Bild
Nästa artikel
Här är Hyundai Kona som elbil
Här är Hyundai Kona som elbil
Här är Hyundai Kona som elbil
Här är Hyundai Kona som elbil
Här är Hyundai Kona som elbil

Här är Hyundai Kona som elbil

Nyheter

Den eldrivna versionen av småsuven kan fås med räckvidd på 30 eller 47 mil.

Hyundai Kona Electric, som elbilen heter, kommer att finnas med två batterialternativ: Ett större och ett lite mindre litiumpolymerbatteri. Kapaciteten i det större batteriet är 64 kilowattimmar och enligt den nya körcykeln WLTP uppskattas räckvidden till 47 mil. Elmotorn kopplad till framhjulen producerar 204 hästkrafter och 395 Newtonmeter. Det mindre batteriet har en kapacitet på 39 kilowattimmar och kan ta bilen uppemot 30 mil på en laddning. Det här drivlinealternativet producerar 135 hästkrafter och 395 Newtonmeter.
 
Med 100 kilowatts snabbladdare fylls batteriet till 80 procent på mindre än en timme. Bilens inbyggda laddare, som används för att omvandla elnätets växelström till den likström som batteriet vill ha, är på 7,2 kW. Om en laddstation kan leverera en sådan effekt tar det 9 timmar och 40 minuter att ladda det stora batteriet från tomt till fullt. Motsvarande laddtid för det mindre batterialternativet är 6 timmar och 10 minuter. Bilen kan också laddas via ett vanligt vägguttag men räkna med dubbelt så lång laddtid om uttaget är avsäkrat med 16 A (3,7 kW) eller ännu längre med 10 A (2,3 kW).

Kona Electric skiljer sig designmässigt från vanliga Kona bland annat i den slutna fronten utan grill. Här sitter också laddluckan till sladden. Med laddkabeln på plats rymmer bagageutrymmet 332 liter.  

Här är Hyundai Kona som elbil

I förarmiljön finns ingen växelspak, utan körläge väljs istället via knappar i mittkonsolen och framför föraren visas mätinstrument och information i ett digitalt kluster på en 7-tums skärm.

Sedan tidigare har vi fått reda på att Kona Electric lanseras till hösten. Det finns inga prisuppgifter än.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona Electric?

Kommentarer

#1
2018-02-27 11:15

Körlägesväljaren är som i Ioniq electric så inga nyheter där.

Saknar däremot uppgift om möjlighet till dragkrok (går att få till fossil-Kona) och det verkar även bara vara möjligt med 1-fas AC-laddning vilket kan vara en dealbreaker; i Sverige är det i praktiken ingen som har säkrat för 32A vilket krävs för att få 7,2 kW, med 16A tar det i praktiken 20 timmar att fylla ett tomt batteri hemma.

#2
2018-02-27 11:15

Med rätt prissättning kan jag tänka mig att åka i en sådan. Att det sedan är en massa veck, svart plast och taket som skall "sväva" det är som man får ta nu för tiden, så ser mer eller mindre de allra flesta bilar ut.

#3
2018-02-27 11:23

Har den inte 3-fas ombordladdare ? Så att den kan laddas från 3-fas uttag, vilket ger 3*230*16= 11 kW?

#4
2018-02-27 11:24

Skärmen med handskador i en krock förstör alltsammans.

#5
2018-02-27 12:27

Tack N-klas, menar du för högt placerad skärm och/eller rattar som sticker ut , eller ?
Bedömer du värre än andra bilar ?

#6
2018-02-27 12:51

Bara för att en råkade ut för det i en Tesla Model 3 - som inte har skärmen på samma ställe? Mje känner att risken är sanslöst miminal.

#7
2018-02-27 13:15

Säker en vettig pendlarbil. Tror inte skärmen orsakar skador men gillar inte placering och design på den. Designen i övrigt ligger i tiden, inget att varken reta upp sig på eller yvas över. Frågan är hur funkar värmen på vintern? Och, hur många kan snabb-ladda hemma? Funkar trefas 16 A uttag så blir det intressant.

#8
2018-02-27 14:39

Angående skärmen så har det synts i EuroNcaps tester hur förare i flera fall slår högerhanden i skärmen när den står ovanpå panelen, enda orsaken att det uppmärksammades i en Tesla är / var att det är en Tesla och allt som händer en Tesla blir rubriker, när det händer i vanliga bilar reagerar ingen.

