfall....var inga problem få in varken barnvagn eller golfset i min Vette jag hade för en bunte år sen :)
Men håller med om att detta är fel väg att gå för en så anrik bil.

#20
2019-07-22 17:02

Med nya Corvette kommer Chevrolet tappa en del kunder och vinna en del andra.
Det finns alltid kunder som inte gillar förändring.
Jag tycker bara de första generationerna av Corvette varit snygga. Efter 1980 har bilarna sett ut som skräp. Nu har man ny modell som ser bra ut. En Corvette jag skulle kunna tänka mig.

#21
2019-07-22 22:47

Ser fin ut. Borde kommit i stället för sjunde generationen. Jag förstår GM:s ambitioner med den här bilen, att sin vana trogen kunna leverera en Corvette som håller konkurrensen stången och fortsätta vinna på LeMans. När Porsche flyttade motorn till mitten på sin 911 RSR har man börjat vinna igen. Och här kommer Corvette med mitt-motor som du och jag kan köpa till ett `skitpris´. Annars finns det ett antal generationer att välja bland så det är nog inget stort problem.

#22
2019-07-24 17:34

Till Henrik M. Det finns ett utrymme bakom motorn där golfbag med golfklubbor får plats. Nu har jag ju inte sett den på riktigt men visst, kanske kommer det att finnas specialdesignade väskor som får plats där. Så kanske kan hustrun få med sig en del. Jag får se när den står i en bilhall nära mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.