Bild
Nästa artikel
Nyheter

Forskaren varnar för hörlurar i trafiken

Publicerad 21 februari 2020
Ny undersökning visar att varannan använder hörlurar i trafiken.
Över en tredjedel använder hörlurar när de promenerar, 13 procent gör det när de cyklar och 17 procent när de löptränar. Detta enligt en undersökning bland 3.500 personer som Yougov gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. 

– Hörlurar kan leda uppmärksamhet och fokus på annat än omgivningen och göra att du inte hör bilar eller cyklar som signalerar för att varna dig. Du får helt enkelt svårare att bedöma trafiksituationen omkring dig, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Dessutom har många hörlurar en inbyggd teknik som gör att de kan filtrera bort brus och oljud runtomkring, vilket kan göra det ännu svårare att uppmärksamma ljudsignaler från omgivande trafik. 

Men det är inte bara de som rör sig utanför bilarna vars uppmärksamhet kan påverkas negativt av att använda hörlurar. Var tionde intervjuade person i undersökningen svarade att de använder hörlurar när de kör bil. 
– Att köra bil med hörlurar, särskilt med hög volym, kan vara ett störmoment. Det finns en risk att inte uppfatta trafiken runt omkring och att man mister skärpan och blir en trafikfara, säger Irene Isaksson-Hellman.  

Diskutera: Borde det vara förbud mot hörlurar i bil?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-02-21 09:20
L. Mäkinen

Man kan inte förbjuda allt som är dumt.

#2 • 2020-02-21 09:33
Claes Gilered

Att köra bil med hörlurar är minst lika farligt som att tala i mobilen. Borde vara enkelt att stoppa otyget om det fanns poliser.

#3 • 2020-02-21 10:09
L West

För att inte tala om att man kan få hörselskador/hörselnedsättning vid långvarig (felaktig) användning. Kroppen kan inte själv läka hörselsinnet så hörselskador blir mer eller mindre permanenta.

#4 • 2020-02-21 10:19
saabnisse

Det går inte att generalisera, det finns lurar som utan problem kan användas vid bilkörning.
Jag har själv sedan många år ett par kåpor, som filtrerar bort buller, men släpper genom samtal.
Sedan kan man ju fråga sig vad det är så viktigt att höra från omgivningen när man sitter i bilen, många bilar är så isolerade att omgivningsljud försvinner och andra väsnas med så mycket egenproducerat buller att allt annat ljud försvinner.
Däremot som cyklist eller fotgängare gäller det att vara uppmärksam mot omgivningsljud och då får man välja lurar som släpper genom det!

#5 • 2020-02-21 10:40
hultarn

Gör ibland som saabnisse, och använder brusreducerande proppar, men utan att de är kopplade till musik.
Man slipper tröttande vägbuller och vindbrus, men hör ändå trafiken och samtal utmärkt. Faktiskt lättare att höra med dem på, lika som på flyget.
Att ha musik med hög volym på är förstås en annan sak, med brusreducering behöver man inte hög volym, ytterligare en fördel.
Fotgängare och cyklister som isolerar sig i sin egen värld med musik är förstås en fara för sig själva, och omgivningen.
Och det behövs ingen forskare för att begripa....

#6 • 2020-02-21 10:40
StefL

Just när man kör bil blir det lite märkligt att förbjuda hörlurar med tanke på att det är förbjudet att hålla telefonen i handen när man talar i den...

#7 • 2020-02-21 12:23
Kanske

Självsanering. Svårare än så är det inte.

Sedan spelar det ingen roll om det handlar om hörlurar, cykla mot trafik, inte använda reflexer eller att man använder Firestone Blanco vintertid. Förr eller senare så hamnar man på sjukhus eller bårhus.

#8 • 2020-02-22 12:53
Reverend Benny

Fast om man ska tolka dom flesta inlägg här så borde vi ju förbjuda att döva eller människor med hörselnedsättning får köra bil eller vistas ute i trafiken. Känns inte ok i min värld.

#9 • 2020-02-22 13:51
Kanske

@Benny. Döva är medvetna om sin oförmåga att inte höra faran. De har därmed en annan uppsikt. De tittar sig omkring mer och är mer uppmärksam. De använder reflexer och de går inte mot rött eller cyklar rakt ut i korsningar. De beter sig helt enkelt smartare.
Jag gissar att om någon forskare undersökte olycksstatistik för döva mot hörande så kommer statistiken visa att döva är mindre inblandade i olyckor.

#a • 2020-02-22 14:16
mw73

Som någon sa, man kan inte förbjuda allt. Normalbegåvade överlever och för sina gener vidare. Om alla lagar är till för minst begåvade så tar vi det ur spel och vi normalbegåvade blir frustrerade över transportstyrelsens Micromanage

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.