Det finns inget behov att ha skärmen högre upp än instrumenten.

#9
2018-02-27 16:49

Hög skärm är bara skräp
Ju högre ju svårare att trycka rätt med fingrarna.
Dessutom distraherande verkan för bilkörningen.
Jah ser inget positivt i det men bilen verkar trevlig.
Och det finns både mugghållare och två pryl fack.
+ för det.

#10
2018-02-27 17:06

Snygg bil med vettig förarergonomi.
Anonyma, tillslutna fronter får man väl vänja sig vid.

Beroende på pris och vägbuller kan den vara ett alternativ.

#11
2018-02-27 17:17

Jo, skärmen högt upp kanske inte oroar mig ur skadesynpunkt men väl ur synbarhets-synpunkt - inte minst för oss som har progressiva glasögon med relativt stor skillnad mellan närseende och avståndsseende.
Skall bli intressant att se prisbilden och hur stor skillnaden blir på de 2 olika utförandena. Sen kan jag tycka att i denna typ av bil borde den svagare elmotorn räcka utan vidare. Sen är väl kanske inte fronten den vackraste man sett men man får väl vänja sig med den typen av fronter på eldrivna bilar verkar det som.

#12
2018-02-27 17:17

Gissar att den har samma ombordladdare som Ioniq electric dvs 1-fasig, som betyder att hemmaladdning begränsas till 230V*10A=2,3 kW, som betyder en laddningstid för 64 kWh batteriet blir 29-30 timmar.
Man får ladda i omgångar om man skall köra längre sträcka !!

#13
2018-02-27 17:27

Paul
Om det stämmer så är det ju väldigt dåligt. Jag tänker mig att en elbil hemma ska kunna laddas fult under natten, 8-10 timmar.

#14
2018-02-27 18:04

Axa mfl
Vill man ladda fullt på 8-10 tim så behövs: 64 kWh/8 tim =8kW att ladda med. För 1-fas 230 V betyder det 8000 W/ 230 V= 35 A. Ett sådant abonnemang finns nog inte att köpa, 25 A är nog max, och det kostar kanske 4000 kr mer för abonnemang per år än huvudsäkringar med 16 A. Sedn är frågan om ledningarna håller i huset dessutom !!

#15
2018-02-27 18:55

Paul
Ok där ser man. Med andra ord så behöver man tänka igenom ett elbilsköp noga.

#16
2018-02-27 19:18

Skall nog inte tro på vad Paul skriver, verkar inte vara speciellt insatt. Har själv en 3-fas laddbox som ger 11 kW.

#17
2018-02-27 19:21

Det är väl oftast så att man inte tömmer batteriet helt varje dag så de tillfällen det händer kanske inte sammanfaller med att man behöver full kapacitet dagen efter.
Det är inte varje dag jag har full tank i bensindrivna bilen.

#18
2018-02-27 19:23

De flesta elbilar som säljs har inte trefas AC/DC-omvandlare inbyggd.

#19
2018-02-27 19:27

Stora hjul på liten SUV....

#20
2018-02-27 19:30

L.Mäkinen, men Laddboxen har 3-fas.

#21
2018-02-27 19:53

LennartJ,
Det är ju inte så mycket att glädjas över om bilen bara använder en fas.

#22
2018-02-27 20:11

L.Mäkinen. Jag vet inte hur insatt du är, men min bil laddar med 7,2 kW och det tar lite drygt 4 timmar att ladda ett tomt batteri. Betydligt mer än de 2,3 kW Paul anser vara max.
Dessutom har den givetvis en DC-snabbladdare inbyggd.
Sedan är det som du skriver, man tömmer inte batteriet innan man laddar. Utan normalt behövs det en knapp timmes laddning.

#23
2018-02-27 20:18

Jag vet ju inte hur din uppsättning ser ut eller vad du kör. Min uppfattning grundar sig på elingenjörsutbildning, arbete med dels elsäkerhetsprovning och dels försäljning av nätaggregat kombinerat med tre år och niotusen mil i elbil och några tusen i laddhybrid.

