Bild
Nästa artikel
Här är bästa länderna för bilsemestern

Här är bästa länderna för bilsemestern

Nyheter

Planerar du en bilsemester i Europa i sommar? En ny sammanställning visar vilka populära resmål som är säkrast och billigast att ta bilen till.

Det är företaget Carglass som ligger bakom undersökningen som bland annat berättar vilka populära resmål som har säkraste vägarna och billigast bensinpriser. Bäst betyg får Tyskland medan man bör se upp för Spanien och Italien.

De säkraste vägarna hittar man i Norge, Schweiz och Sverige. De farligaste vägarna finns i Ryssland.
 

Foto: Carglass
Foto: Carglass

Bland de mest populära resmålen utmärker sig Tyskland, Danmark och Spanien som säkrast. I den förstnämnda är bensinpriset bland de billigare och ligger på cirka 16 kronor. Till skillnad från Frankrike, Italien och Spanien slipper man också vägtullar i Tyskland.

Även om man alltid bör hålla rätt hastighet så menar John Bernfell, marknadschef på Carglass att det kan vara särskilt viktigt att känna till gränserna i vårt nordiska grannland.

– Vi uppmanar såklart alla att hålla sig inom hastighetsbegränsningen men kanske lite extra mycket i Danmark. Där kan böterna bli väldigt höga och bli en tråkig utgift i semesterkassan, säger John Bernfell.

Diskutera: Vart ligger ditt drömresemål för bilsemestern?

 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-07-17 15:05

"säkraste vägarna"
Sverige har Europas mest slitna vägar, flaskhalsar som skapar köbildning, ogenomtänkta vägarbeten, flest dårar på vägarna, etc etc ... Danmark och Tyskland känns betydligt mer tryggt att köra i, Sveriga har halkat ner till en jumboplats här också!

#2
2019-07-17 16:13

Jag är just på väg hem från Finland, och kan konstatera att det är mycket trevligare att köra där.
Folk tvingar sig inte alls fram som i Sverige, det tutas sällan, det visas mer hänsyn.
Vägarna är något bättre.

#3
2019-07-17 16:43

Jag är i Danmark nu, en fröjd att köra här. Vägarna är dessutom inte så bullriga, och trafiken flyter bättre. Jag minns för ca 15 år sedan, körde ner till Belgrad..det flöt på i alla länderna tills man kom till Sverige igen. Svensken verkar vara en dålig förare som enbart tänker på sig själv.

#4
2019-07-17 16:45

Tyska köer och tysk matkultur gör ju dock att man helst gasar igenom så fort man kan.

#5
2019-07-17 17:43

Betydligt trevligare att köra nere på kontinenten än i Sverige där alla skall fram först och hastighetsskyltarna inte ens ses som rekommendationer utan bara som irritationsmoment vid vägarna. Håller med om att det kan vara köer i Tyskland men tex Spanien har mycket lugnare och sansad trafik än här hemma. Portugal och Grekland är dock ändå värst.

#6
2019-07-17 20:07

Man skall inte tanka och böta i Danmark. I övrigt trevligt land - och få backar.

#7
2019-07-17 22:01

Är på semester nu och har kört i danmark, tyskland, belgien, england, frankrike, italien. Har några länder kvar innan jag är hemma men jag kan säga att jag inte betalt mer än 14.70kr per liter diesel i något av dessa länder.
Billigast var danmark (9.5 dkr/liter)
Tanka inte efter betalvägar så blir det billigare än i sverige. (Valutakurs 1 euro = 10.5kr)

#8
2019-07-18 00:16

Var extra vaksamma om ni kör i Italien (och undvik Toscana och Pisa till varje pris, läs länken längst ner), det kan komma hem böter långt efter att man varit där. Vi hade ställt GPS:en från hotellet i Rom till något ställe vi ville besöka och det började dyka upp skyltar med "Zona traffico limitato" och "Restricted traffic zone". Problemet för oss var att det inte var möjligt att svänga varken höger eller vänster, ej heller stanna och vända (körfälten avdelade). Det var bara att följa trafiken och betala ett år senare när böterna kom.

Jag har inget emot miljözoner, men då ska det finnas en möjlighet att svänga av (och ges möjlighet att undvika dessa) för de som inte vill köra in i zonen. I vårt fall fanns inget alternativ, och det kändes ganska uträknat !

En del skyltar är också lätta att missa i vimlet av alla andra skyltar såg vi också när vi promenerade, och kamerorna sitter dolda på fastigheternas fasader.

Bor ni på ett hotell inom en zon så måste ni också direkt ta detta med hotellreceptionen (de frågar inte ER om ni tog bil dit) Hotellet kan då hjälpa dig att ansöka om tillstånd. Mer om det här http://www.italiantouristoffice.se/sv/i/14.html

https://www.expressen.se/dinapengar/.../boteslapparna-valler-in-nio-mana...
https://bilresaieuropa.se/boter-for-kora-i-miljozoner-i-italien/
https://www.reseguiden.se/diskussioner/bra-att-veta-vid-bilhyra-bilsemes...

#9
2019-07-18 14:37

Jag har kört i Italien varje år sedan 2011, och har aldrig sett någon sådan skylt. Håller mig dock borta från storstäder. Pisa har jag kört i och inte heller sett någon där.
Inga böter har jag fått heller...

#10
2019-07-22 05:51

Trivs också mycket bättre på vägarna så fort man kommit utanför Sveriges gräns.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.