Bild
Nästa artikel
Gasdriven kombi-Golf åter i Sverige

Gasdriven kombi-Golf åter i Sverige

Nyheter

Nu går det att köpa Volkswagen Golf Sportscombi TGI igen.

Biltillverkaren har uppdaterat den gasdrivna kombin så att den nu har tre gastankar och en räckvidd på 44 mil. Gastankarna är tillverkade i kolfiberarmerad plast, respektive metall, och sitter under golvet. Bilen drivs i första hand på gas. Det finns en bensintank på nio liter, men den ska enligt Volkswagen ses som en backup.

 

Gasdriven kombi-Golf åter i Sverige

Motorn är en 1,5-liters, fyrcylindrig bensinturbo kopplad till sjustegad automatlåda och ska enligt biltillverkaren vara både snålare och piggare än förut. Bränsleförbrukningen sägs vara 0,42 liter per mil vid blandad körning och CO2-utsläppet är uppmätt till 116 gram per kilometer. Att accelerera från stillastående till hundra kilometer i timmen tar 10,9 sekunder. 

Golf Sportscombi TGI kostar från 297.900 kronor, innan miljöbonusen på 10.000 kronor. 
– Vi förväntar oss ett stort intresse och tillgången för vår marknad är god. Vid beställning idag kan bilen levereras redan innan årsskiftet, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om gasdrivna Volkswagen Golf Sportscombi TGI?

Kommentarer

#1
2019-09-23 10:56

"Gastankarna är tillverkade i kolfiberarmerad plast eller metall"? Vet man inte det?
Och om de är tillverkade i metall vore det ju intressant att veta vilken metall och om det är stål hur de är korrosionsskyddade?
Är bara gasbehållarna rätt utförda är nog gasdrivna bilar det mest ekonomiska och miljövänliga man kan ha idag.

#2
2019-09-23 13:22

saabnisse, om du tittar på bilden så ser du nog hur det är. Ståltank under sätet och komposit under bagageutrymmet.

#3
2019-09-23 13:31

@Audi, jag ser det, men varför skriver man inte det?
Och hur vet du att det är en ståltank, det står ju bara att det är metall, det kan ju vara aluminium? Och om det är stål, hur är den ytbehandlad?
Det är ju just dåligt korrosionsskyddade ståltankar som ställt till de flesta problemen med gasbilar!

#4
2019-09-23 13:39

Bra, det finns för få alternativ på gasbilar!

#5
2019-09-23 14:44

@saabnisse, ja, man hade kunnat va tydligare. Men så här skriver man på en tysk site: "Der dritte Erdgastank ist aus speziell beschichtetem, hochfestem Stahl gefertigt." Alltså speciellt höghållfast stål som är belagt;-) Jag tror att man valt det materialet p.g.a. tanken ligger inne i bilen under sätet (tror jag).

https://www.automativ.de/erdgas-als-loesung-neuer-vw-polo-tgi-und-golf-t...

#6
2019-09-23 17:28

Ok, ligger flaskan inne i kupén är det bra, då slipper man nog det obehagliga utseendet på den som Opel får och som visas i en svåråtkomlig artikel här på hemsidan.

#7
2019-09-23 18:52

Kalasbra med fler gasalternativ!

#8
2019-09-23 20:58

Ja, tummen upp för detta. Kul att se att bolagen vågar satsa igen.
Verkar som denna motor är ett lyft mot den gamla 1,4 110HK som den ersätter (som var rätt trist).
En del tester kritiserar räckvidden, men den piskar ju de flesta elbilar i båda tanktid och räckvidd.

#9
2019-09-23 22:04

Problemet är fortsatt brist på stationer. Det finns fler laddplatser i Sverige än stationer för gas. Jag har 5 mil till närmaste gasstation.

#10
2019-09-23 23:06

Man köper självklart det som passar bäst för ens behov och där det finns tankmöjlighet.
Det investeras fortsatt i gas och kommer sannolikt fortgå över en överskådlig tid, el kommer inte vara det enda bränslet i framtiden.

#11
2019-09-23 23:09

Intressant nyhet för jag visste inte ens att den varit borta från marknaden i Sverige. Bra att den återkommit!

#12
2019-09-24 08:44

Jag skulle inte köpa en gasbil även om jag bodde i samma kvarter som stationen. Problemet är att det finns för få i Sverige. Framförallt i Norra Sverige och på glesbygden är det ont om gasstationer. Det är givetvis en nackdel när man är på resa.

Sen tror jag att de återkommande rapporterna om rostiga tankar skrämmer bort privatkunderna och sänker andrahandsvärdet.

#13
2019-09-24 09:11

Läskigt med gas.

#14
2019-09-24 10:49

Det finns rätt många gasmckar i Sverige och dom blir allt fler, de gånger det inte finns så har man bensin som backup.
Bor man i ett område där det inte finns en gasmack inom en 10 mils radie som man passerar så finns det andra alternativ, världen är inte binär.

#15
2019-09-24 14:13

Bensintanken i Golf är bara på 9 liter så man kommer inte så långt. Att det skulle finnas många stationer i Sverige stämmer inte. Inte om man kollar norr om E18.

Det finns bara två stationer i hela Värmland norr om Karlstad: Arvika och Torsby. Det är allt.

I Dalsland finns det bara i Brålanda, Mellerud och ED samt Bengtsfors. Det är allt för detta härliga landskap.

Tittar vi norr om Västerås så finns det i Fagersta och Sala. Det finns i Borlänge. Sen ingen mer. Du ska till E4 och Sandviken Gävle för stationer och sen har du vid E4 upp mot Sundsvall och lite till.

Men kolla väster om E4 och norr om E18. Det ser väldigt tomt ut. Och Borlänge är sista stationen i Dalarna.
Du har en i Östersund men det är helt tomt mellan Borlänge och Östersund. Väldigt tunt i inlandet.

Jag minns när Teknikens Värld skulle göra vintertest med gasbil. De fick sätta den på släp. För det finns ju inga mackar i norr för att tanka. Och de ville ju testa med gas i. Så då fick de ha den på släp så de inte körde slut på gasen upp eftersom det saknas stationer.

Och man köper ju inte gasbil för att köra på bensin så det är poänglöst.

Källa: E-on app för iOS. De visar även icke E-on stationer för gas.

#16
2019-09-24 16:18

Man skulle kunna välja Octavia med gas istället. Från 263600 kr.

#17
2019-09-24 16:20

Eller för den delen Leon ST. Från 241000 nu.

226000 med manuell låda

#18
2019-09-24 16:29

Självklart bör man ha en gasstation i närområdet från där man bor om man skall köpa en gasbil.
De flesta gasbilar tar sig dock långt på gas. Själv har jag kört gasbil sedan 2011 och jag bor norr om e18. Det har inte gått många liter bensin de sista åtta åren.
I en av bilarna har jag tankat 8 liter bensin de sista tre åren.

#19
2019-09-24 17:32

Har själv kört gasbil (numera såld) och den enda gången bilen fick gå mkt på bensin var när man härjade runt i Dalarna, där är utbudet av gasmackar dåligt.

Känns dock som gasbilarna får ett uppsving på nytt i Sverige, det är klokt.

#20
2019-09-27 16:20

Etanol är ett mycket bra alternativ. Där finns det många mackar och vägskatten (i Sverige) är fortfarande mycket låg. Fler tillverkare kommer nog att hänga på Ford Kuga. Obegripligt att de flesta slutat med Etanol. I dag är Etanolen bättre och ger inga motorproblem. Tanken är större och kan fyllas med Bensin eller Etanol beroende på vilken som är billigast och hur miljövänlig man vill vara.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.