#24
2018-02-27 20:23

Så Hyundai med nya el-Kona går igenom *en ny fas* i sin utveckling.... :)
Kul iaf med grön färg. Inredningen har jag svårt för. Brett mellan framstolarna, verkar ju vara det som gäller. Och varför två plan? Ett övre plan med växel-knappar och mugghållare, och så ett hyllplan under. Jag förstår inte grejjen. Är det meningen man ska stoppa in telefonen där under? Flera andra tillverkare har försökt med samma och jag tycker inte o det... man får leta och knöla med inkoppling till USB-uttaget. Nej, detta gillar jag inte.
Men en konkurrent till Renault Zoë verkar det vara. Det börjar komma en del elbilar nu, och nästa år blir det ännu fler...

#25
2018-02-27 20:55

L.Mäkinen. Jag har väl beskrivit rätt väl vilken laddeffekt bilen tar emot och vilken utrustning jag har. Även jag har en elingenjörsutbildning i botten.
Vad jag förstår har du ingen Laddbox utan använder den medföljande laddaren på 10A, och då tar det tid att ladda.
Jag anser att den laddaren är en nödlösning som är bra att ha med sig, men hemma bör det absolut finnas en fast installerad Laddbox för en snabbare och säkrare laddning. Inte ur ett vanligt vägguttag, som jag undrar hur det mår efter 8 timmar med fullt effektuttag. Är nog rätt varm.

#26
1
2018-02-27 21:13

Kia och Hyundai äger. Och Leaf.

#27
2018-02-28 09:53

LennartJ,
Medföljande till min bil finns bara en EVSE-kabel, dvs ingen laddare alls. Det är bara en burk som talar om för bilen att den inte får dra mer än 10A från vägguttaget. Omvandlingen till DC sker i bilen. Den omvandlaren klarar 16A om man laddar med en annan sladd ur ett Typ2-uttag. I bilen finns ingen 3-fasig omvandlare till DC och det har den gemensamt med de flesta elbilar som säljs nu.
En e-Golf har såvitt jag vet enbart en enfasomvandlare och drar då max 16A ur en fas oavsett vad man har för box på väggen. På 8 timmar får man då ut max 29kWh.
Ingen elbil jag känner till har en DC-snabbladdare inbyggd. De har möjlighet att ta emot DC från en annan källa, men det finns ingen laddare i bilen utan strömmen går enklaste vägen till batteriet.

#28
2018-02-28 10:26

LennartJ mfl
Jag pratar om AC-laddning hemma. Hur kan du ladda med 7,2 kW och 1-fas 230 V ? Du behöver en huvudsäkring i huset som är större än 7200W/230=31 A Normal säkring är 16 eller 20 A.
Dessutom begränsar ombordladdaren laddningen till 6,6 kW.

#29
2018-02-28 10:37

Lennart J
Det finns ingen DC-snabbladdare inbyggd i bilen, ingen elbil har vad jag vet. Utan endast en 1-fas AC-laddare på 6,6 kW om det är samma som Ioniq electric har !

#30
2018-02-28 10:59

L.Mäkinen
Rätt, samma för laddbox: är ingen laddare utan en elektronikbox med in-och utkabel som övervakar laddningen.
Medföljande laddkabel kan visst ställas på 13 A också, ej fått bekräftat ännu.
Det betyder att om man tar 1-fas 230 V från ett 3-fas uttag, så är max laddningseffekt 230V*13A=3 kW.
Som Mäkinen säger så om man köper laddkabel som klarar 16A så blir maxladdningen 230V*16A=3,7 KW men då behövs kanske huvudsäkringar på 20 A om man har 16A nu. Ett sådant el-abonnemang kostar kanske 2000 kr mer mer år. En del att tänka på alltså !!!

#31
2018-02-28 14:47

Paul. Sluta med att sprida lögner. Har du hört talas om 3-fas? Jag skulle nog vilja påstå att samtliga fastigheter i Sverige har det. Om du läser ordentligt, skriver jag att min Laddbox med 3-fasanslutning levererar 11 kW. Men Bilen begränsar till 7.2 kW.
När det gäller DC-snabbladdning. Jag menar inte att den är inbyggd, utan att bilen kan laddas från en DC-snabbladdare.

