Nästa artikel
Fyra från Europa i Årets Bil-finalen
Nyheter

Fyra från Europa i Årets Bil-finalen

Publicerad 9 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Aldrig tidigare har två japanska och en koreansk bil blandat sig i slutstriden om titeln Årets Bil i Europa. De 58 jurymedlemmarna sitter i nu i valet och kvalet med sina röstningspoäng. Den 19 november får vi veta svaretpå frågan:

- Vilken bil blir Årets Bil i Europa 2008?
Som vanligt är det sju dugliga och kompetenta bilar som juryn valt att skicka vidare till finalen.

De sju är Fiat 500, Ford Mondeo, Kia Cee´d, Mazda2, Mercedes C-klass, Nissan Qashqai samt Peugeot 308.



Fiat 500









Inte bara söt. Säker och snål dessutom.
Längd 355, bredd 163, höjd 149 cm.
Motorer: Bensin: 1,2
l
med 60 hk, 1,4
l
med 100 hk. 1,3
l
diesel med 75 hk.
Pris från 129 900 kr.





Ford Mondeo









Få bilar ger lika mycket utrymmen för slantarna.
Längd 483, bredd 189, höjd 151 cm.
Motorer: Bensin 2,0 med 125 hk, 2,3 med 161 hk, 2,5 med 220
hk. Diesel 2,0 med 130 eller 140 hk.
Pris från 219 200 kr.





Kia Cee´d









Bra bil med bra garantier går det bra för.
Längd 424, bredd 179, höjd 148 cm.
Motorer: Bensin 1,4 med 109 hk, 1,6 med 122 hk och 2,0 med
143 hk. Diesel 1,6 med 115 eller 140 hk.
Pris från  139 900
kr.





Mazda2









Bantningen gick hem. Mazda 2 kom till final.
Längd 388, bredd 169, höjd 148 cm.
Motorer: 1,3 bensin med 75 
eller 86 hk. 1,5 bensin med 103 hk.
Pris från 119 900 kr.






Mercedes C-klass









En dyr, men snygg och vettig skrytbil.
Längd 458, bredd 177, höjd 145 cm.
Motorer: Fem bensindrivna från 1,8 l och 156 hk till 3,5 l V6 med 272 hk. Tre dieslar  från 2 l
med 136 hk.
Pris från 287 900 kr. Kombin från 301 900 kr.





Nissan Quashqai









Ett konstigt namn är inget hinder för framgång.
Längd 432, bredd 178, höjd 161 cm.
Motorer: 1,6 bensin med 115 hk, 2,0 bensin med 141 hk, 1,5
diesel med 106 hk, 2,0 diesel med 150 hk.
Pris (framhjulsdriven) från 168 900 och med
fyrhjulsdrift från 201 900 kr.





Peugeot 308









Åttan har chans att bli etta.
Längd 428, bredd 182, höjd 150 cm.
Motorer: Bensin 1,6 med 120 eller 150 hk. Diesel 1,6 med 110
hk samt 2,0 med 136 hk.
Pris: Från strax under 160 000 kr.



De 58 ledamöterna i Årets Bil-juryn har nu några veckor på sig att grubbla över hur de ska föredela slutpoängen mellan finalisterna. 19 november är den officiella dagen för besked om vilken bil som får bära dekalen "Car of the Year 2008".

Tre svenska journalister ingår i juryn: Lasse Holmström från Sydsvenskan, Håkan Matson från Dagens Industri samt Vi Bilägares Marianne Sterner.
och de här missade finalen

Audi A5
BMW X5
Citroën C-crosser, Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007.
Chrysler Sebring
Daihatsu Materia
Dodge Nitro
Fiat Bravo
Honda CR-V
Hyundai i30
Jeep Patriot
Jeep Wrangler
Land Rover Feelander
Lexus LS 600h
Mazda CX-7
Nissan Tiida
Nissan X-Trail
Opel Antara
Renault Laguna
Renault Twingo
Skoda Fabia
Smart forTwo
SsangYong Actyon
Subaru Impreza
Toyota Auris
Volvo V70
Volkswagen Tiguan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-09 16:36
Krister Ekdahl (ej verifierad)

Intressant att Ford Mondeo kom till final men inte Volvo V70.
Volvon som vinner allt i svenska tester ;)

#2 • Uppdaterat: 2007-10-10 01:28
Raphael (ej verifierad)

Volvo V70 är en lyxbil i Europa, en bil från en liten udda tillverkare med svagt återförsäljarnät och få serviceställen, medan Ford Mondeo är mer för vanligt folk och både åf-nätet och service är betydligt mer utbyggt än Volvo. Personligen tror jag Fiat vinner, för européer - förutom svenskar - älskar Fiat. Kvalitetsbilar med högt andrahandsvärde, väl utbyggt åf-nät och service, funktionella, prisvärda och mindre miljöbelastande än svenska skrytbilar.

#3 • Uppdaterat: 2007-10-10 18:07
Krister Andersson (ej verifierad)

Är en av många Svenskar som trott på Volvos värde Varar. Numera är jag en i mängden som kan säga "Volvos värde Rasar". Nu när Leasing bolagen inte kan styra begagnat marknaden som tidigare är det bara att inse att Volvo faller som en sten i sjön. Tillråga på allt så får man skambud (har S60) på sin bil att det är inte sant. Får hålla med om att det är en skrytbil med dålig kvalitet och så mycket konstiga elfel att man nu börjar komma ikapp mannen som uppfan mörkret "Lucas".
Tror och hoppas att Fiat tar hem det i år då de verkar göra bilar som håller och numera är säkrare än volvo. Har även förstått att Fiats värde ökar även här hemma så nu är det väl dags att bli av med sin 3,5 år gamla S60 till förmån för en Croma eller nya Bravo med den erkänt duktiga 1,9 Multijet dieseln.

PS: skall vi gissa på att VB med Marianne S röstade även i år på att volvo var bästa bilen??DS

#4 • Uppdaterat: 2007-10-11 11:58
Conny Karlsson (ej verifierad)

Hoppas på Nissan Qashqai som vinnare som ser lite anorlunda ut i Civicklassen (varför ska det heta Golfklassen för förevigt,Civic är en betydligt trevligare bil) en crossover modell med lyckad design och trevlig att köra. Tråkigt att den har blivit en sådan succe'
i Europa att det inte finns några bilar att köpa, leveranstid på ett halvår !

Sedan toppbetyg i Euro-Ncap gör inte saken sämre.

#5 • Uppdaterat: 2007-10-14 09:39
bruno jako (ej verifierad)

Fiat 500 vinner så klart liten krocksäker nostalgi och lagom stor att ta sig mellan a-b.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.