Bild
Nästa artikel
Gasbilsägare som oroas över rostiga gastankar bör besöka sin verkstad.
Gasbilsägare som oroas över rostiga gastankar bör besöka sin verkstad.

Gasbilsmöte utan Bil Sweden

Nyheter

Branschsamtalet om ökad tillsyn av biogasbilar resulterade i att handlingsplaner med det snaraste ska tas fram och ligga som beslutsunderlag till nästa möte.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har varit aktivt drivande i frågan om bättre och effektivare kontroller av gasbilar. Under mötet deltog representanter från olika myndigheter och branschföretag, såsom Arbetsmiljöverket, Transportstyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Konsumentverket, Bilprovningen, Motormännen, Energigas Sverige, KonveGas, besiktningsorganisationernas utbildningsenhet Training Partner samt Swetic, branschorganisation för bilbesiktningen.  Däremot deltog inte bilbranschens organisation, Bil Sweden, trots inbjudan.
 
Sveriges Fordonsverkstäders Förening poängterar att det idag inte finns några obligatoriska kontroller vid service eller vid besiktning av gastankar och kringutrustning.  Vissa kontrollpunkter utförs inte vid en bilbesiktning, bland annat av själva gastankarna – oftast dolda bakom plastskydd och paneler – och gasregulatorerna. Märk väl att det kan finnas upp till fem gastankar i en och samma bil.
 
I väntan på nya rutiner uppmanar SFVF:s vd Bo Ericsson oroliga gasbilsägare att besöka sin verkstad för kontroller av tank- och kringutrustning.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2015-09-14 15:56

Gastankar på bilar är som vilket tryckkärl som helst. Där finns redan regler framtagna sedan generationer tillbaka. Använd gällande regler och sluta uppträda som okunniga idioter inom området. Berörda parter kan träffas till ett julbord i stället för att larva sig med möten om ickefrågor!

#2
2015-09-14 16:05

"Sveriges Fordonsverkstäders Förening poängterar att det idag inte finns några obligatoriska kontroller vid service eller vid besiktning av gastankar och kringutrustning. Vissa kontrollpunkter utförs inte vid en bilbesiktning, bland annat av själva gastankarna – oftast dolda bakom plastskydd och paneler – och gasregulatorerna."

Känns som att de gällande reglerna behövs uppdateras, iallfall om man ska tro det som SFVF poängterar.

#3
2015-09-14 17:20

"Sveriges Fordonsverkstäders Förening " behöver inte anstränga sig. Följ Svensk tryckkärlsnorm så som t ex AGA gör med sina gasflaskor, så är problemet löst. Låt inte okunnigheten famla sig fram i blindo och hitta på egna, oftast farliga och ogenomtänkta lösningar. Det är inget problem att besiktiga gasflaskor, de finns i tiotusentals i Sverige och hanteras dagligen i större antal än det finns gasbilar. Provtryckning och besiktning av gastankar i bilar är ett icke problem. Se bara till att konstruera bilarna så att gastankarna blir åtkomliga för regelbunden besiktning!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.