Bild
Nästa artikel

Guld till Volvo-veteran

Nyheter

Världens kanske viktigaste uppfinning för avgasrening på bilar utvecklades av Volvo Personvagnar i början av 1970-talet. Under ledning av den legendariske miljöexperten Stephen Wallman presenterades trevägskatalysatorn styrd av en lambdasond. Nu har Wallman belönats med Kungliga Automobil Klubbens (KAK) guldmedalj.

När de första Volvobilarna med trevägskatalysator och
lambdasond kom till Kalifornien tog representanter för myndigheterna en
av bilarna, körde till Capitolium i Washington där kongressen samlas,
och ställde frågan: "Varför kan inte amerikanska tillverkare när lilla
Volvo kan?"

Året var 1976. Då hade
bilbranschen under sex år levt med vetskapen om att de amerikanska
lagkraven på avgasrening skulle skärpas radikalt enligt 1970 års "Clean
Air Act". Volvo utsåg Stephen Wallman till ansvarig för
emissionsutveckling, ett projekt som snabbt växte och kom att omfatta
ett 60-tal personer.

- Vi arbetade med tre eller fyra
olika lösningar men insåg ganska snart att detta var den uppenbart
bästa. Emissionsvärdena var bäst liksom körbarheten och
bränsleförbrukningen, berättar Stephen Wallman.

Systemet
typgodkändes och det tog bara några år innan hela bilbranschen kopierat
lösningen. Men det dröjde fram till 1989 innan Sverige lagstiftade
kring utsläppsnivåer och lambdasonden blev obligatorisk.

Stephen är numer pensionerad men följer med stort intresse utvecklingen av alternativa bränslen.

-
Tyvärr för bilindustrin har jag svårt att se en gemensam lösning. Ett
så standardiserat bränsle som bensin och diesel finns inte. Även om
alla skulle enas om ett alternativ så finns inte samma råvaror att
tillgå i Norrland, södra Frankrike och Tropikerna. Det är en stor
utmaning för branschen.

I mitten
av februari tilldelades Stephen Wallman Clarence von Rosen-medaljen i
guld av Kungliga Automobil Klubben för sina banbrytande miljöinsatser
på Volvo Personvagnar.

Stephen Wallman

Ålder: 65
Familj: Fru och utflugna barn
Bor: I Göteborg
Utbildning: Teknologie licentiat med maskininriktning på Chalmers Tekniska Högskola
År på Volvo: 1/9 1968 till 31/12 2002, bland annat som ansvarig för emissionsutveckling, drivlinechef och ansvarig för Komplett Vagn
Andra miljöinsatser på Volvo: Bland annat delaktig i Volvo Personvagnars satsningar på gas-, hybrid-, el och metanolbilar
Kör idag: En Volvo V70 Flexifuel

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.