Nästa artikel
Första svenska testet av nya Volvo V70
Nyheter

Första svenska testet av nya Volvo V70

Publicerad 13 juli 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)

Mer praktisk, rymligare inuti, rappare att köra och skönare att åka i. Nya Volvo V70 innebär ett rejält kliv framåt jämfört med den tidigare modellen. Men varför ser den ut som en gammal Mitsubishi Galant bakifrån?       

Vi Bilägare är först ut med test av Volvo V70 på svensk mark. Mer än 200 mil kors och tvärs genom Mellansverige avverkade vårt testlag långt före den officiella säljstarten.


Trots den japaniserade bakändan behöver nog inte Volvo känna någon större oro för att förlora sitt järngrepp om Sveriges bilköpare. Som helhet har nya V70 vad som krävs för att hålla ställningarna som landets i särklass populäraste bilmodell.    


Tekniskt är nykomlingen byggd på samma grund som Volvo S80, Ford S-Max och senaste generationens Ford Mondeo. Den nya Volvon är klart spänstigare och livligare i reaktionerna än den gamla modellen samtidigt som den rullar stadigare på vägen. Styrningen, vars motstånd via datorn kan ställas i tre hårdhetsgrader, är blixtrande snabb i gensvaret.


Volvo-kombin lyder ratten med stor precision och inte ens när bilen pressas mot gränsen för sin förmåga försvinner den behagliga känslan av full kontroll.


Men den nya Volvo-kombin fungerar också utmärkt under långa landsvägsetapper.  Riktningsstabiliteten är bergfast och det gör körningen behagligt avspänd.


Trots att både köregenskaper och väghållning håller hög klass, så är det ändå åkkomforten som imponerar mest i nya V70. Fjädringen har ett brett register. 


Däcksbullret är bättre dämpat än i både gamla V70 och de flesta klasskonkurrenter. Det i sin tur innebär att ljudnivån i kupén behagligt låg, även när bilen körs på grovkornig asfalt.


På förarplats är den första noteringen att en rejäl upprensning har skett i den tidigare rika knappfloran. Nya V70 ger ett renare, elegantare och mer sparsmakat intryck än den gamla modellen.  


Mätartavlorna med sina "svävande" visarnålar är både tjusiga och lättavlästa. I mitten av dem projiceras, på Mercedes-manér, informationen från färddator, radio och farthållare.  


Utrymmet mellan framstolarna har blivit luftigare. Handbromsen i nya V70 är elektrisk och kryckan mellan stolarna har ersatts av ett litet reglage till vänster om föraren.  


På utsidan är nya V70 klart större än sin föregångare på alla ledder och det har givetvis kommit innerutrymmena tillgodo. Kombiutrymmet har vuxit med några centimeter på de flesta ledder och jämfört med gamla modellen rymmer det 55 liter mer. Nya V70 erbjuder också en rad smarta detaljer som underlättar lasthanteringen.


Sidskenor med flyttbara lastsäkringskrokar är standard, liksom ett öppningsbart lastgolv som döljer en rad rymliga prylfack.   


Baksätets ryggstöd är tredelat i förhållandet 40/20/40. Om exempelvis mittdelen fälls kan man få med sig skidor eller andra långa föremål samtidigt som två passagerare sitter bekvämt på ytterplatserna. Det räcker med att vika ned ryggstöden för att lastgolvet ska bli helt plant.


Volvo kräver 1 700 kronor extra för ett insynsskydd i bagageutrymmet.  Det borde givetvis ingå i priset på en bil som i grundutförande kostar nästan 300 000 kronor.


Ã-vriga tillvalsfinesser som gör livet lättare för kombiägaren är bland annat elmanövrerad baklucka, skjutbart lastgolv, laminerat glas runt lastutrymmet, nivåreglering av bakfjädringen, krokar och hållare för kassar samt ett sinnrikt system för indelning av bagageutrymmet. Det går också att få det dubbla lastgolvet låsbart.      


Nya V70 2.5T är bara marginellt dyrare än den utgående modellen, med likvärdig utrustning skiljer det 7 000 kronor mellan bilarna. Men det är inte svårt att få priset på nykomlingen att rusa upp till betydligt högre nivåer än grundprisets 284 900 kronor.   


200-hästarsturbon i V70 2.5 T är en på många sätt trevlig kraftkälla, men knappast det bästa valet för den som prioriterar bränsleförbrukning och miljöegenskaper. Inte heller de ännu starkare, och ännu törstigare, sexcylindriga bensinmotorerna lär bli några storsäljare i dagens debattklimat.  


Istället är det snålaste dieseln på 163 hk som, med tanke på miljö och bränsleekonomi, är det klart vettigaste motorvalet just nu. Men senare i år kommer V70 även i en tvåliters etanolversion på 145 hk, som även finns med turbo och då ger 190 hk.


Då lär Saab 9-5 Biopower få det hett om baken. 


Priset för den nya Flexifuel-Volvon börjar på drygt 260 000 kronor, minus miljöbilsrabatten på 10 000 kronor för privatpersoner. 


Läs hela testet i Vi Bilägare, nr 10/07!

Volvo V70 2,5T

Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.

Grundpris, kr  284 900       

Motor: Tvärställd femcylindrig lättmetallmotor med lättrycksturbo. Fyra ventiler/cylinder, varabla ventiltider, två överliggande kamaxlar, kamrem. Cylindervolym 2 521 cm3. Borrning/slaglängd 83 x 93,2 mm. Kompression 9,0:1.

Effekt/vridmoment: 200 hk (147 kW) vid 4 800 v/min. Max vridmoment 300 Nm i hela registret 1 500-4 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben och undre triangellänk. Bak multilänk med fyra länkar.

Hjul: 205/60 WR16.

Styrning: Kuggstång med hydraulisk servo. Vändcirkel 11,2 m.  

Bromsar: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans.

Prestanda: Toppfart 210 km/tim, 0-100 km/tim på 8,1 s (fabriksuppgifter).

Ã-vriga versioner: 3,2 aut./238 hk, grundpris 332 900 kr. T6 AWD aut./285 hk, grundpris 407 900 kr. 2.4D/163 hk, grundpris 297 900 kr. D5/185 hk, grundpris 312 900 kr. XC70 3.2 aut., grundpris 377 900 kr. XC70 D5, grundpris 365 900 kr. Senare under året kommer 2.0 Flexifuel/145 hk, som körs på E85.     

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.