Nästa artikel
Först med ursprungsmärkt bränsle
Nyheter

Först med ursprungsmärkt bränsle

Publicerad 24 april 2015 (uppdaterad 24 april 2015)
Den största delen av bioprodukterna från det berörda bränslebolaget kommer från Indonesien.
Bioprodukterna i ditt bränsle kan ha transporterats runt halva jordklotet. Sverige har nu fått ett bränslebolag som ursprungsmärker innehållet i sina drivmedel.
Ursprungsmärkning är inget nytt inom exempelvis livsmedelsbranschen eller när det gäller var kläder tillverkats. Nu kan märkningen även bli något för drivmedelsbranschen.
 
Det är lag på att bränslebolagen i Sverige ska redovisa data om sina produkter till staten. Företaget St1 har även valt att lägga upp viss del av den informationen på sin webbplats under rubriken ”Ursprungsinformation”. Nu uppmanar de sina kunder att gå in där för att informera sig om sitt bränsle.
 
Där kan man bland annat se att bränslebolaget köper den största andelen råolja från Norge och Danmark. Fossila produkter utgör totalt 85 procent av bolagets inköpta bränsleingredienser.
 
När det gäller bioprodukterna kommer merparten hela vägen från Indonesien och Malaysia. Från Indonesien säger St1 att de främst köper vegetabiliska oljor, så kallad HVO, för framställning av dieselprodukter.
 
Etanolen i E85-bränslet, och som även låginblandas i vanlig bensin, kommer till 49 procent från producenter inom EU. Resterande del av etanolen kommer därefter till 30 procent från Sverige och resterande andelar är fördelade på 12 procent från Ukraina och nio procent från Syd- och Nordamerika.
 
St1 framställer även etanol och biogas ur restprodukter från livsmedel och menar att de har ambitionen att ytterligare utveckla den produktionen ytterligare. Arbetet med detta är redan igång i både Finland och Sverige.
 
Diskutera: Tycker du att flera bränslebolag borde berätta hur långt deras bioprodukter färdats?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-24 13:41
Tvärnit

Absolut med tanke på all den miljötänk som åläggs oss att begripa måstet med.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-24 15:02
Mythbuster

det är bra att ST1 är ärliga och säger varifrån HVO dieseln kommer. Men ärligt.. palmolja. Tack men nej tack.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-25 18:59
Reverend Benny

Bra initiativ, får hoppas att fler följer med och att vi konsumenter utnyttjar möjligheten till att göra bättre val.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-25 22:48
Reverend Benny

Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Och ser man det ur ett lite längre perspektiv, då med andra bränslen i åtanke, så kan detta bli riktigt intressant.

#5 • Uppdaterat: 2015-04-26 01:04
ENTJ1

http://yle.fi/uutiset/biofuel_plant_to_power_5000_vehicles_annually_with_sawdust/7412457
Och här kom anledningen till St1 initiativet,smart marketing.
Fisktransporter,inget Findus talar högt om.(är produkten märkt CN har det processats i Kina,illa.)

#6 • Uppdaterat: 2015-04-26 09:40
Reverend Benny

Tror ingen trodde att st1 gjorde det av godhet. Men tycker ändå initiativet är bra.
Och CN märkningen var något jag inte visste om, bra upplysning :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.