Bild
Nästa artikel

Ford först med krockkudde i bilbältet

Nyheter

Redan nästa år erbjuder Ford krockkuddar i säkerhetsbältet på nästa generations Explorer. Den nya tekniken ska öka säkerheten och få fler att använda bälte.

Som första tillverkare inför Ford i en produktionsbil krockkuddar i säkerhetsbältet. När nästa generations Ford Explorer lanseras under 2010 kommer de nya säkerhetsbältena att erbjudas som tillval.

Den nya tekniken är tänkt att ge extra säkerhet för passagerare i baksätet och i större utsträckning skydda mot skador i huvud, bröst och nacke. Ford meddelar att man särskilt utvecklat de nya säkerhetsbältena med tanke på säkerheten för barns och äldre.

Krockkuddarna är insydda i säkerhetsbältena och är därmed större än deras traditionella motsvarighet. Vid kollision sprids kraften på en yta som är fem gånger större än vanliga säkerhetsbälten.

Detta minskar trycket mot passagerarens bröst och hjälper att kontrollera huvudets och nackens rörelser.

När bilens säkerhetssensorer upptäcker en kollision fylls de cylinderformade säkerhetsbältena med gas. Gasen flyter genom ett specialdesignat spänne, från en behållare som är placerad under sätet, och fyller upp krockkudden. På 40 millisekunder ska krockkudden vara utlöst.

Till skillnad från andra krockkuddar är gasen kall eftersom kraven på hastighet och tryck inte är lika höga med tanke på att säkerhetsbältet redan är placerat mot passagerarens kropp.


Därmed behöver krockkudden inte fylla någon lucka mellan krockkuddens förvaringsutrymme och passageraren.

Bekvämlighet ska öka användning
Ford hoppas också att den nya tekniken ska få fler att knäppa fast bältet. I USA visar undersökningar att endast 61 procent av passagerare som färdas i baksätet använder bilbälten, siffror Ford nu vill komma till bukt med.

Fords säkerhetsbälten är vadderade och inte lika vassa i kanterna och ska upplevas som mer bekväma än traditionella säkerhetsbälten. Enligt tillverkarens egna undersökningar menar 90 procent av testpersonerna att de nya bältena är lika eller mer bekväma i jämförelse med traditionella.

I sinom tid, som Ford skriver i ett pressmeddelande, kommer tekniken att introduceras i Fords fordonspark världen över.

Diskutera: Krockkuddar i bilbältet, är det framtiden?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
PRIUS..
2009-11-06 12:32

Men en annan biltillverkare var tidigt ute!
But there is plenty of benchmark stuff in the LFA, from the carbon- fibre reinforced its 20-inch alloy wheels and active exhaust and the world's first airbag-equipped seat belt.
Från den här sidan.
http://www.concept-team.ch/2009/10/29/lexus-lfa-first-drive-video/

#1
Sven
2009-11-07 15:36

Man ser ju på klippet hur brutalt huvudena kastas framåt, det hjälper inte dessa bälten mot.
Istället borde alla bilar ha "rallybälten" som håller fast personerna ordentligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.