Nästa artikel
Första bilprovningarna sålda
Nyheter

Första bilprovningarna sålda

Publicerad 10 juli 2012 (uppdaterad 10 juli 2012)
Bilprovningen har nu sålt de första delarna av sitt stationsnät. Det rör sig om stationer i Mälardalen och norra Sverige.

Köparen av delar av bilprovningens stationsnät är Opus, ett svenskt bolag som tillhandahåller utrustning och tjänster på den globala fordonsbesiktningsmarknaden. Priset är 375 miljoner kronor.

– Vi känner oss nöjda med affären och är glada över att ha tecknat avtal med Opus. Det är en kompetent aktör som vi har ett stort förtroende för, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors.

Bilprovningen säljer delar av sitt stationsnät för att underlätta marknaden och se till att konkurrensen är hälsosam. Sedan 2010 har bilprovningen inte längre monopol på fordonsbesiktningar. I januari beslutade en bolagsstämma att dela in stationsnätet i tre grupper, två av grupperna säljs nu till högstbjudande.

Opus har nu köpt den nordvästra gruppen, som huvudsakligen består av stationer i Mälardalen och norra Sverige. Den sydvästra gruppen beräknas vara såld efter sommaren.

Klicka här för att se vilken grupp din bilprovning tillhör (PDF, 978 KB)

Diskutera: Hur ser du på bilprovningens försäljning till Opus?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-10 17:15
kurrewi

Ja jag är positiv till förändringar av detta slag, men se till att styrning och kontroll fungerar. Du ska exempelvis inte kunna åka mellan stationer och få olika svar.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-10 17:35
lassejo3

Om det nu är så bra med konkurrens så varför inte löpa linan ut, sälj ut 2/3 av Skatteverket och Kronofogdemyndigheten också. Fängelser har ju privatiserats I USA och då går det väl även här. Eller varför inte sälja ut Polisen... Bra med konkurrens, det höjer effektiviteten och sänker priserna... Allvarligt talat, Bilprovningen har enligt min åsikt fungerat alldeles utmärkt och kostnaderna har varit acceptabla. Jämför med den privatiserade bilprovningen i Finland. Där har konkurrensen medfört kraftiga prishöjningar.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-11 10:37
Focus

Detta kommer att svida i plånboken.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-11 14:25
Irvor

Det är väl allmännyttan (vi alla) som äger bilprovningen, men får vi pengarna för försäljningen ? Tror inte det. Tycker dessutom det låter lågt med 375 milj.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-11 16:16
SAABnia

Håller med lassejo3, vi kommer att förlora inte bara ekonomiskt på detta, kolla noga om inte reservdelsförsäljningen kommer att öka på de orter där privat bilprovning etableras.
Så länge Bilprovningens gamla personal jobbar kvar händer kanske inte så mycket, men på längre sikt......
Se upp bilägare

#6 • Uppdaterat: 2012-07-11 23:02
Polara

Tydligen tycker inte Opus att 375 milj är så lågt . Företaget får ta lån på 170 milj. kr . Långivare är Bilprovningen !!!

#7 • Uppdaterat: 2012-07-11 23:12
PREVIA

Våra folkvalda politiker sa att detta var bra för Sverige med utförsäljningen av bilprovningen, synd bara att den lilla skatten hamnar på Cypern då.
"Bolagsskatten på Cypern är 10,5 procent, vilket kan jämföras med Sveriges 26,3 procent." Står det här.
http://www.svd.se/naringsliv/bilprovningens-nya-agare-bolag-pa-cypern_7338706.svd
För oss som valt dessa politiker blir det som i Finland som har dubbelt så dyr kontrollbesiktning som den vi har haft. Meningen kanske är som med friskolorna där man kan fick upp betygen på eleverna utan att eleverna vart något bättre än dom var tidigare.

#8 • Uppdaterat: 2012-07-12 09:43
saabnisse

Men man talar om att differentiera avgifterna.
Man föreslår t.ex. pensionärsrabatter dagtid och kvälls-och helgöppet.

Det innebär ju att man i praktiken kan ha många olika avgifter för att fördela belastningen under öppetttiden.

Men man avser också att öppna flera nya stationer, speciellt på landsbygden.
Vi får väl se hur det blir med det!

#9 • Uppdaterat: 2012-07-12 22:31
mcregor (ej verifierad)

Öppna nya stationer på landsbygden ? Nja - det tror jag inte ett dugg på. Det blir nog i större städer som dom vill etablera sig för där är möjligheten större att driva verksamheten med vinst - inte ute på landsbygden. Och övertar dom verksamheter på landsbygden så kan man fråga sig hur länge dom blir kvar....
Vi har nog redan sett lite exempel inom Apoteksbranschen....

#a • Uppdaterat: 2012-07-14 13:29
Jozzi

På vilket sätt "ökar det konkurrensen" att den enda stationen i stan säljs ut?
Det kommer ju fortfarande att vara monopol, eller hur? Eller tror personerna bakom de här tokigheterna på allvar att folk kommer att uppleva det som valfrihet att åka arton mil enkel väg till kommunens enda andra station ifall de inte är nöjda?
Nej just, ja, monopol är bara dåligt och skadligt om det är samhället som håller i dem, men nu är det ju privata vinstdrivande intressen, då är det ju ok...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.