Bild
Nästa artikel
Geely FY11 baseras på Volvo XC40

Geely FY11 baseras på Volvo XC40

Nyheter

Sport-coupé-suven dyker upp under 2019.


 

Vi har tidigare fått se sparsamt belysta bilder på bilen med kodnamnet FY11, men nu visas den i fullt dagsljus. Den blir den tredje bilen som Geely planerar att släppa under detta år. På agendan finns också en helt eldriven sedan, som vi fått se bilder på, samt en flexbil.

Geely FY11 baseras på Volvo XC40

FY11 byggs på Volvos och Geelys gemensamt utvecklade plattform CMA (Compact Modular Architecture), en grund den kommer att dela med Volvosuven XC40. Även om basen är densamma har Geely satt sin designprägel på bilen. FY11 ska enligt biltillverkaren likna ett större kattdjur mitt i språnget.

Geely FY11 baseras på Volvo XC40

Under huven sitter 2-litersmotorn TD på 238 hästkrafter. Förkortningen TD står inte för turbodiesel, utan är Geelys benämning på en bensinmotor med turbo, i detta fall motsvarigheten till Volvos T5, fast med några färre hästkrafter. FY11 ska gå att få med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. 

Diskutera: Vad tycker du om FY11?

Geely FY11 baseras på Volvo XC40
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-01-21 15:24

Fy11!? Vilket namn och när ska vib sluta slänga sig med ord som "livstilskombi" och "sport-coupe"?

#2
2019-01-21 16:21

Synd att det inte är en Volvo XCC 40. Riktigt snygg och XC40’s CMA-plattform har ju fått mycket beröm.

#3
2019-01-21 16:33

PR avdelningen är väl inte så hemma med svenska uttryck tydligen, FY och katt är ju annars ingen positiv kombination "Fy katten..."
Fast just det, säger man kanske hos Jaguar som säkert är måttlig förtjusta.

#4
2019-01-21 16:56

På tal om reklam och Jaguar.....https://www.youtube.com/watch?v=iD9XNUYHCNQ

Fortfarande en av de bästa reklamgrejerna på länge! Hur Jaguar replikerade på Mercedes reklam......

#5
2019-01-21 16:57

Vad gäller Geely FY11 så tycker jag den är snygg, jag gillar denna biltyp skarpt, älskar bilar som sticker ut lite och inte bara faller in i ledet av den grå massan.....

#6
2019-01-21 17:03

Tur att de inte döpte den till FY17 (Fy Sjutton), ha,ha. Annars är det en mycket snygg modell de kommit med. Skulle verkligen kunna tänka mej att köpa en. Påminner lite om BMW X6 i bakdelen, fast snyggare.

#7
2019-01-21 17:34

Lite förvirrande när TD står för bensin och inte för diesel, som vi är så vana vid här..
Kan det komma med nåt eget istället för att kopiera andra vore det trevligare, de flesta bilar ser likadana ut ändå..
Som att kopiera en kopia..

#8
2019-01-21 18:32

Bra mycket snyggare än XC40!

#9
2019-01-22 08:20

Kinesisk bil, inklusive Volvo, är ju ett bra sätt att rösta med fötterna (eller plånboken), om man stödjer det sätt som Kina fungerar på...

#10