Bild
Nästa artikel

Futuron är framtidens elbil enligt Kia

Nyheter

Biltillverkaren tror på coupélinjer och ny typ av tigernos.

Kia Futuron Concept visas på en kinesisk importmässa i Shanghai och demonstrerar hur de tror att framtida elbilar kan komma att se ut.
 

Den drygt 4,8 meter långa bilen har en strömlinjeformad kaross och axelavståndet på 3 meter ska garantera goda innerutrymmen för de som åker med. I fronten har det som Kia väljer att kalla "tigernos-grillen" fått en ny form. 

Diskutera: Hur tror du att framtidens elbilar kommer att se ut?

Kommentarer

#1
2019-11-06 16:20

Coupelinjer är snyggt men gör bilen ganska opraktisk. Som familjebil vill man ha en praktisk bil, som entusiastbil är det ok med linjesköna bilar som inte är praktiska alls.

#2
2019-11-06 17:22

I Asien finns det i regel bara sedaner och stora SUVar. En coupé räknar jag som en sedan. Väldigt opraktisk biltyp, men rika asiater som ännu inte har familj/barn vill gärna ha en coupé.

#3
2019-11-06 17:29

Jag tycker att en normal riktig tiger är snyggare.

#4
2019-11-06 19:42

Med de stora energi slukande hjulen tror jag inte många är sugna på.

#5
2019-11-07 10:19

Jodå, dessa jättehjul är vad många bilister vill ha! Snyggt och fräckt, säger flera på ViB:s forum om överdimensionerade fälgar och tunna lågprofildäck. Stora hjul är status, och det vet bilfabrikanterna. Vi får vänja oss vid allt större hjul på vanliga bilar också, det är vad folk vill ha. Buller, stötighet, vattenplaning, kostnader, äh vadå, det ser fräckt ut ju!

#6
2019-11-07 11:41

Vargen, stora hjul må sluka mer energi vid produktion, men när de används förbrukar de mindre energi, de rullar lättare än mindre hjul. Detta gäller naturligtvis om de har samma bredd.
Sedan bör de vara väldigt hårt pumpade, så hårt att de närmar sig rälshjul för att få så lågt rullmotstånd som möjligt.
Jag håller gärna med om att överdimensionerade hjul ser löjliga ut på små bilar och ger också oftast dålig komfort.
Men många yngre har blivit indoktrinerade och tror att det måste vara så, stenhård fjädring, styva dämpare och hårda säten tillsammans med dessa stora hjul med så lite gummi som möjligt, annars går det inte att åka i 200!
Fast de får bara hålla 120 och oftast kan de bara hålla snitt 30 i köerna!

#7
2019-11-07 18:48

Större hjul, innebär bredare däck...
Jag är tacksam att jag bara har 16 tum, billigt och bra och ingen vill stjäla dem.

#8
2019-11-07 20:35

Vargen, läste du vad jag skrev?
Varför innebär större hjul bredare däck?
Har du sett en cykel?

#9
2019-11-07 21:13

saabnisse: De som vill ha större fälgar, vill ha fetare svålar på dem...

#10
2019-11-08 13:29

@40-talisten, frågan var inte vad någon vill ha utan om hur framtidens elbilar ser ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.