Bild
Nästa artikel
Här är den bayerska besten BMW M5
Här är den bayerska besten BMW M5
Här är den bayerska besten BMW M5
Här är den bayerska besten BMW M5
Här är den bayerska besten BMW M5

Här är den bayerska besten BMW M5

Nyheter

För första gången är den busigare M-femman fyrhjulsdriven – när föraren så önskar.

Tyska biltillverkaren BMW har offentliggjort prestandabilen M5, en sedan baserad på nya 5-serien. För första gången är den fyrhjulsdriven och det ska vara en specialutvecklad sådan, kallad M xDrive. Som standard driver M5 på alla fyra hjulen men det går att ställa in 2WD-läge, vilket ger ”100 % bakhjulsdrivet beteende där förarens egen skicklighet sätter gränsen”, enligt BMW.
 

Här är den bayerska besten BMW M5

Motorn är en 4,4 liters biturbo V8. Nya turboaggregat, laddluftkylning och högre bränsleinsprutningstryck ger både högre vridmoment och effekt än föregångaren. Effekten är 600 hästkrafter och 750 Newtonmeter. Detta gör att 0-100 km/h kan avverkas på 3,4 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h men kan låsas upp till 305 km/h med ett tillvalspaket. Kraften skickas genom en åttastegad M Steptronic automatisk växellåda. Föraren kan också växla manuellt med hjälp av paddlar på ratten eller växelväljaren på mittkonsolen.

Här är den bayerska besten BMW M5

Tak i kolfiber och motorhuv i aluminium har sänkt vikten jämfört med förra M5. I standardutförandet har bilen M compound-bromsar med blålackade bromsok. Känner du istället att guld är din kulör går det att få bilen med kolfiberkeramiska bromsar och guldlackade bromsok.

Här är den bayerska besten BMW M5

Från och med september i år går det att beställa en M5, men köpare behöver ge sig till tåls till våren 2018 innan bilarna levereras. Svenska priser är inte klara men i Tyskland kostar M5 från 117.900 Euro, motsvarande drygt  1.125.000 svenska kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW M5?

Taggar: Nyheter, BMW M5

Kommentarer

#1
2017-08-22 08:46

Trist att man är så fattig och att staten hatar bilister som har roligt.

#2
2017-08-22 08:49

Wow, coolt. Spitzenklasse!

#3
2017-08-22 08:51

En fin och troligtvis underhållande vagn. Men jag tycker nog att RS6 som avant känns ett strå vassare. MVH AL

#4
2017-08-22 11:46

A.L de har kjørt den mot RS6 og AMG E til 100 km begge kom bak og fra 0 til 200 så var forskjellen stor til BMW fordel den tar 11.1 sek til 200 som nesten er 911 turbo S sin tid, så det var meget imponerende

#5
2017-08-22 13:29

Fantastisk

#6
2017-08-22 18:12

Varken BMW M5, MB 63AMG eller Audi RS6 är sportbilar. Visst, de har prestanda som heter duga men de är ju kolosser för autobahn.

Ska du åka sportigt ska det vara BMW M2, det är en riktig njutning.

#7
2017-08-22 18:45

Håller helt med dej Draxon, jag har själv en BMW M235i, och den är en riktig goding den med.

#8
2017-08-22 20:51

Draxon
Jag tror att en M5 piskar ganska bra på bana.

Jag tar gärna än M5. Den perfekta familjebilen? ;-)

#9
2017-08-22 22:37

En standardbil skall inte köras på bana. Däck, bromsar och chassi är inte kalibrerade efter bana utan efter gatkörning. Det gäller även en M5. Men som Autobahn-express är den givetvis en alldeles förträfflig vagn. Det är också i en sådan miljö som 99% av de producerade bilarna körs. MVH AL

#10
2017-08-22 22:47

AL
Fel. Man kan ta i princip vad som helst och köra på bana. En del går fort och en del går mindre fort.
Det är inga skitbromsar på en M5, chassit är tillräckligt bra och däck kan man välja efter underlag. Visst, det är ingen ETCC bil men frågan är om man kan komma närmare.

#11
2017-08-23 06:45

Ja det är förstås sant. Även en traktor kan man åka runt med på en bana om man föredrar det. Men fortfarande är inte en traktor eller en M5 optimerade för bankörning utan för transporter ute i verkligheten (eller för körning till och från banslingan). Däck, chassi och bromsar är anpassade efter vardagslivet, förutom vad vikten hos fordonet i fråga ställer till med. MVH AL

#12
2017-08-23 08:02

En BMW M5 med en V8 är troligen den ultimata familjesportbilen som de flesta skulle vilja ha, mig inkluderad. Det intressanta i artikeln är att man poängterar att AWD helt riktigt ger säkrare köregenskaper på en bil, oavsett märke, jämfört med 2WD av den anledningen dvs av trafiksäkerhetsskäl borde väl ALLA bilar ha AWD som standard?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.