
Så här firas en VM-rallycrosseger. Timmy Hansen showar för pressuppbåd och publik.
Timmy Hansen har funnit vinnarspåret. Inför närmare 80 000 åskådare på Loheacbanan i Frankrike kom andra raka segern i rallycross-VM.
Timmy Hansens taktiska triumf bäddade för segern. Han var kall nog att avvakta med att använda sina bästa däck lagom till finalen.
– Vilken start jag fick sen, en av mina bästa i karriären, jublade Timmy. Just att få vinna i Frankrike, med Peugeot, är hur stort som helst.
Inför pressuppbådet ”simmade” Timmy på biltaket, och tog emot folkets jubel.
Hans konkurrent om VM-guldet, regerande världsmästaren Petter Solberg, hade inte en chans att hänga på. Bakom Timmy och Solberg hände desto mer. Mattias Ekström snurrade bort sig redan efter första ”tajta” svängen. Ytterligare en svensk pallplats var på gång. Johan Kristoffersson körde ned i en grop och kom lite för långt ut i en sväng, men då passade en annan svensk på att ta över kampen om bronsplatsen. Robin Larsson jagade fransmannen Jean-Baptiste Dubourg då oturen var framme.
– Något hände med drivlinan, det gick inte att köra en meter till, suckade Robin som till en början hade svårt att glädja sig åt sin sjätte plats, som det nu blev.
Efter hand insåg Robin att han ändå gjort en prestation, att på nytt ta sig till final som ”amatör” i den tuffa konkurrensen väcker uppmärksamhet. Robins satsning är hemvävd, till skillnad mot de andra teamen som till stor del är stöttade av fabriker, importörer eller återförsäljare
VM-tabellen toppas fortfarande av Petter Solberg före Timmy Hansen och Johan Kristoffersson.
– Jag är nöjd med att vi vänt en nedåtgående trend, säger Johan. Jag lyckades ta mig till final trots att jag fick köra semifinalen utan turbotryck. Det var fantastiskt att teamet kunde lösa problemet med tanke på den korta tid vi hade mellan semi och final.
– Vilken start jag fick sen, en av mina bästa i karriären, jublade Timmy. Just att få vinna i Frankrike, med Peugeot, är hur stort som helst.
Inför pressuppbådet ”simmade” Timmy på biltaket, och tog emot folkets jubel.
Hans konkurrent om VM-guldet, regerande världsmästaren Petter Solberg, hade inte en chans att hänga på. Bakom Timmy och Solberg hände desto mer. Mattias Ekström snurrade bort sig redan efter första ”tajta” svängen. Ytterligare en svensk pallplats var på gång. Johan Kristoffersson körde ned i en grop och kom lite för långt ut i en sväng, men då passade en annan svensk på att ta över kampen om bronsplatsen. Robin Larsson jagade fransmannen Jean-Baptiste Dubourg då oturen var framme.
– Något hände med drivlinan, det gick inte att köra en meter till, suckade Robin som till en början hade svårt att glädja sig åt sin sjätte plats, som det nu blev.
Efter hand insåg Robin att han ändå gjort en prestation, att på nytt ta sig till final som ”amatör” i den tuffa konkurrensen väcker uppmärksamhet. Robins satsning är hemvävd, till skillnad mot de andra teamen som till stor del är stöttade av fabriker, importörer eller återförsäljare
VM-tabellen toppas fortfarande av Petter Solberg före Timmy Hansen och Johan Kristoffersson.
– Jag är nöjd med att vi vänt en nedåtgående trend, säger Johan. Jag lyckades ta mig till final trots att jag fick köra semifinalen utan turbotryck. Det var fantastiskt att teamet kunde lösa problemet med tanke på den korta tid vi hade mellan semi och final.




Resultat, VM-deltävling, Frankrike:
1. Timmy Hansen, Sverige, Peugeot 208,
2. Petter Solberg, Norge, Citroën DS3,
3. Jean Baptiste Dubourg, Frankrike, Citroën C4,
4. Johan Kristoffersson, Sverige, VW Polo,
5. Mattas Ekström, do, Audi S1,
6. Robin Larsson, do, Audi A1.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.