Nästa artikel
Framtidsvisionen: Renault ger inte upp
Nyheter

Framtidsvisionen: Renault ger inte upp

Publicerad 5 september 2014
Renault gör ett nytt försök i den kompakta suv-klassen. Debuten sker 2016 och bilen bygger på samma teknik som senaste generationen Nissan Qashqai.
I varje nummer av Vi Bilägare presenterar vi en framtidsvision. Här är framtidsvisionen från nummer tio i år.

Renaults kompakta suv-modell Koleos blev aldrig någon större succé.

Den sålde dåligt på de flesta europeiska marknader, inklusive den svenska, och hör till de franska märkets största floppar under senare år.
Men Renault har inte gett upp segmentet, utan kommer inom några år tillbaka med en ny bil av samma typ som Koleos.
Den ännu så länge odöpta modellen är planerad att premiärvisas någon gång under 2016 och är tänkt som ett större alternativ till märkets nyligen lanserade mini-suv Captur.

Den nya bilen är utvecklad tillsammans med koncernpartnern Nissan och bygger tekniskt på samma plattform som senaste generationen Qashqai. Plattformen går under beteckningen CMF (Common Module Family) och att den används bådar gott för Renault. Qashqai har fått många rosor i motorpressen, inte minst i Vi Bilägare.

Men det är inte bara tekniken som den nya Renaulten kommer att dela med Qashqai. Även grunddesignen blir gemensam.
Den nya franska suv-modellen blir 440 cm lång och 30 cm längre än lillasyskonet Captur. Klart är också att bilen ska finnas med både fram- och fyrhjulsdrivning, där fyrhjulsdrivningen är förbehållen de motorstarkare versionerna.

Bland motornyheterna kan nämnas en ny biturbodiesel på 1,6 l/180 hk. I övrigt är inte så mycket känt om drivkällorna.

Illustration: Autotechart

Diskutera: Vad tycker du om Renaults satsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-05 10:39
Raphael

Koleos byggde på chassiet från Nissan X-Trail och bilen var för tung och törstig för att appellera till Renaults publik. Att bygga på den mindre och resurseffektivare Qashqai är helt klart ett bättre val.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-05 21:06
Roger Skagerström

Koleos - tvi fan vilken deprimerande ful bil! Har sett en i trafik. Någonsin.

Nog kan en sån här bil bli trevligare, men varför göra nåt bra sämre? :P

#3 • Uppdaterat: 2014-09-06 08:33
Irvor

Qashqai finns ju redan, varför kopiera ?
Frågan är när de tänker ersätta den hopplöst gamla omoderna Laguna ?
Den borde kanske ha högre prioritet ?

#4 • Uppdaterat: 2014-09-06 14:31
Raphael

Irvor, Renault och Nissan äger varandra och delar plattformar och teknik med varandra. Ja, varför göra fler bilar som Qashqai när det finns redan en? Varför göra fler bilar i lilla mellanklassen när Golf finns? Visst vore det mycket enklare med bara en modell och en tillverkare i varje storleksklass. Jag menar, varför kopiera varandra?

Men jag tror inte att Renault kommer att kopiera Nissan, lika lite som Renault Captur är en kopia av Nissan Juke eller Nissan Note, fast de under skalet är samma bil. Så på samma plattform som Qashqai kan man bygga flera olika modeller. Det ska bli intressant att se vad Renault bygger. De har en helt annan stil än Nissan har.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-06 14:38
Raphael

Senaste modellen av Laguna lanserades 2007. Att en bil skulle vara hopplöst omodern och gammal som är sju år gammal, ja det kan ifrågasättas. Det är ju inte precis så att den inte har uppdaterats flera gånger under resans gång... För inte så länge sedan så var det vanligt att bilarna levde i 10 år eller mer, ja t o m 15 år. Och idag får man räkna med att en produktionscykel på 7 - 8 år faktiskt fortfarande är rätt normalt. Japanarna provade ett tag med 4 år men det vart för dyrt så de har dragit ner på takten...

Det som har högst prioritet för Renault är bilar som de kan tjäna så mycket pengar på som möjligt. Marknaden går mot SUV:ar det är det marknadssegmentet som ökar mest i Europa och världen. Segmentet som Lagunan ligger i, det är inte längre någon storsäljare och det har blivit allt svårare att tjäna pengar där. Det är bara ett par tyska bilar som säljer, typ VW Passat, Audi A4, BMW 3-serien, för segmentet är populärt i Tyskland och i Skandinavien. Men i Frankrike och Sydeuropa köper man hellre en minibuss, som en C4 Grand Picasso. Och över hela Europa finns trenden att köpa SUV istället också, det är en trend som kommer starkt i Europa.

Så ur perspektivet att tjäna pengar och anpassa sig efter marknaden, så skulle en ny SUV från Renault i storleken ovanför Captur helt klart vara en möjlighet för Renault att tjäna pengar därför att det finns en marknad för det.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-06 15:25
Raphael

Men jag kan säga som så att det kommer en ersättare till Laguna, om den kommer heta Laguna IV eller ha något annat namn, det finns det många rykten om. Den väntas visas 2015 och vara i produktion 2016, troligen första visning på Geneve salongen i början av mars -15. Det kan ju förstås komma en konceptbil på Parissalongen nu i Oktober... men huvudnumret för Renault på Paris det blir den nya Espace-efterföljaren som lär vara en crossover minibuss-SUV och som kommer etablera Renault som en premiumtillverkare och därmed differentiera Renault mer från Nissan.

Så då har vi...
Infinity: Nissans lyxbilsmärke. (Audi, BMW, Mercedes)
Renault: lätt premium (Volkswagen, Honda)
Nissan: Vardagsbilar. (Skoda, Seat, Chevrolet, Mazda, Kia, Hyundai)

#7 • Uppdaterat: 2014-09-08 17:43
Oomkullrunkelig

Den spm döper en bil till Koleos, vilket låter som någon form av mycket allvarlig och antagligen dödlig lungsjukdom eller en benskörhet, eller till Captur, måste få omedelbart sparken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.