Nästa artikel
Geely går in i Volvo
Nyheter

Geely går in i Volvo

Publicerad 27 december 2017
Volvo Cars ägare Geely har köpt upp investmentbolaget Cevians andel av Volvo AB.

Geely köper de 8,2 procent av Volvo ABs aktier som tillhört Cevian de senaste elva åren. Det gör Geely till största ägare mätt i kapital och näst störst i antal röster. 

Geely är sedan 2010 ägare till Volvo Cars, det vill säga Volvos personbilar. Att de nu också blir storägare i lastbilstillverkningen har enligt Cevian inte påverkat affären nämnvärt.

– Jag tänker inte så mycket kring det förutom det faktum att de har gjort ett väldigt bra jobb som ägare i Volvo Cars vilket gav oss ytterligare tillförsikt i att lämna över ägandet till Geely. Det är fantasiskt vad som skett med bolaget om man jämför med vad som skett under Fords ägande. I övrigt gör vi inga reflektioner, säger Cevian-grundaren Christer Gardell till TT.

Diskutera: Tror du att affären är bra för Volvo?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-27 13:19
Leif R

Kapitalet har inga gränser, knappast heller för en "klippare"!

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Man kan skaffa sig globalt herravälde genom militära strategier, eller genom ekonomiska.

#3 • Uppdaterat: 2017-12-27 18:48
bgl

Närmar sig att bli ett territoriellt spörsmål.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-27 21:38
Peter E

Det är just det artikeln handlar om.....

#5 • Uppdaterat: 2017-12-27 22:46
J.L

Cirkeln börjar slutas. Tänk vad fel Leif Johansson och dåvarande ledning gjorde när de styckade Volvo och sålde PV till det tekniktunga Ford, som skulle garantera den framtida utvecklingen och överlevnaden för personbilarna. Nu när det blir mer generisk teknik med automatisering av körningen samt nya drivlinor finns helt plötsligt synergierna på nytt. Tråkigt att det blir den asiatiska långsiktigheten i form av kineser som gör detta på en tidigare svensk kronjuvel. Nog bara att konstatera att detta följer samma utveckling som teko, varv, telekom gällande produktion och teknikspets på utvecklingssidan. Kinesiska staten följer sin plan att genom Geely och andra företag,att sakta och säkert ta över kontrollen och makten i världen ekonomiskt.

#6 • Uppdaterat: 2017-12-28 06:28
Pertill

Är detta verkligen bra ur svensk säkerhetssynpunkt !och vår relation till USA ?

#7 • Uppdaterat: 2017-12-28 18:48
Vorwärts

Pertill, bättre att vi blickar österut istället mot det stora landet i väst med en orange lyktgubbe med fingerspetsen på avfyrningsknappen. Kina står för fred och stabilitet i världen.

#8 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

När Ford ägde Volvo hade rollen som en förmyndare för förståndshandikappade svenskar som fick skriva under papper för att köpa penna. Under kinesiskt styre mår Volvo ekonomiskt bättre ännnånsin och självförtroendet är på topp. Kineser behandlar Volvo som en värdefull tillgång, amerikaner som PR bihäng. Vilken föredrar ni? Var inte orolig, Kina och Ryssland-skräcken handlar om mer militäraslag än riktigt hot. Putin och Jinping är mer balanserade, pålitliga och klokare än den moroten. Samt snyggare:)

#9 • Uppdaterat: 2017-12-30 12:17
Raphael

Att kinesiska staten (alla kinesiska företag har kinesiska staten som delägare) går in som ägare i allt fler europeiska företag, även svenska företag, får givetvis politiska konsekvenser. T ex så vågar inte svenska regeringen längre diskutera Tibet-frågan med kineserna, Kinas invasion av Tibet är en död fråga i Europa på grund av kinesiska statens allt mer ökande ekonomiska inflytande i västvärlden. Kinesiska staten ökar även sitt ekonomiska inflytande i Sydamerika och Afrika, där kinesiska företag expanderar och investerar. Världens maktsfär flyttas nu från väst till Kina - och Kina är en diktatur, inte en demokrati. Det är givetvis problematiskt när allt mer av världen styrs och kontrolleras från Kina - ett Kina som censurerar internet och annan media och som utövar ekonomiska påtryckningar på de som inte gör som kineserna vill.

#a • Uppdaterat: 2017-12-30 12:26
J.L

Bra kommentar Raphael. Det är världsherravälde som är målet! Det är väldigt få som aktivt driver en demokratiseringskampanj för Kina. Samtidigt skiljer sig asiatisk demokrati från västerländsk

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.