Nästa artikel
Frustration över Volvos krånglande app: "Ingen förbättring sker"
Nyheter

Frustration över Volvos krånglande app: "Ingen förbättring sker"

Publicerad 11 februari 2022
Användare har problem att starta värmaren – men ingen kompensation är planerad från Volvo Cars.

Redan våren 2021 berättade vi om att flera Volvoägare inte kunde använda fjärrfunktionerna i Volvo On Call-appen via sina mobiler. Sedan dess har appen bytt namn till Volvo Cars – men problemen kvarstår.


Nyttjare av såväl iPhone som Androidtelefoner rapporterar i recensioner på appens nedladdningssidor om svårigheter att starta den, samt att sätta igång uppvärmningen av bilen på distans inför avfärd.


"Den var bra när den fungerade, köpte Volvo i mars 2021, funkat felfritt fram till sista veckan i december och efter det så går det inte komma in i appen. Skärmen fastnar på Volvologgan. Får installera om appen upp till 5-10 gånger och hoppas det fungerar, har jag tur går det att använda appen 1-2 gånger innan jag måste göra om proceduren. I värsta fall är jag utan fungerande app i flera dagar. Bilen går inte låsa när den är igång, så ingen möjlighet att värma upp bilen inför färd. Skönt nu i -°c", lyder en av recensionerna från januari 2022.

»De har förbrukat rätten att använda frasen 'Vi beklagar'.«

Frustrerade användare har även kontaktat Vi Bilägare och berättat att de upplever att deras problem inte verkar tas på allvar från Volvo Cars sida, som bemöter kritiken med standardsvar.   
– "Vi beklagar..." har de använt nu i flera års tid men ingen förbättring sker. De torde ha förbrukat rätten att använda den frasen inom överskådlig tid, skriver Anders i ett mejl till Vi Bilägare.

Betygen i App Store och Google Play ligger på blygsamma 2,5 respektive 1,9 av 5 möjliga. 

Volvo Cars är medvetna om bekymren och förklarar i ett mejlsvar till Vi Bilägare att de beror på byte av molnleverantör:
"Appen är beroende av kommunikation mellan bilen och molnet, och vi byter nu till en mer modern cloudlösning samtidigt som vi bytt design på appen och ska täcka in kommunikation med nya bilplattformar. Dessa delar skapar en komplexitet som lett till en del besvär för kunden, vilket vi nu jobbar på att fixa för att skapa en bättre och mer robust app-upplevelse på sikt".

De råder bilägare som upplever problem att installera om appen, alternativt kontakta återförsäljare eller kundtjänst för hjälp med felsökning.

En del användare skriver att de måste installera om appen varje gång de ska starta värmaren – ska det behöva vara så?
– Nej det ska självklart inte behöva vara så. Vi jobbar med högsta prioritet på att lösa de problem som vi just nu har med appen och släpper med varje release förbättringar, säger Magnus Holst, presstalesperson på Volvo Cars.

För att använda alla uppkopplade tjänster i Volvo Cars-appen, till exempel fjärrstyrning av klimatanläggningen, behöver användaren ha ett abonnemang. Det är gratis de fyra första åren efter bilköpet, sedan kostar det några hundralappar per år att förlänga. Volvo Cars säger att de inte har planer att på något sätt kompensera de som upplever problem med appen.

Enligt Konsumentverket kan en krånglade mobilapp ge rätt till ersättning. Biltillverkaren har ett ansvar för appens funktion på samma sätt som för bilens funktion.
– Det kan i så fall bli fråga om ett prisavdrag motsvarande funktionens värde, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Inte bara Volvoägare upplever problem med krånglande mobilappar. Nyligen larmade de som kör Skoda om brister i funktionerna och tidigare har även Mazdas och Volkswagens kunder uppmärksammat biltillverkarna om fel i mobiltjänsterna.

Prisavdrag eller inte?
  • Om bilägaren har rätt till ersättning eller inte är en bedömningsfråga som avgörs från fall till fall.
  • Mobilappens funktion måste stämma överens med vad som marknadsförts och vad som kan anses vara avtalat mellan parterna.
  • Finns det begränsningar i appens användningsområde eller funktion måste säljaren informera om det innan köpet.
  • Finns det också till exempel en beskrivning om att bilen ska kunna startas med hjälp av appen, och det inte går, utgör det ett köprättsligt fel.
  • Appen måste ha den funktionalitet som krävs för att vara lämpad för det bilägaren behöver den för. Fungerar appen så pass dåligt att den inte uppfyller dessa kraven kan det utgöra ett köprättsligt fel.
  • Biltillverkaren har ett ansvar för appens funktion på samma sätt som de har för bilens funktion. Det kan i så fall bli fråga om ett prisavdrag motsvarande funktionens värde.

    Källa: Konsumentverket

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 15 juli 2022 Har detta löst sig för…
  • 11 februari 2022 Jag tror bestämt att Volvo…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.