Bild
Nästa artikel

Här är elbilen Mini Cooper SE

Nyheter

Den ikoniska Coopern kommer nu som elbil med en motor på 184 hästkrafter och en räckvidd på upp till 27 mil.

Redan 2017 presenterade Mini sitt elbilconcept på bilsalongen i Frankfurt. Nu är bilen som fått namnet MINI Cooper SE officiell. Bilen bibehåller still stora delar sin klassiska design, men kommer med några förändringar.

Mest utstickande är den grå och gula grillen som även gjort att bilen blir 17 mm längre än en vanlig Cooper. Även de säregna fälgarna sticker ut. Mini Electric-loggor har också placerats ut på några väl valda ställen, bland annat på laddningsuttaget som sitter på samma plats som det traditionella tanklocket.

30 mm lägre tyngdpunkt ska enligt tillverkarna också ge bilen mer ”go-kartkänsla”.

Elmotorn har en effekt på 184 hästkrafter och ett vridmoment på 270 Nm. Den kan ta sig från 0 till 60 km/t på 3,9 sekunder och från 0 till 100 på 7,3 sekunder. Bilen har en begränsad hastighet på 150 km/timmen och ska ha en räckvidd på 35–270 km.

Snabbladdning tillåts i upp till 50 kW. Det går också att ladda i vanligt uttag, Wallbox eller på andra publika laddstationer. 

Inne i bilen har också några ändringar gjorts. Bakom ratten sitter en 5,5 tum stor färgskärm som informerar om hastighet och körläge. belysningen på instrumentbrädan ändras i takt med batteriprocenten.

Mini Cooper SE kommer i tre olika utrustningsnivåer där ”Essential” är klassad som standard. Den går för 359 000 kronor. De övriga två utrustningsnivåerna heter "Experience" och "Maximise" och går för 383 500 kronor respektive 416 400 kronor.

Bilen kommer att börja att produceras i höst, men går redan nu att förhandsboka för en handpenning på 15 000 kronor.
 

Diskutera: Vad tycker du om Mini Cooper SE?

Kommentarer

#1
2019-07-09 20:45

Oäcka fälgar!

#2
2019-07-09 21:53

Håller med om att fälgarna var otroligt hemska, MEN hur kul är det inte med nåt nytt vi inte sett innan? Vem mer har såna? Ja, de var fula men jag hyllar att de vågar :)
I övrigt en överprissatt bil med på tok för dåliga prestanda vad gäller både räckvidd och laddningshastighet för att presenteras som ny 2019...

#3
2019-07-09 22:02

Jag har alltid varit svag för Mini i BMWs tolkning. Jag hade hoppats på mer räckvidd.

#4
2019-07-10 06:44

mycket pengar för få mil.

#5
2019-07-10 07:57

Bra att den inte ser ut som en tivolibil, men fälgarna är otroligt hemska.

#6
2019-07-10 08:28

27 mil är rätt bra med tanke på att bilen är liten så det ryms inte så mycket batteri. Men en Peugeot e-208 är kaxigare till lägre pris och lite rymligare. Vi får väl se hur långt ”Mini magic” räcker. :)

#7
2019-07-10 08:46

Antar att Mini använder samma drivlina som för i3. Den börjar bli lite "gammal" även att batteristorleken ökat under åren..

#8
1
2019-07-10 09:10

Så trist med elbilar som sitter fast i ett gammalt skal, inget kul med det.

#9
2019-07-10 10:30

27 mil - som att ha en 15 liters tank i bilen.

#10
2019-07-10 10:53

Fälgarna.... Är det möjligen så klurigt att de är tänkta att se ut som ett brittiskt eluttag? http://forumbilder.se/I6012/v204wt-web

#11
2019-07-10 16:17

Om bilen skall användas 100% i jobbpendling samt max 1-2 personer kanske det fungerar. Vidare tror jag denna mini är lite skoj att köra. Skulle däremot aldrig lägga pengar på en sådan här `27-milare´ då jag gissar att just de 27 milen blir skrattretande och förödande för andrahandsvärdet om 5-10 år

#12
2019-07-10 20:38

Sabud, vilken bil har inte ett skrattretande andrahandsvärde om 10 år?
Utom för säljaren förstås.

#13
2019-07-11 16:53

saabnisse: Jag ser det från en annan vinkel. Elbilar är precis i början av sin utveckling och det händer saker snabbt. Så 27 mil om 5-10 år kan påverka försäljningspriset liksom. Kanske läge att leasa elbilen och äga sin `hobby-Corvette´ ;)

#14
2019-07-11 23:08

Fossilbilar känns allt mera ute.
Kina som är världens största bilmarknad, slutar med fossilbilar 2025.
https://youtu.be/0CqTtTB9_-M?t=1507

#15
2019-07-12 08:12

Sabud,
Jag tror inte på såna enorma tröskeleffekter på priser. Det lät likadant när jag köpte min e-up! 2014. Först nu är en uppgradering på väg och även idag kostar en 2014 års e-up! 115 kkr som billigast på Blocket.

#16
2019-07-12 11:32

"Nya Mini Cooper SE känns inte som den moderna elbil vi hade hoppats på - snarare tvärtom", skriver Ny Tekniks reporter Felix Björklund.

"Kan avfärdas som hopplock från reservdelslådan"

https://www.nyteknik.se/elbilar/analys-mini-cooper-se-ar-ett-minimalt-st...

#17
2019-07-12 15:40

Kanske: Sen är jag inte övertygad om att det är nackdel att en del av elbilarna inte känns som det moderna jättehoppet i teknik....utan jag tror helt klart det finns en stor marknad även för de elbilar som känns som en vanlig bil i det stora hela. Trots allt finns där en stor del bilköpare därute som är skeptiska till allt nytt.....då är det nog bra att det finns en elbil att köpa som inte behöver jättestort teknikintresse för att sätta sig in i....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.