
Företaget som äger Volvo ska tillsammans med Mercedestillverkaren Daimler göra eldrivna Smartbilar i Kina.
Daimler och Geely har bildat gemensamt bolag med 50/50 i ägarandel med sikte på att göra eldrivna Smartbilar. De ska byggas i Kina och försäljningen startar 2022 över hela världen.
Fram tills dess produceras nuvarande generationen Smartbilar i tyska Hambach som om några år ställer om till att bygga en ny kompakt elbil från Mercedes i EQ-familjen.
Det ska också utvecklas en större modell av Smart, det kommer att bli en bil i B-segmentet.
Diskutera: Vad tycker du om affären mellan Geely och Daimler?
Kommentarer
Den här typen av fordon är väl det som blodsbatterier lämpar sig bäst till. De skall vara små och lätta och ha ett så litet blodsbatteri i sig som möjligt. Max 300 kg skall de väga. Tyvärr sätter väl Euro Ncap käppar i hjulet för att göra en utpräglad statsbil för de lär väl testa dem på samma vis och i samma hastigheter som de testar allt annat, i klump. Ingen skillnad görs på huruvida fordonet främst skall användas i stad, terräng, landsväg med mera. Klarar de inte samma typer av krockar och har de inte precis samma typer av elektroniskt bling-bling så får de inte de eftertraktade stjärnorna. Och får de inte stjärnorna så sablar motorpressen ner dem.
.
Zon år 2022 för diesel är helt meningslös då det inte är någon praktisk skillnad på Euro 5 och Euro 6 b/c vid verklig körning, tom flera Euro 5 som släpper ut mindre NOx än somliga Euro 6 b/c Ska de vara någon skillnad så måste det vara Euro 6d temp och senare. Tyskland har förstått det men inte Sverige...
Geely (Kinesiska staten) är störste ägare i Daimler så det var väl inte precis oväntat att de skulle göra bilar ihop.
@GRP
Ööööh.. det där var så barnsligt sagt att du får ett "den som sa´t han va´t" tillbaka. Uppenbarligen är det du som får mest gas och det av dig själv.
.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.