#32
2018-02-28 15:03

Lennart
Läs vad Mäkinen skriver också. Du har rätt så till vida att en laddbox är ansluten till 3-fas och kan ladda upptill 11 kW men med 3 faser. Men en elbil med 1-fas laddare (bara 1-fas av 3 in till laddaren) medför att laddningen av bilen blir endast en tredjedel alltså 11/3=3,7 kW. Om du köper en elbil med inbyggd 3-fasladdare (eller 3 st 1-fas) så kan du ladda med 11 kW. Har inte sagt att fastigheterna inte har 3-fas, jag har sagt att denna elbil endast använder en fas. Hoppas du förstår nu, istället föra att angripa mig !!!!

#33
2018-02-28 15:32

Jag har besiktat en elledning till en fastighet med bara två faser. Tre km från transformatorn till fastigheten med 6 kvadratmillimeter järnledning...

LennartJ,
Vad har du för bil?

#34
2018-03-01 13:22

Paul. Du har nu kommit fram till att det finns 3-fas laddboxar som levererar 11 kW, trots det hävdar du att det inte finns några el-bilar som kan utnyttja den effekten.
Kan du förklara varför det då tillverkas 3-fas laddboxar som levererar 11-22 kW, om det inte finns några el-bilar som kan nyttja dessa?
Källhänvisning är ett krav.

#35
2018-03-01 13:39

L.Mäkinen.
Det finns torp med stampat jordgolv, vedspis och fotogenlampa. :)
Informationen som du levererar är lite passé. Tillhör troligen den 1:a generationen el-bilar.
En lista på el-bilar med ombordladdarens effekt, kommer från senaste tidningen Elbilen.
BMW i3, 7,4 kW
Hyundai ioniq, 6,6 kW
Nissan Leaf, ingen uppgift
Renault Zoe, 22,0 kW
VW e-golf, 7,2 kW
VW e-up, 3,3 kW
Tessla S, 11,0 kW
Tessla X, 11,0 alt. 16,5 kW

Beroende på batteri ligger väl laddtiden på lite drygt 4 timmar med helt tomt batteri.
Men om man laddar som du gör med 1-fas 10A, tar det givetvis betydligt längre tid.

#36
2018-03-01 13:34

Paul.
Du kan väl läsa och lära dig lite från denna länk:
https://m.fev.se/media/8201549/folder_saa-laddar-du-elbilen.pdf

#37
2018-03-01 13:55

BMW i3 kan ta emot 32A enfas.
Hyundai Ioniq, 28 A enfas
e-Golf, enfas

Tesla och Zoe trefas.
Effekten laddaren i bilen klarar spelar inte så stor roll när man inte kan dra mer än 16A från den enda fasen man använder. Att man installerar en laddbox med tre faser är väl för att man antagligen byter bil senare.

Fakta i tidningen Elbilen har åtminstone tidigare varit lite tveksamma. Bara en sån sak som att kalla komponenter för "Superkapacitatorer" säger en del om nivån.

#38
2018-03-01 14:18

L.Mäkinen. Läs info från länken #36 du också.

#39
2018-03-01 14:21

LennartJ,
Det finns inget nytt där. Det spelar fortfarande ingen roll att boxen klarar mer vid trefas om du bara kan använda en fas.

#40
2018-03-01 21:46

Mycket troende och tyckande här om ström och diverse annat.
Mäkinen har helt rätt om max strömstyrka och att det inte är någon skillnad med laddbox eller inte. Vill man ha snabb laddning hemma är det bara att punga ut för kraftigare huvudsäkringar.
Ser att jag kan få max 50A hemma, men det kostar 14.000kr mer än nuvarande 20A per år i fast avgift.
Men lär kunna ladda hyfsat snabbt om jag skaffar elbil.

#41
2018-03-02 08:09

Jaa, en del tycks ha svårt att ta till sig korrekt fakta.

#42
2018-03-02 08:14

LennartJ,
Berätta vad du har för bil som kan nyttja tre faser! Jag är genuint nyfiken och vill lära mig nya saker, men ännu så länge har inget du framfört visat att jag inte är uppdaterad.

#43
2019-02-01 23:18

16A 1-fas ger 3,7 kW max. 32A 1-fas ger 7,4 kW. Lennart kanske har 32A hemma, fast det är ovanligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.