Nästa artikel
Ford och GM gör växellåda ihop
Nyheter

Ford och GM gör växellåda ihop

Publicerad 15 april 2013 (uppdaterad 16 april 2013)
Ford och GM har redan tagit fram sina respektive sexstegade växellådor tillsammans. Nu startar ett nytt samarbete.

Samarbeten är ingen ovanlighet i bilbranschen och just Ford och GM har samarbetat förut. Tillsammans har man redan tagit fram den sexstegade växellåda som finns i flera av de båda företagens bilar. Nu är det dags för Ford och GM att utveckla nya lådor tillsammans, efter att man skrivit på ett nytt avtal.

Överenskommelsen innebär att Ford och GM tillsammans ska utveckla ett antal avancerade nio- och tiostegade växellådor till personbilar, crossovers, suvar och lastbilar. De nya växellådorna ska finnas både i fram- och bakhjulsdrivna modeller och ska enligt Ford och GM sänka bränsleförbrukningen samtidigt som bilarna får mer prestanda.

Samarbetet sträcker sig över hela utvecklingsprocessen, från skisser till slutgiltiga tester. Tack vare det gemensamma initiativet kan Ford och GM nu utveckla växellådorna snabbare och billigare än om de gjort det på egen hand, något som enligt de båda biltillverkarna även ska märkas för bilköparen.

Ford och GM har använt sina tidigare samarbeten som mall när man utvecklat det nya. De båda företagens ingenjörer har redan smygstartat samarbetet genom att börja på de första skisserna.

Diskutera: Hur ser du på det uppkomna samarbetet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-15 16:57
Tjalle

Presenterades av Automotive News för en månad sedan- arbetet redan igång.

Det är inte ett "antal" - det är två.

GM är lead för den ena - Ford för den andra - jag kommer inte ihåg vilket.

Ford uppger att den 10-växlade spar c:a 5% gentemot dagens 6-växlade i provcykeln. Kan stämma - man arbetar oftare i "bra" driftpunkter.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-16 15:48
saabnisse

Jag förstår inte finessen med en så flerstegad låda, den blir ju väldigt komplicerad med mängder av delar även om tekniken i sig är enkel.
Vad har den för fördelar framför en CVT?
Eller vill man bara gå kring patentet?
Det är väl Aisin och Bosch som har det nu?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.