Bild
Nästa artikel

Här är nya Audi A7 Sportback

Nyheter

Det är dags för Audi att presentera en helt ny modell. Nya Audi A7 Sportback ska sammanföra coupéns sportiga elegans, sedanens komfort och Avantens flexibilitet.

Den nya femdörrarscoupén Audi A7 ska enligt Audi kombinera hög långfärdskomfort med sportig karaktär. Audi A7 är en stor bil och mäter 497 centimeter på längden, 191 centimeter på bredden och 142 centimeter på höjden.

Enligt Audi har man arbetet hårt för att maximera komforten i A7. Bland annat har Audi jobbat för att minska ljudet i kupén så mycket som möjligt, vilket givetvis får ses som en fördel när det gäller långfärdskomfort.

Audi A7 kommer att lanseras med fyra olika motoralternativ, två bensin och två diesel (mer information i faktarutan till höger).

Svensk lansering sker i höst och då kommer priserna att ligga på följande nivåer:

2.8 FSI 204 hk multitronic från 485 000 kronor
3.0 TFSI 300 hk quattro S tronic från 577 000 kronor 
3.0 TDI 204 hk multitronic från 545 000 kronor
3.0 TDI 245 hk quattro S tronic från 575 000 kronor
Audi A7 Sportback motorer:

- 2.8 FSI quattro S tronic med Audi valve lift system och 204 hk samt
280 Nm vid 5 250 v/min. 0-100 km på 8,3 sekunder och toppfart 235 km/h.
Blandad förbrukning 8,0 l/100 km vilket motsvarar 187 g CO2/km.

- 3.0 TFSI quattro S tronic med 300 hk samt 440 Nm mellan 2 900 - 4 500
v/min. 0-100 km på 5,6 sekunder och begränsad toppfart 250 km/h. Blandad
förbrukning 8,2 l/100 km vilket motsvarar 190 g CO2/km.

- 3.0 TDI quattro S tronic med 245 hk samt 500 Nm mellan 1 400 - 3 250
v/min. 0-100 km på 6,5 sekunder och begränsad toppfart 250 km/h. Blandad
förbrukning 6,0 l/100 km vilket motsvarar 158 g CO2/km.

- 3.0 TDI framhjulsdriven multitronic med 204 hk samt 400 Nm mellan 1
250 - 3 500 v/min. 0-100 km på 8,1 sekunder och toppfart 234 km/h.
Blandad förbrukning 5,3 l/100 km vilket motsvarar 139 g CO2/km.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Benny H
2010-07-27 14:00

Snygg men dyr! Kan vara ett alternativ för dom som vill ha en praktisk bil och inte behöver en renodlad kombi. Varför gör inte Saab något liknande?

#1
Lägerleffe
2010-07-27 17:29

Jajaaa, det är väl bra för VWs business att man kan sminka upp en folka och ta nära dubbelt så bra med pröjs för den.

#1
FE
2010-07-28 02:25

Ja Leffe, det var tydligen det du letade eftersom du gick in på denna sida...

#1
Calle
2010-07-28 12:03

Säkert en kanonbil - hoppas att köparna sen nöjer sig med TDI 204 hk och 0-100 på 8 sek och topphastighet 234 km/h. den är ju klart renast med 0.53 lit/mil /139 g CO2/km. Hade man en halv mille över blev det nog en sån här praktisk combicupé. Konstigt att inte Volvo S60 och Saabb 9-5 fick en liknande kaross. Inte bara snyggt även lättlastat o praktiskt!

#1
Emme som inte FUDar
2010-07-28 21:16

Trollhättan Start Your Photocopiers?

#1
Calle
2010-07-29 11:04

Emme; Som sagt hoppas även Volvo kommer att kopiera den bakluckan. F ö en gammal Saab- och Passat-konstruktion - vem var först? Gjorde i a f succé här i norden. Inte så dumt med 2 bilar i en!

#1
Benny H
2010-07-29 12:50

Calle det var Renault i slutet av sextiotalet som var först med detta sen kom Passaten och därefter Saab. Möjligt att det är en ännu äldre kontruktion...någon som vet mer?

#2
Freddeviktigt
2010-11-13 20:31

Vem var först med 4 hjul? 4 dörrar? Första coupén? Vem var först med V6? Vem var först med sekventiell låda? Svårt det där med att vara först? Verkar vara viktigt...
När nya A6 kombi kommer måste vi reda ut vem som var först med kombi? Fällbara baksäten?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.